David Bowie je sám o sobě produktem hyperkreativního mozku mladého Davida Jonese, jak se hudebník ve skutečnosti jmenoval. Byl známý pro své neuvěřitelně se měnící postavy a jednou prohlásil, že tato alter ega mu pomohla překonat vlastní ostych. Vytvořil manuál na to, jak vynalézt sám sebe, a jeho jednotlivými ingrediencemi úspěchu byly imaginární persony, jejichž životy žil. Jeden charakter, jedno album, od upnutých metalických skafandrů Ziggyho Stardusta a divokých prošívaných overalů od Kansaie Yamamota až po elegantní obleky a kravaty pro své diskotékové album Young Americans. ‚‚Vždycky jsem nosil svůj vlastní styl nebo oblečení. Navrhuji je. Nenosím pořád šaty, každý den se převlékám, nejsem pobuřující, jsem jen David Bowie.‘‘
Byl jedním z mužů, kteří ovládli femininní šatník a jedním z umělců, kteří se nikdy nevyhýbali žádné výstřednosti. Jeho image bude díky tomu navždy neoddělitelně spjata s jeho hudební identitou. Ztělesňoval přesvědčení, že neustálé přetváření vlastní image má hodnotu, a jeho život a úspěch byly pozitivním důkazem jeho víry, a to nejen pro fanoušky, ale i pro kreativní komunitu.
Jeden muž mnoha tváří
Ziggy Stardust, Aladdin Sane, Thin White Duke, osobnosti každého z jeho alter-ega jsou neoddělitelně spjaty s velmi jedinečnými styly. Poté, své jevištní kostýmy si nechával vyrábět od přátel a známých. O první z nich se postaral Freddie Buretti, později Natasha Korniloff, postupem času však spojoval s návrháři velkých jmen. Jednou z jeho nejznámějších a nejuznávanějších osobností je Ziggy Stardust. Jeho alter-ego vzniklo ve spolupráci s jeho tehdejší manželkou Angelou, Bowie si pro jeho roli obarvil vlasy jasně červenou barvou a oblékl barevné kreace od návrháře Kansaie Yamamota, jednoho z nejvýraznějších japonských návrhářů dvacátého století, který vytvořil některé z Bowieho nejlegendárnějších kostýmů a outfitů.
V polovině sedmdesátých let pak Bowie dal vzniknout za pomoci Yamamotových kostýmů alter egu Aladdina Sanea, který se objevil na ikonickém obalu alba s červeným bleskem namalovaným na jeho tváři. Když hudebník dosáhl celosvětové slávy pod maskou těchto charakterů, rozhodl se vydat temnější cestou a vytvořil postavu Thin White Duke, aby se spojil se svým oduševnělejším směrem v hudbě. Oblékal jednoduché androgynní košile, dvouřadá saka a kalhoty, vlasy nosil sčesané dozadu dvouřadá saka a plisované kalhoty. Byl mimochodem jedním z prvních, kdo zpopularizoval zkrácené kalhoty Thoma Browna, které jsou nyní návrhářovou ochrannou známkou a kultovním kouskem.
V roce 1997 ušil návrhář Alexander McQueen Bowiemu na míru ikonický kabát Union Jack, který se objevil na obálce jeho alba Earthling. V roce 2002 pak započal hudebník spolupráci s návrhářem Hedim Slimanem. Ten se postaral o Bowieho rockovější vzhled, definovaný koženými bundami a obleky z dílen domu Dior.
Přestože umělci a designéři koketovali s transformací již dříve, Bowie tuto myšlenku kodifikoval a učinil z ní pracovní princip. Mnoho tváří Davida Bowieho jen posilovalo povědomí o něm samotném. Vždyť vždy když slyšíme tóny jeho hitů, představíme si i jednoho muže mnoha tváří a ikonických převleků...
Zdroj: Icon-Icon, Barnebys, The New York Times, The Fashion Book