Filmy v Hlavní soutěži:
Ai ni ranbou / Rude to Love / Zákoutí lásky
Režie: Yukihiro Morigaki
Japonsko, 2023, 105 min, Světová premiéra
Znepokojivé drama o manželství, které plíživě ztrácí jiskru. Momoko (Noriko Eguči) vede život řádné hospodyně. Elegantně se obléká a detailně promýšlí uspořádání bytu, usilovně se stará o manžela a neúnavně mu vyváří domácí japonská jídla. Jde o projevy lásky, nebo spíše paranoii z citové propasti, která se mezi nimi rozevírá? A kdy se usilovná péče stává obsesí? Psychologicky přesná anamnéza jednoho vychladlého vztahu, v němž se vyplavily dlouho potlačované bolesti. Film ohledávající temná zákoutí lidské frustrace a hysterie, v nichž se touha budovat proměňuje v potřebu ničit.
Banzo / Banzo / Banzo
Režie: Margarida Cardoso
Portugalsko, Francie, Nizozemsko, 2024, 127 min, Mezinárodní premiéra
Píše se rok 1907 a Alonso přijíždí na Princův ostrov, kde má za úkol vyléčit skupinu pracovníků, sužovaných záhadnou nemocí banzo, též přezdívanou jako nostalgie otroků. Ti, které postihne, ze stesku po domově propadají apatii, nemají sílu žít a umírají. Alonso postupně zjišťuje, že léčit fyzické symptomy nestačí. Musí porozumět duši těch, kteří byli vykořeněni. Dusivá atmosféra izolovaného tropického ostrova se stává pozadím příběhu z temné koloniální minulosti, v němž je lidství podrobeno zatěžkávací zkoušce. Banzo je rovněž připomínkou, že neexistuje jen jeden výklad minulosti a že za každým příběhem stojí nějaký vypravěč.
Cì xīn qiè gŭ / Pierce / Na kordy
Režie: Nelicia Low
Singapur, Tchaj-wan, Polsko, 2024, 109 min, Světová premiéra
Poté, co je Han po sedmi letech propuštěn z vězení pro mladistvé, kde si odpykával trest za zabití svého soupeře během zápasu ve sportovním šermu, se setkává se svým mladším bratrem a trvá na své nevině. Jie mu uvěří a roztržené bratrské pouto se začne zacelovat – za zády své matky se Jie pod bratrovým vedením zdokonaluje v šermu a připravuje se na kvalifikaci národního šampionátu. Zprvu energický cinkot mečů ale začínají přehlušovat tiché pochybnosti. Může být Han opravdu nevinný? Strhující atmosférický thriller Nelicie Low nabízí nervydrásající souboj mezi ideály bratrské lásky a iluzemi, jaké si projektujeme do svých blízkých.
Drie dagen vis / Three Days of Fish / Host a ryba třetího dne
Režie: Peter Hoogendoorn
Nizozemsko, Belgie, 2024, 85 min, Světová premiéra
Stejně jako každý rok přilétá otec ze slunečného Portugalska zpět do svého rodného šedého Nizozemska na třídenní návštěvu. Již tradičně během ní vyřizuje pochůzky a navštěvuje lékaře v doprovodu svého svérázného dospělého syna… Intimní snímek nahlíží do vztahu dvou mužů, kteří se jeden druhému vzdálili a při zdánlivě všedních aktivitách k sobě hledají krůček po krůčku cestu zpět. Host a ryba třetího dne je něžné drama, protkané suchým, regionu vlastním humorem a je druhým filmem nizozemského režiséra Petera Hoogendoorna. Režisérův celovečerní debut Mezi desátou a dvanáctou měl svou premiéru na filmovém festivalu v Benátkách.
Elskling / Loveable / Až na věky
Režie: Lilja Ingolfsdottir
Norsko, 2024, 101 min, Světová premiéra
Zatímco Sigmund je neustále na cestách, Marie svou kariéru kloubí s péčí o děti a domácnost. Jako mnoho jiných vztahů i ten jejich začal zamilovaností a souzněním, léta manželského soužití však přinesla neshody. Je to nakonec Sigmund, kdo požádá o rozvod, a Marie je nucena čelit svým největším obavám. Na první pohled rozvodové drama, debut scenáristky a režisérky Liljy Ingolfsdottir, je však něčím víc – mnohovrstevnatou charakterovou studií ženy, kterou krize přivede k sebepoznání. Až na věky nepřináší příběh o hledání pravé lásky, ale naopak svěžím způsobem zkoumá současné představy o romantických vztazích, rovnosti ve vztahu i síle ženství.
