Hledejte krásu všemi směry, ale bezpečně
Dvaadvacátému Designbloku se díky nové a specifické lokaci kláštera sv. Gabriela vrátil svébytný genius loci. Jeden možná jásá, druhý pláče ztracen v chodbách novorománského bludiště, které spojují nahodilé průchody a schodiště. Proto hned první rada zní – hned při příchodu si pořiďte mapu, předá vám jí téměř každý kustód. Je smutné, že akce, která je středobodem na české designérské scéně, se koná uprostřed horšící se pandemické situace a v době zpřísňování podmínek veřejného setkávání. Věřím, že situace není snadná pro pořadatele ani pro vystavovatele, kteří se denně vystavují kontaktu s početnými skupinami. Tým Designbloku však udělal maximum pro zabezpečení optimální a bezpečné situace. Celý areál byl rozdělen do dvou hlavních sekcí A a B, do kterých je třeba pořídit si vstupenku na konkrétní časové sloty – učinit tak můžete zde. Roušky s sebou jsou samozřejmostí a stanice s dezinfekčními gely střídají umělecká díla na každém rohu. I vy byste se ale měli chovat obezřetněji, vyhýbejte se proto chodbám a místnostem, kde se shlukují větší skupinky a pokud se necítíte dobře, zůstaňte doma a prohlédněte si všechny expozice digitálně – katalog 3D prohlídek najdete zde.
Designérie pod taktovkou Jana Plecháče
Designérii známe z minulých ročníků jako místo propojující mladé a kreativní Openstudio a komerčnější Superstudio. Jde o místo setkávání a dá se bez nadsázky prohlásit za srdce celého Designbloku. Navrhnout jej, to je poměrně prestižní úkol, kterého se v minulých ročnících chopili například designéři Jan Rosický, Maxim Velčovský nebo současná sběratelka designérských ocenění Lucie Koldová.
Pro dvaadvacátý ročník s tématem Vášeň bylo vybráno neméně zvučné designérské jméno. Jan Plecháč dostal za úkol zvelebit ambit Gabriela Loci, který si můžete pamatovat také jako hlavní lokaci letošního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Do prostoru bývalé zahrady umístil symbolických 222 štaflí, které se budou po skončení svátku designu dražit pro dobrou věc. Bílé štafle, které tvoří příjemnou několikapatrovou konstrukci pro posedávání, mimochodem s dostatečnými odstupy, doplnil Plecháč pokojovými květinami ve spolupráci se studiem Haenke.
„Tam, kde se původně nacházela rajská zahrada, se opět navrací zeleň. Ovšem jen na pár dní. Tak zde vzniká pop-up eden nebo ráj a v kontrastu s tímto rajským požitkem je architektura vystavěná z 222 kusů štaflí - z předmětu velmi obyčejného, avšak nikoliv přízemního, který návštěvníkům umožní až neuvěřitelný nadhled. A právě nadhled je přesně to, co obecně naše společnost velmi potřebuje. Mottem letošní Designerie je „Nevyrábět a nevyhazovat. Půjčit si, hrát si a pak zase vrátit,“ popsal svůj záměr designér Jan Plecháč.
Foodie Tipy: Pokud vás nenasytí design
Velmi příjemným překvapením je letošní nabídka občerstvení. Ve výše zmíněné Designérii najdete pořádnou kávu v podání skupiny kaváren EMA a pekáren Alf & Bet. V přízemí dále najdete bistro Sweet & Pepper Days (B009) a pořádně velké bistro Lotus Restaurant (A006). V prvním patře se můžete osvěžit drinkem v Kafe Pragovka (A117) nebo sklenkou vína (B120). Čekání mezi časovými sloty usnadní únětická desítka nebo dvanáctka s párkem v rohlíku a možností posedět si venku před klášterem.
Laboratoř Vášně
Vášen Lab je název hlavní tématické výstavy (hledejte ji hned vedle Kafe Pragovka – A118), kterou má na svědomí rovněž Jan Plecháč. Při její přípravě se nechal designér inspirovat jednou ze svých osobních vášní – motorkami. Přímo na Designbloku po dobu konání zde tak vzniká pod taktovkou dvanácti mistrů řemeslníků – rozumějte nejrůznější české designéry i šikovné ručičky – a se supervizí DK Garage Boss zcela unikátní model motorky ČZ 175. Seznámíte se zde s designéry, nakouknete jim pod ruce a zároveň se podíváte, jak to vypadá v takové typické řemeslné dílně.
