Zapomeňte na TikTok, Clubhouse je nová hvězda sociálních sítí
Moje babička mi vždycky říkala, že poslouchat cizí rozhovory je značně neslušné, jenže to netušila, že to jednou bude dokonce trendy. Konkrétně od poloviny ledna, kdy se v Čechách rozšířila nová sociální síť Clubhouse, která reaguje na naši zahlcenost vizuálními vjemy a je založená pouze na zvuku.
Jde o americkou aplikaci, která zatím běží pouze v beta verzi a připojit se k ní můžete jen tehdy, pokud dostanete pozvánku. Každý uživatel má k dispozici pouze dvě. Je to právě exkluzivita, která většinu lidí - jež vlastní iPhone - láká. Najdete zde své oblíbené influencery, celebrity, experty, kouče, politiky... zatím jde stále ještě o velice privátní klub, tak existuje velká šance, že s nimi i prohodíte pár slov. Můžete zde také zakládat tzv. rooms, chatovací místnosti na určitá témata, kde vše, co se řekne, poté nenávratně zmizí. Kvalitu konverzace samozřejmě ovlivňují řečníci či moderátoři, takže se snadno nachomýtnete k opravdu zábavnému či poučnému kontentu, ovšem často můžete mít pocit, že byste raději ohluchli trapností.
Nejnovější čísla Clubhousu také ukazují jeho opravdový potenciál. Jeden ze spoluzakladatelů Paul Davidson uvedl, že se sociální síť za posledních pár týdnů rozrostla o 2 miliony aktivních uživatelů. Také prozradil, že firma získává stále nové a nové investory a má jich dnes více než 180.
Síla hlasu
Pro lehkou ilustraci druhu rozhovorů, které na Clubhouse probíhají, je třeba si uvědomit, že jde v Čechách o velice uzavřený network. Abyste někomu mohli poslat pozvánku, musíte mít jeho telefonní číslo, a to značně uzavírá celou skupinu. Najdete zde prozatím přední hráče marketingové scény jako jsou Pavlína Louženská, Petr Mára, Eliška Vyhnánková, Sandra Kisić, novináře, stálice mezi blogery a influencery... všechno jsou to lidé, kteří se vesměs znají. A taky je zde samozřejmě i spousta středoškoláku, kteří sociálními sítěmi žijí. V Americe již běží Clubhouse o něco déle, takže můžete narazit i na opravdu podmětné politické diskuze, interaktivní panely i vzdělávací kontent. Tato sociální síť je skvělá i k získávání velmi rychlé zpětné vazby, investičního potenciálu či obchodních příležitostí.
Ovšem i Clubhouse bude brzy čelit velmi složitým výzvám. U nás se v počátcích všichni řečníci zatím chovají velice slušně. Neskáčou si do řeči a zdají se být i trpěliví, ale samozřejmě v rámci své sociální bubliny. Jenže co až se síť uživatelů rozšíří. Převedeme klasické neurvalé diskuze pod příspěvky na Facebooku či Instagramu do hlasitého audia?
Kritiku v tomto duchu Clubhouse sklidil minulé září v USA, kde začaly vznikat antisemitské a extrémistické skupiny. Tento social startup tak musí ještě hodně zapracovat na bezpečnosti a dál celé aplikaci ještě nějaký řád a pravidla. Jinak ji ještě může převálcovat Twitter, který také již experimentuje s hlasem a vlastními chatovacími místnostmi s názvem Spaces.
A jaký je tedy verdikt? Je skvělé, že máme novou hračku v době pandemie, možnost se bezpečně socializovat a potkávat nové lidi z různých koutů světa, ale co přinese budoucnost, to si asi budeme muset poslechnout až jindy... nebo víte co? Pojďme to prodiskutovat v jednom z roomů!