Ema a smrtihlav / The Hungarian Dressmaker / Ema a smrtihlav
Režie: Iveta Grófová
Slovenská republika, Česká republika, 2024, 129 min, Světová premiéra
40. léta. Slovenský štát zažívá vzestup nacionalismu a doba nepřeje žádným menšinám. Bouřlivá nálada ve společnosti postihuje i maďarskou vdovu Mariku, která přichází o práci v arizovaném krejčovství. Kvůli sílícím protimaďarským tendencím se stahuje do ústraní, navíc i kvůli tomu, že ukrývá židovského chlapce. I přesto se ocitá v centru pozornosti hned dvou mužů: německého nacistického důstojníka i kapitána slovenské Hlinkovy gardy. Drama slovenské režisérky Ivety Grófové je adaptací stejnojmenné knihy Petra Krištúfka, která přibližuje dramatickou éru válečného Slovenska. Příběh o rozpolcené době, jež staví hrdiny před složitá dilemata, vypráví nejen slovy, ale i sugestivním vizuálním jazykem.
Mord / Our Lovely Pig Slaughter / Mord
Režie: Adam Martinec
Česká republika, Slovenská republika, 2024, 84 min, Světová premiéra
Zabijačka na staré usedlosti je pro Karla už zavedenou tradicí, na kterou se těší každý rok. Je to totiž jediná příležitost pro celou rodinu, aby se sešla, pobavila, zahašteřila a dobře najedla. Jenže tentokrát je všechno jinak. Řezník tají, že má zvlhlé náboje, děda se čerstvému vdovci Karlovi bojí říct, že tahle porážka už bude poslední, dcera Lucie zas v důsledku rozpadu manželství bojuje s depresí a vnuk Dušík raději uteče pryč, než aby čelil rodičovské hádce o tom, jestli je dost starý, aby se na porážku díval. Rozlitá čerstvá prasečí krev je pro Karla poslední kapkou... Celovečerní debut Adama Martince je podivuhodně trefnou studií české nátury, která niterným vykreslením postav i břitkým humorem evokuje vrcholná díla československé nové vlny.
Panoptikoni / Panopticon / Panoptikon
Režie: George Sikharulidze
Gruzie, Francie, Itálie, Rumunsko, 2024, 95 min, Světová premiéra
Když se otec adolescentního Sandra rozhodne, že zasvětí život Bohu a odejde do kláštera, sebere to mladému introvertovi základní životní jistoty. Opuštěný otcem i matkou, jež pracuje v zahraničí, se mladík ve snaze najít sebe sama otevírá novému přátelství s radikálním Lašou, jenž má vazby na ultrapravicové organizace, ale i zkoumání vlastní sexuality. Citlivý celovečerní debut George Sikharulidze se ptá, jak tenká je hranice mezi pozorovatelem a pozorovaným a kam směřuje současná postsovětská gruzínská společnost, jež se ocitá na pomezí náboženského konzervatismu a nacionalizace na straně jedné, a touze po nezávislosti a modernizaci na straně druhé.
Proslava / Celebration / Oslava
Režie: Bruno Anković
Chorvatsko, Katar, 2024, 86 min, Světová premiéra
Celovečerní debut Bruna Ankoviče je situován do prostředí chudé chorvatské vesnice mezi lety 1926 a 1945. Nekončící chudoba, opětovné změny státního zřízení a války prostoupily lesy a zavalily místo mlhou, zatemňující vidinu na lepší zítřky. Těžký život na vesnici zakusil i Mijo. Poté co jeho nevinnou dětskou duši obtěžkal okolní svět a nelidské příkazy, podlehl falešnému lesku pravicové ideologie. Stejnojmenná adaptace úspěšné knihy Damira Karakaše přináší nádherné scenerie rurální krajiny, ale i svědectví o krutosti všedního dne a příčiny, které z nevinných lidí dělají snadnou kořist ideologických věrozvěstů.