Art House: Dům umění a řemesel
Art House každoročně představuje kurátorskou selekci sběratelského designu. Letos se stala dočasným domovem sbírky klasicistní budova Musaionu v Letohrádku Kinských. Jednadvacet autorů zde skrze rukodělnou práci a řemesla reaguje na Národopisnou výstavu české lidové kultury a užitého umění, kterou pořádá Národní muzeum.
„S hlavním tématem 22. ročníku, jímž je vášeň, úzce souvisí nadšení a emoce, které si spojujeme s českým řemeslem a tradicemi, se snahou poznat je a zachovat pro další generace, uchýlit se k výsostně osobní, rukodělné tvorbě vznikající v intimní atmosféře, která mívá blízko ke kontemplaci. Zapojení autoři nezůstávají neteční vůči hrozbě, že časová osa jednotlivých řemesel a tradic může být 21. stoletím utnuta a svými díly otevírají otázku, jaké místo mají řemesla v současné produkci, zkoumají jejich možné nové významy a interpretují staré novým způsobem, staví most mezi minulostí a budoucností,“ vysvětlila za kurátory Art House Danica Kovářová.
Vitra & Křehký: Expozice hodná Milána
Jednou z nejzajímavějších místností baziliky je bezesporu knihovna, ve kterém se usídlila švýcarská značka Vitra společně s lokálním uskupením Křehký. Po vstupu do zatemněné, dřevem vykládané knihovny si na chvíli připadáte jako na prestižním milánském festivalu Salone del Mobile. Spojení ikonických produktů Vitra, ilustrací nadaného Michala Bačáka a speciálních designérských kolekcí, které vznikají pro značku Křehký, připravil scénograf Marek Cpin a vy si jej nenechte ujít v místnosti B.101. Škoda, že zde nezbylo nic ke čtení.
Openstudio: Designéři a kreativní uskupení
Pro malé značky a designéry znamenal letošní ročník přesun z utilitárního a dočasného stanu Průmyslového paláce Výstaviště Praha do podstatně útulnějších pokojíčků. Bylo by těžké vyjmenovat ty nejzajímavější počiny v rámci této kategorie, doporučujeme je prohlédnout všechny. Z hlavy však nemůžeme dostat exhibice a nové kolekce studia Dechem (B.213), čerstvého uskupení IHOR (B.217), dvojice značek Durch Duo a Studia Lappa (A.205), studia LLEV (B.206) nebo dřěvěných figurek Tititi (A.243).
Na zvláštní výběr nových kolekcí módy a šperků z letošního Designbloku se můžete u nás na webu těšit brzy.
Superstudio zaměřené na lokální producenty
Pro větší výrobce a firmy mohl být přesun do tvarově rozmanitějších prostor poněkud oříškem. Přesto se s ním řada z nich popasovala bravurně a nejspíš také vlivem koronavirové krize poněkud minimalisticky. Nebylo to na škodu, firmy přišly možná s úspornějšími, za to kreativnějšími nápady i udržitelnějšími variantami svých designových svatostánků. Doporučujeme navštívit instalace značek Javorina, Kaplan, Todus, USSPA, Master & Master, Futuro, Rudolf Kämpf nebo zábavnou instalaci mmcité. V suterénu si zase můžete prohlédnout, jaké kousky pořídila do svého depozitáře Moravská galerie v Brně v open-callu, který nedávno pořádala.
Výstava Design Helps na pražské Kampě
Panelová výstava Design Helps umístěná ve veřejném prostoru na Kampě vznikla speciálně pro letošní ročník Designbloku. Reaguje na současnou globální situaci v době pandemie a předkládá design jako nástroj změny a řešení problému, nikoliv jako nadstavbu. Vybrané projekty představují české i zahraniční tvůrce, kteří se zabývají širokou škálou aktuálních témat jako je zdravotnictví a vzdělávání. Pronikají ale i k tématům s ekologickým a sociálním podtextem jako je nedostatek vody a potravin, stárnutí populace, nutnost hledání nových materiálů, vymírající včelstva nebo pytláctví, k nimž přistupují ryze pragmaticky i konceptuálně. Osmadvacítka projektů je k vidění zdarma ve venkovním prostoru před Sovovými mlýny.