Trik, který funguje
Pokud jste nedávno brouzdali #BeautyTokem, určitě jste u moha influencerů narazili na haul mini ledničky od Gisou. Tahle PR kampaň přivedla influencery i jejich sledující do extáze – rozkošná lednička byla plná vlasových a tělových olejů, vlasových parfémů, sér, mycích prostředků, balzámů a různých odstínů rtěnek, lahví se šťávami Mogu Mogu a měla spodní zásuvku plnou růžového ovoce. Jak se dalo očekávat, promo trik byl úspěšný: #GisouMiniFridge má na TikToku přes 53 milionů zhlédnutí a tisíce komentářů, které tento PR balíček označují za sen. „Můj životní cíl je jednou takový PR balíček dostat!“ napsala jedna ze sledujících. Další obdivně uvedla: „To je ten nejvíc cool PR balíček, který jsem kdy v životě viděla!“ „Jestli do něčeho musím investovat, je to rozhodně tohle,“ vyjádřila se jiná fanynka a potvrdila, že PR manažeři značky odvedli skvělou práci. Povedlo se jim přesně to, co bylo účelem – přimět content makery natočit virální video a ohromit tak svým produktem jejich sledující, kteří po něm začnou šílet. Značky jako Gentle Monster a Laneige se také nebojí přehánět: obří jednorožci a cvičební míče v luxusních baleních plní feedy obdarovaných influenceů. Pro wow efekt všechno!
Kdo ohromí více?
Tato mánie s přehnaným balením dárků pro influencery není nic nového. Gisou totiž zdaleka není jedinou značkou, která přistupuje k obdarovávání influencerů ve stylu „více je více“. V dubnu korejská značka Gentle Monster poslala influencerům svou nejnovější kolekci slunečních brýlí doprovázenou obřím jednorožčím plyšákem. Laneige zase propagovala svou novou „pružnou a pevnou“ spací masku s cvičebním míčem, který byl zaslán v krabici ve stylu Tiffany zabalené v metrech luxusní, saténové stuhy. Samotný produkt tvořil méně než pět procent obrovské dárkové krabice, ale právě efektní balení přimělo lidi sdílet dárek na sítích. Kim Kardashian zase v rámci propagace nechala zatavit svůj nový parfém do obřího srdce z čokolády, které nechala vybraným inflencerům poslat spolu s kladívkem k jeho rozbití. Značky se předhánějí, která přijde s pompéznějším nápadem.
Když unboxing plní skládky
Podle Google Trends se termín „unboxing“ začal na internetu objevovat už v roce 2006, ale pompézní PR balíčky dosáhly vrcholu na konci roku 2010. V té době YouTubeři a první blogeři natáčeli unboxing videa více než deset let a tím jak se stále více značek začalo vydávat cestou influencer marketingu, musely se navzájem překonávat ve vytváření nejpoutavějších balíčků. Mezitím se ale z řad odborníků v kosmetickém průmyslu, marketingu i životním prostředí začaly ozývat hlasy upozorňující na to, jak jsou tato balení dárků zbytečná a zatěžující pro planetu. Uprostřed globální klimatické krize se objevuje otázka, co se stane se všemi těmi obaly, produkty a dárky, jakmile 30sekundová TikTok videa skončí? Kosmetika je notoricky těžko recyklovatelná, takže většina z ní se jednoduše vyhodí. Obaly produktů tvoří odhadem 45 % odpadu na skládkách. Třídění je také možnost, ale nevyřeší všechno. Pouze 20 % tříděného odpadu se opět recykluje, zbytek je zaslán do chudších subsaharských afrických a asijských zemí, kde je spálen nebo vyhozen na skládky. Jednorožčí plyšáci a cvičební míče jsou vyrobeny z komplexních syntetik a plastů, které nelze snadno recyklovat.
Ubrat konzumu na síle
Vymýšlet stále něco nového, ohromovat a udivovat je hnacím motorem lidstva a pro beauty a fashion odvětví to platí asi nejvíce. Konzum by ale neměl být bezbřehý a uvědomují si to i samotní influenceři. Vědí, že nepotřebují dvacet odstínů jedné rtěnky nebo šest vlasových sér, že není v jejich silách je spotřebovat ani částečně darovat. Začali proto sami navrhovat konkrétní kroky: více recyklovaných materiálů, dotazy na preference odstínů kosmetických produktů nebo jejich zaměření na daný typ pleti či vlasů a také omezení množství posílaných produktů. Pokud chceme něco změnit, musíme všichni přestat podporovat nadbytečný obsah, i když je tak lákavý a tak dobře se na něj dívá. Bez jakékoli změny to ale naše planeta bude pociťovat dál.
Zdroj: Dazeddigital.com, Instagram.com, TikTok