Louis Vuitton se narodil v dělnické rodině, ve městečku Anchay. Jeho otec byl zemědělec a matka kloboučnice. Když mu bylo deset let, matka zemřela a otec se brzy znovu oženil. Macecha však nebyla nejvřelejší a Louis se proto rozhodl opustit rodinu. Na jaře 1935, v pouhých třinácti letech, zahájil svou dvouletou cestu do Paříže. Cestoval 470 kilometrů pěšky a bral každou sezónní práci, která mu přišla pod ruku, jen aby přežil. Nakonec do Paříže dorazil, bylo mu šestnáct a díky svým zkušenostem, které nabyl po cestě, dostal příležitost pomocníka v úspěšné dílně na výroby dárkových balení a krabic monsieura Maréchala.
Cesta k rodinnému dědictví
Mladý Vuitton rychle získal pověst jednoho z nejlepších řemeslníků svého oboru. Když v roce 1852 získal Napoleon III. titul francouzského císaře, jeho manželka Eugenie de Montijo si najala Louise jako osobního výrobce krabic a balení pro svůj šatník. Tehdy se ještě nejednalo o klasické kufry dneška. Lidé až na aristokratické výjimky necestovali. Proto vznikaly jakési cestovní garderoby a ty Vuitton vytvářel pro manželku císaře. To byl vstup do nového světa. Do světa luxusu a jeho potřeb. Najednou se na něj obracela zcela jiná klientela: členové královských rodin, francouzská smetánka, elity. Louis Vuitton nastoupil na svou cestu ke hvězdám. V roce 1854 se oženil s Clemence-Emilie Parriaux, s níž později založil rodinu. Ve stejném roce definitivně opustil dílnu pana Maréchala, a to jen proto, aby si otevřel vlastní dílnu – na 4 Rue Neuve-des-Capucines v Paříži. „Bezpečně zabalí ty nejkřehčí předměty, specializující se na balení módy “ – tak zněl nápis vítající klienty. V roce 1858 představil klasické obdélníkové kufry potažené voskovaným plátnem nepropouštějícím vodu. Tím si získal srdce nejen Pařížanů. Proto poptávka stoupala a Louis musel posunout výrobu do větších prostor za město, do vesničky Asnieres.
Zrození legendy
Kvůli popularitě začala společnost ztrácet díky četným imitacím. Paradox – se stejnými problémy, se kterými se značka potýká dodnes, se potýkala už od svého počátku. Vuitton proti plagiátorství bojoval pomocí inovace. Ve svých návrzích začal používat béžové a hnědé pruhy, což oproti „staré“ šedé tehdy znamenalo velkou změnu. Franco-pruská válka v letech 1870-1872 znamenala krizi v podnikání. Celý obchod i dílna, včetně materiálů, produktů a zásob byly zničeny. Temná chvilka. Nucenou pauzu ale inovátor rychle překonal a v centru Paříže, na 1 Rue Scribe, zřídil nový obchod a ještě před „Velkou válkou“ otevřel první butik mimo území Francie, a to v roce 1885 na Oxford Street v Londýně. Jeho původní dílna se tak později rozrostla v továrnu. S dalším úspěchem ale přišla další vlna plagiátorství. Vuitton ale přišel s revolučním designem. V roce 1888 vytvořil legendární vzor „Damier Canvas“, včetně ikonického loga s ochrannou známkou „Marque L. Vuitton déposée“. Další dvě dekády Louis Vuitton intenzivně pracoval, vytvářel, měnil svět. Pracoval údajně do svého úplného skonu. Zemřel v roce 1892, když mu bylo sedmdesát. A své dědictví zanechal svému jedinému dítěti, synovi Georgesovi.
Přesah do dnešní doby
Na začátku jeho úspěchu byla cesta - ostatně skoro každý příběh velkého úspěchu je jí definován. Jenže v případě francouzského řemeslníka a inovátora je to doslovná cesta. Cesta za svobodou, od rodiny, do velkého města a za dospělým životem. Symbolem kariéra Louise Vuittona se také stala cesta železnicí. To právě dramatický rozvoj této dopravy ve sklonku devatenáctého století nastartoval jeho byznys a přidal mu globální hodnotu. Neuvěřitelná souhra životních události, vynalézavosti a talentu. V době, kdy o budoucnosti nikdo příliš nepřemýšlel ji on svým řemeslem vytvářel. A to je přesah, s nímž značka pracuje dodnes. Řemeslem pro budoucnost. I dnes je Louis Vuitton synonymem preciznosti ve službách vizí odrážející to, jakým směrem se bude ubírat náš šatník. Značka proto připravuje mohutné oslavy narozenin zakladatele. Pod hlavičkou projektu „Louis 200“ si budou fanoušci moci dnes, 4. srpna, přesně 200 let od narození zakladatele, bude stáhnout „Louis: The Game“ z App Store a Google Play. 4. srpna bude také odhalena nová koncepce výloh v celosvětové síti butiků společnosti. Ta bude předvádět klasické LV kufry přepracované dvě stě významnými osobnostmi napříč kreativním odvětvím, včetně ilustrátora Jean-Philippa Delhommeho, interiérového designéra Pierra Yovanovitche a architekta Petera Marino.