A Sudden Glimpse to Deeper Things / A Sudden Glimpse to Deeper Things / Náhlý záblesk hlubších věcí
Režie: Mark Cousins
Velká Británie, 2024, 88 min, Světová premiéra
Jedna z nejvýznamnějších žen britského moderního umění, malířka Wilhelmina Barns-Graham, byla nesmírně inspirativní osobností, jejíž tvorbu silně ovlivnila jedna osudová událost. V květnu roku 1949 totiž tato čelní představitelka modernistické skupiny St Ives vystoupala na vrchol švýcarského ledovce Grindelwald, což navždy proměnilo její vidění světa. Zachycení jeho tvarů, barev i samotné podstaty se pak věnovala po zbytek života. Ve svém esejistickém portétu se dokumentarista Mark Cousins nebojí otevírat komplexní témata, jako jsou gender, klima či kreativita, a přitom se mu daří odkrýt osobnost a bezbřehou imaginaci umělkyně tak pronikavě, že navozuje pocit, jako bychom viděli svět jejíma očima.
Světýlka / Tiny Lights / Světýlka
Režie: Beata Parkanová
Česká republika, Slovenská republika, 2024, 74 min, Světová premiéra
Amálce je šest let. Má ráda svou kočku, rodiče i babičku s dědou. Je léto a vše, co by si holčička přála, je, aby den proběhl tak, jak má. Jenže něco je dnes jinak. Rodiče se zavírají v pokoji a hlasy pronikající dveřmi jsou podezřele zvýšené. Něco se děje, ale Amálka neví co. Snímek Světýlka v bravurně kreativní režii Beaty Parkanové sleduje rozpad rodiny dětskou optikou. Klíčovou dírkou, uchem přitisknutým na dveře, očima, které jsou ve výšce pasu dospělých. Každý den jednou končí a tento se stává pro Amálku zlomovým. Usíná zraněná, ale o něco dospělejší.
Xoftex / Xoftex / Xoftex
Režie: Noaz Deshe
Německo, Francie, 2024, 95 min, Světová premiéra
Xoftex je uprchlický tábor kdesi v Řecku, kde syrští a palestinští uprchlíci čekají na vytoužený azyl. Přestávky mezi jednáními s imigračním úřadem si Nasser a jeho přátelé krátí natáčením satirických skečů a přípravami na natáčení zombie hororu. Jenže realita tábora může horor připomínat sama o sobě. Napětí mezi jeho obyvateli stoupá a každý další konflikt jako by ubral jednu cihlu ze zdi, která odděluje realitu a sen, nebo chcete-li, noční můru. Útržky skutečnosti, humor i nepředstavitelné utrpení lidí, kteří riskují život, aby opustili vlastní zemi, se slévají do explozivní, místy surrealistické podívané, jež vyzývá diváka, aby se jí nechal unést a nahlédl do života imigrantů tak, jak se mu nikdy dříve nepoštěstilo.
Filmy v Soutěži Proxima:
Bezvetrije / Windless / Bezvětří
Režie: Pavel G. Vesnakov
Bulharsko, Itálie, 2024, 93 min, Světová premiéra
Kalojan se po letech vrací do rodného Bulharska, aby prodal byt zemřelého otce. Co zprvu vypadá jako rutinní úkol prostý emocí, postupně přeroste v objevnou cestu do hlubin vlastního nitra, kde se zjevují dávná traumata i nová cesta k nalezení sebe sama. Zatímco dětství bylo plné vjemů a šustícího větru, dospělost je stavem křehkého bezvětří a blednoucích vzpomínek na naše blízké. Pavel G. Vesnakov nabízí pestré existenciální úvahy o rodinných poutech a identitě člověka v toku času. Zároveň ale přemítá i o současném Bulharsku, kde hřbitovy původních obyvatel nahrazují pochybná casina a kde se ztrácí kulturní paměť země, oklamaná zdánlivou vidinou ekonomické prosperity.
Cabo Negro / Cabo Negro / Cabo Negro
Režie: Abdellah Taïa
Francie, Maroko, 2024, 76 min, Světová premiéra
Dva mladí lidé, Sundus a Džafar, přijíždějí do luxusní vily v letovisku Cabo Negro, jež patří Džafarovu milenci, který se k nim má později připojit. Něco ale není v pořádku. Muž se stále neobjevuje a jeho telefon je nedostupný. Dvojice je odkázaná sama na sebe a přes nejistou finanční i osobní situaci se oba rozhodnou užít si dovolenou, jak jim to jen jejich mysli a těla dovolí. Prázdninové bezčasí je příležitostí zamyslet se nad vztahy, které zůstaly doma. Nad budoucností, která se zdá na slunečné pláži tak vzdálená. Queer óda na zdánlivou bezstarostnost mládí z pera spisovatele a režiséra Abdellaha Taïa.
