Po druhé světové válce, kdy byl akutní nedostatek téměř všeho zboží a lidské životy pomalu povstávaly z trosek, se stala zajímavá věc. Skokově vzrostl prodej červených rtěnek. Po teroristických útocích v září 2001 uvedl Leonard Lauder, předseda kosmetické firmy Estée Lauder, že jeho společnost prodala více rtěnek než obvykle. Ta samá situace se opakovala i během ekonomické krize v roce 2009 a její modernější verzi zaznamenáváme i dnes – po covidových letech a s tím, jak rostou ceny energií a inflace. Jakou má prodej rtěnek souvislost s tím, když se lidé ocitají v krizi? Neměli by takovou zbytečnost spíše vyškrtnout z nákupního seznamu? Naopak. Rtěnka a jiné malé luxusní požitky jsou pro nás zdrojem alespoň drobné radosti a důkazem, že je náš svět ještě v pořádku.
V obdobích, kdy se společnosti nedaří a lidem klesají příjmy, se zcela logicky vzdávají nákupů luxusního zboží za horentní sumy. Přesto si nedokážou úplně odpustit alespoň nějaký zdroj potěšení. Krize v podobě stresu přímo ohrožuje naše zdraví. Stresové hormony urychlují stárnutí, ničí cévy a snižují naše IQ. Potřebujeme si proto dopřát i nějaká pozitiva. Zejména ženy cítí potřebu být opečovávány. V tu chvíli přichází efekt rtěnky neboli rituál „odměny dostupným luxusem“. Ten se s vývojem času obměňuje, už nejde jen o nákup typické červené rtěnky, ale jeho podstata zůstává stejná. Dopřát si něco příjemného, vyjádřit respekt a lásku sama k sobě. Místo věcí, které si kvůli aktuální situaci nemohou dovolit, utratí svůj snížený příjem za levnější varianty potěšení.
Nezaplatí dovolenou na Maledivách, ale vyrazí na dvouhodinové wellness. Nechtějí utrácet za drahou večeři v restauraci, ale aspoň si koupí oblíbenou kávu. Nemají na novou značkovou kabelku, koupí si tedy rtěnku nebo si dopřejí drobný estetický zákrok. „V covidové krizi se celosvětově zvýšil počet aplikací botulinumtoxinu. Tento trend jsme zaznamenali i na naší klinice. Osobně to vnímám jako nejnovější důkaz, jak mocná je úloha dostupného luxusu a sebeodměny v nesnadných dobách,“ potvrzuje doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc, předseda Společnosti estetické a laserové medicíny a majitel Institutu Asklepion. A přidává zajímavou informaci: „Látka původně určená pro estetické účely stojí před schválením jako lék na psychické problémy, typicky deprese. Zní to až absurdně, ale když nemáte vrásky, neboť je nemůžete díky nemohoucnosti svalů vyvolané injekcí botulotoxinu mít, nemáte ani ,vrásky na dušiʽ a potažmo deprese.“
Dalším důležitým faktem v efektu rtěnky je, že v době ekonomické recese roste nezaměstnanost a sehnat nebo udržet si práci znamená porazit konkurenci. To může vést uchazeče o zaměstnání k tomu, aby utráceli více za zboží, které zvyšuje jejich kredit oproti ostatním zájemcům o práci. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zvýšit svou přitažlivost na trhu práce péčí o svůj zevnějšek a používáním lepší kosmetiky. Magickou úlohu rtěnky potvrzuje i Larissa Jensen, viceprezidentka NPD a poradkyně pro kosmetický průmysl: „Rtěnka je supervýkonná, protože na rozdíl od čehokoli jiného dokáže okamžitě změnit váš obličej. Jednoduchým přejetím po rtech se vám rozzáří tvář.“ Až si tedy příště budete kupovat značkovou rtěnku nebo ranní kávu ve Starbucks, nemějte výčitky svědomí. Neutrácíte přece zbytečně. Pouze zvyšujete svou atraktivitu na trhu práce a pečujete o svou psychickou pohodu.
Zdroj: Wikipedia Commons, forbes.com, ivestopedia.com, enterpreteur.com