Filmy a seriály z TikToku
„Sledování filmů na TikToku je zábava,“ píše uživatel Twitteru, dnes sítě X. „Všichni v komentářích sdílí své názory a mají vtipné poznámky.“ Někdo další komentuje: „Rozhodně se na ten film nebudu dívat, vypadá zdlouhavě. Pustím si jen ty nejzajímavější části na TikToku.“ Aplikace má výjimečný um nalákat své uživatele, kterým nabídne jeden napínavý filmový klip a ten vede k prokliknutí na účet jeho „autora“ a k následnému propadu do králičí nory. Rázem zjistíte, že jste u telefonu proseděli přes hodinu a zhlédli jste tři filmy v jejich roztříštěné a zkrácené TikTok verzi, nebo jednu celou řadu seriálu, na který máte už nějakou dobu spadeno. Proč se toto děje stále častěji? Vypovídá to něco o nás?
Potřeba komunity
Přitažlivost TikToku spočívá v jeho komunitním charakteru. Uživatelé na videa reagují, spekulují a diskutují o obsahu, který konzumují. TikTok tak přidává další vrstvu interakce, která na tradičních platformách pro sledování chybí. Čtení komentářů a zapojení se do diskuse k filmu bývá někdy přeci jen zábavnější než sledování na vlastní pěst. A jako společnost individuí žijících ve vlastních světech po komunitě možná začínáme prahnout.
Hraje roli zkrácená pozornost?
Pozornost je velkým tématem dnešní doby, vzhledem ke zkracování délky videí na nejoblíbenějších sociálních platformách. Z několikaminutových videí na YouTube jsme přešli k pouhým patnácti vteřinám, což na nás nějakou stopu pravděpodobně zanechá, obzvlášť pokud aplikaci otvíráme každý den. Nicméně je otázka, zda spolu s rozsahem pozornosti oslabuje i schopnost prosedět večer u dvouhodinového filmu.Podle Gordona Pennycooka, behaviorálního vědce z Cornellovy univerzity, odráží nový trend širší změnu spotřebitelských návyků. Podle něj se naše pozornost ve srovnání s minulostí nutně tolik nezhoršila, nicméně náš sklon k neustálé stimulaci zakořenil. Kvůli tomu jsou krátké videoklipy snadněji dostupným a okamžitě uspokojujícím způsobem konzumace filmů a televizních pořadů – trend, který by se pravděpodobně objevil i bez existence aplikace. Pennycook naznačuje, že TikTok slouží spíše jako odraz nebo ukazatel tohoto kulturního posunu, než že by byl jeho hlavní příčinou. TikTok považuje za médium, které uspokojuje naši potřebu vyhnout se nudě tím, že poskytuje nepřetržitý proud zábavy. Zdůrazňuje, že kdyby nebylo TikToku, tuto roli by pravděpodobně plnila jiná platforma nebo médium, které by uspokojovalo naši touhu po neustálém zapojení a stimulaci.
Memeifikace filmu
Neil Shyminsky, odborník na popkulturu, vyjadřuje obavy z možného krácení televizních programů v důsledku úspěchu TikToku, který je řízen algoritmy. Podobně jako TikTok ovlivnil hudební průmysl tím, že upřednostňuje skladby s chytlavými segmenty, které inspirují k tanci a vtipné interakci, hrozí srovnatelný dopad na filmy a televizní pořady. To by mohlo vyústit ve vznik dlouhých produkcí přizpůsobených výhradně k vyzdvihnutí několika výrazných momentů, určených k převedení do krátkých příspěvků odpovídajících vzorcům TikToku. Shyminsky tento trend označuje jako „memeifikaci filmu“.
Tak proč?
Další podstatnou roli hraje zřejmá vlastnost TikToku: je zadarmo. Vzhledem k tomu, že dnes existuje mnoho streamovacích služeb a pokud chceme mít širší nabídku filmů a seriálů, tak si musíme předplácet hned několik z nich, je pochopitelné, že jakmile je tu možnost sledovat něco zadarmo, lidé se toho chytnou. Možnou motivací je i úzkost z nových věcí – tedy i nových filmů a pořadů, kterou někteří trpí. Nebo se zkrátka nikdy ke sledování celovečerního filmu nedostanou. Když se jim však objeví na pro ně na míru ušité For You Page, nic jim nebrání v tom, aby se do sledování ponořili.
Zdroj: Dazed, CBC