Byl pozdní večer ― první máj ― večerní máj ― byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. Tajuplný čas inspiroval nejen jednoho z největších poetů české literatury, ale i nespočet umělců a designérů, kteří vůni nejroztodivnějších květů propadli natolik, že je ztvárňují ve svých dílech v mnoha podobách.
Joe Horner a jeho křehká pomíjivost květin
Mladý britský fotograf Joe Horner říká, že svou celoživotní vášeň pro fotografické médium zdědil po své rodině tiskařů a zejména po svém dědečkovi, který je sám kameramanem. Jeho éterické fotografie zachycují krásu květu v jeho pomíjivé podobě, v hypnotických kompozicích ukazuje rozmanitost flory hýřící všemi barvami. Jeho série „Flower Blocks“ například nabízí neotřelý způsob uměleckého zobrazení květin tím, že je zvěční v kostkách ledu. Jakmile se ledový blok rozpustí, jejich životní cyklus také končí. Ovšem ještě než se tak stane, Joe je na svůj fotoaparát navždy zachytí. Jeho digitální díla můžete pozorovat na jeho Instagramu. A pokud jedete v NFT, můžete si jeho dílo i sami pořídit.
Kvetoucí objekty Amber Cowan
Amber Cowan propojuje minulost se současností ve svých dechberoucích uměleckých objektech. Prostřednictvím recyklace a upcyklace lisovaného skla vyráběného v minulém století vysoce uznávanými, dnes již zaniklými sklářskými továrnami po celých Spojených státech amerických. Mnohé z těchto soch jsou vyrobeny z barevného skla v historických odstínech, které dnes již nelze nikde najít. Vytváří tak naprosto unikátní objekty, které prostřednictvím plamene, foukání a tvarování za horka pracně zdobí složitými výjevy ze světa flory. V mnoha svých dílech se Cowan zaměřuje na nasbírané skleněné předměty, jako jsou malé panenky, šneci nebo labutě. Ústřední prvek pak obklopují stovky květin, které se pod jejíma rukama proměňují v trvalý záznam romantického půvabu květeny.
Vázy v plném květu Anny Kozové
Česká designérka Anna Kozová prozkoumává různé oblasti produktového designu. Někteří ji mohou znát pro její pohled na chirurgické náčiní, kterému vdechla novou podobu. Jiní zase pro její aktivity spojené s ikonickou značkou Fatra, pro kterou vytvořila nafukovací hračky Koza a Traktor. Ale důvod, proč je Anna v našem výběru, jsou její neuvadající květiny. Ty vytvořila ve spolupráci s FOX Gallery a vznikla tak kolekce váz a květinových objektů. Bouquet Play, abstraktní rostliny, které neuvadají, si tak domů můžete pořídit i vy. A rozhodně o nich nemusíte uvažovat jen jako o váze – tyto rozkvetlé objekty poslouží i jako samostatné solitéry.
Květinový aktivista Wole Lagunju
Umělec Wole Lagunju je známý svým vyobrazováním afrických mužů a žen, které na jeho malbách často nosí tradiční masky nebo oděvy. To vše v dokonalé symbióze s rozkvetlým pozadím, na které je umisťuje. Květiny všech druhů a barev hrají v jeho práci zásadní roli. Tu je na botanickém pozadí vyobrazena černoška v tradiční masce a květinových šatech, tam zase stojí další ženská postava oblečená v květinovém kompletu na pozadí plném květů. Umělec mnohdy vyobrazuje své modely ve vintage oděvech z látek z padesátých a šedesátých let. Jsou pro něj výrazem kontrakultury v době dekolonizace a nezávislosti několika afrických zemí. Tato éra také dala vzniknout hnutí květinové moci, feminismu a afroamerickému hnutí za občanská práva. Ač tak na první pohled nemusejí vypadat, jsou jeho díla prodchnutá aktivismem a silným sdělením.
Max Colby a kvetoucí falické objekty
Rozsáhlá praxe, kterou Max Colby ve své tvorbě praktikuje, zahrnuje zkoumání možností soch, kresby, malby, instalací, koláže a výšivky. Do těch se snaží transformovat myšlenky moci a genderu z trans a nebinárního úhlu pohledu. Používá flitry, drobné figurky, látkové květiny, stuhy, korálky a bižuterii k vytvoření bohatě zdobených děl, která se podobají náboženským relikviím nebo obřadním předmětům. Zde zpracovává i tématiku květin, jakožto přetrvávajícího symbolu ženskosti, jemnosti a nenásilí. Zdobí jimi vztyčené falické objekty, které umisťuje na složitě zdobené polštáře pohrávající si s hranicí přijatelnosti kýče.
Květnaté experimenty Marcina Rusaka
Původem polský designér Marcin Rusak zasvětil svou kariéru zkoumání pomíjivosti a konzervace. Za svou prapůvodní myšlenku pak vděčí hlavně své rodině podnikající v květinářství a floristice. Jednotlivé projekty se tak pro něj stávají studií, jak se materiál vyrobený z přírodních květin a rostlin může stát kusem nábytku. Tyto kousky představují evoluci jeho praxe založené na přírodě, která představuje květiny zasazené do pryskyřicových desek. Jde o materiálové spojení, které sám vyvinul a které se objevuje v celé jeho tvorbě. V té se nezaměřuje na výsledek, ale na pokrok a vývoj materiálů. Výsledné pečlivě zpracované skříně, nádoby či stolky pak vypovídají o jeho experimentování a jsou vlastně jen pomyslnou špičkou ledovce, který se za procesem tvorby Marcina Rusaka ukrývá.
Zdroj: Artsy, Phillips, Dezeen, Galerie Magazine