Národní divadlo Praha – Noční sezóna Máte-li rádi herecké divadlo plné skvělých výkonů, milerádi vám doporučíme inscenaci britské tragikomedie Noční sezóna, kterou ve Stavovském divadle režíroval šéf činohry Daniel Špinar. Víte, co na ní máme úplně nejraději? Že po dost dlouhé době dostala velkou hereckou příležitost Jana Preissová. A postavu excentrické a extravagantní Lily O’Hanlon hraje jak o život. Herecký koncert, chtělo by se říct, kdyby to nebylo tak ohavné klišé. Naprosto rovnocennými partnery jsou Preissové na jevišti všichni ostatní. Ondřej Pavelka, Igor Orozovič, Veronika Lazorčáková a další. Máme říkat právo o ostatních, že jsou blázni? A proč se vlastně štítíme starých lidí? Běžte se podívat na Noční sezónu, třeba najdete odpověď.
HaDivadlo Brno – Pověření Žijeme v jednom světě, nebo je snad světů více? Nejsme všichni poraženi? Jak nebýt k smíchu, když mluvíme o změně? Jak nebýt stále dětmi? Není to už všechno dávno? Budete-li aspoň přiměřeně vnímaví, na všechny tyto i další otázky vám dá odpověď nová inscenace hry Heinera Müllera Pověření, kterou v brněnském HaDivadle nastudoval režisér Jiří Pokorný. Že by tato scéna měla po Macoše další divácký hit s absolutní uměleckou kvalitou? Nechme se překvapit.
Dejvické divadlo Praha – Vražda krále Gonzaga Na společensky angažované, nebo dokonce politické divadlo jsme v Česku v poslední době tak trochu zapomněli. O to víc jsme ale rádi, že nám ho režisér Jiří Havelka a Dejvice zase připomněli. A docela důrazně. Vražda krále Gonzaga je původně součástí Hamleta – kočovní herci během ní vyzradí tajemství, že Hamletův otec nezemřel, ale byl zavražděn. A vraždí se i v této skvělé inscenaci – rekonstruuje se vražda kritika Kremlu, Alexandera Litviněnka. Ale nebojte, pokud vás politika nezajímá, i tak vás bude Vražda krále Gonzaga bavit. A také vám z ní bude mrazit. Docela dost. Tohle je prostě nezapomenutelné divadlo.
Klicperovo divadlo Hradec Králové – Sen noci svatojánské Tato hra od začátku patří mezi nejhranější a divácky nejvděčnější Shakespearovy komedie. Vůbec se nedivíme, i nás dokáže Titánie, Oberon, Puk, Helena s Hermií a další svými slovními i situačními fóry, jakož kouzly a čárami pokaždé rozesmát. David Drábek se ale ve Snu vydal ještě o něco dál a jeho děj v hradeckém Klicperově divadle zasadil do současné nemocnice. Zní to jako nesmysl? Ne! Funguje to. A dokonce náramně. V Hradci Králové totiž na divadelní přešlapy už dávno není čas.
Slovenské národné divadlo Bratislava – Heda Gablerová Nejnovější premiérou první slovenské scény je známé Ibsenovo drama o ženě, která měla dostatečně bohatý a zábavný život, jenže pak „spadla“ do manželství s mužem, který jí od začátku není dost dobrý, protože jí přijde k uzoufání nudný. A tak to Heda řeší mužem jiným, který jí fascinuje nejen svým životním osudem, ale především dílem, které jako umělec vytvořil. Heda ho však vzhledem ke všem okolnostem nemůže mít pro sebe, tak se rozhodne ho zničit. A následně i sebe. V inscenaci Hedy Gablerové v režii Romana Poláka exceluje naše milovaná Táňa Pauhofová.