Clorofilla / Chlorophyll / Chlorofyl
Režie: Ivana Gloria
Itálie, 2023, 75 min, Mezinárodní premiéra
Zelenovlasá Maia je již unavena městským životem, a tak se, hnána touhou po přírodě, rozhodne strávit léto sběrem pomerančů. V sadech ji přivítá zahradník, podivínský samotář Teo, který si všimne, že Maia není jako všichni ostatní. Stejně jako svým rostlinám jí věnuje péči, díky níž dívka rozkvétá. Jejich klíčící přátelství však přeruší příjezd Teova otce a staršího bratra Artura, kteří chystají oslavu v nedaleké vesnici... V barvitém příběhu o tom, jak je občas složité najít někoho, kdo nám pomůže objevit sebe sama, probouzí režisérka Ivana Gloria i smysly, o kterých nevíme, že je máme.
Fără suflet / The Alienated / Bez duše
Režie: Anja Kreis
Německo, Moldávie, Francie, 2024, 95 min, Světová premiéra
Učitelku filozofie Varvaru, která se studenty probírá smrt Boha, navštíví její sestra, renomovaná gynekoložka Angelina. Ta je z Moskvy povolána do města, aby omezila počet potratů. Do nemocnice za ní však vzápětí přichází dívka, která ji žádá o ukončení těhotenství, protože v sobě údajně nosí ďábla. Zatímco Varvara si v důsledku rozepře se studentem klade otázku ohledně zla jakožto součásti lidské přirozenosti, Angelina dívce nelegální potrat provede a uschová si embryo u sebe doma... Mysteriózní snímek Anji Kreis omamuje zlověstnou atmosférou a pokládá nepříjemné otázky o lidském svědomí, morálce a víře, přičemž na ně odmítá poskytnout jednoznačné odpovědi.
Hiçbir şey yerinde değil / Nothing in Its Place / Něco tady nesedí
Režie: Burak Çevik
Turecko, Německo, Jižní Korea, 2024, 76 min, Mezinárodní premiéra
Jeden večer, jeden byt, pět levicově smýšlejících studentů a jedna představa nenásilné socialistické revoluce. Když toto setkání neohlášeně navštíví dva zástupci pravicového hnutí, věci se rychle vymknou kontrole. Turecký režisér Burak Çevik využívá dlouhých záběrů a uzavřeného prostoru jako plátna, na které je příběh reflektující turbulentní politickou situaci v Ankaře roku 1978 přenesen silnými výkony hereckého ansámblu. Jak daleko je člověk ochoten zajít pro své politické přesvědčení a jak silně může ideologie skupiny ovlivnit chování jedince? Něco tady nesedí nastavuje zrcadlo nejedné revoluci.
Ju wai ren / Stranger / Cizinec
Režie: Zhengfan Yang
USA, Čína, Nizozemsko, Norsko, Francie, 2024, 113 min, Světová premiéra
Hotelový pokoj coby místo, kde je každý tak trochu cizincem. Místo, které člověku patří jen chvíli a kam vstupuje pokojská, aby tento dočasně intimní prostor uklidila, ale pokud možno nedala najevo, že se v něm vůbec vyskytla. Epizodický snímek Cizinec právě do tohoto prostředí nahlíží. Jedna epizoda se rovná jeden záběr. Jeden záběr se rovná jeden příběh. Spojující linkou je Čína, domovská země hotelových hostů a zaměstnanců, jejichž životní osudy jsou ale různé. Absurdní, černě humorné, dojemné i tajnosnubné příběhy jsou zasazeny do zdánlivě stísněného prostoru, jenž se ale s každou epizodou otevírá do nových a překvapivých rozměrů.
Lapilli / Lapilli / Lapilli
Režie: Paula Ďurinová
Slovenská republika, Německo, 2024, 65 min, Světová premiéra
Ve své celovečerní prvotině se režisérka Paula Ďurinová vydává mezi různorodé skalní útvary, aby se zde vyrovnala se ztrátou prarodičů. Různé fáze smutku se rozpínají mezi mořskými proudy, temnými jeskyněmi a sopečnou pustinou, zatímco v roklích rezonují struny autoharfy. Lapilli nalézá unikátní balanc mezi osobní a environmentální rovinou. Modernistická zádušní mše plná pronikavých postřehů o přírodních jevech i člověku vládne niternou vnitřní silou a unikátním filmovým jazykem, kde mořské vlny odrážejí houpavé myšlenky a kde eroze vysychající půdy připomíná puklé srdce plné vzpomínek na lidi, kteří se už nevrátí.
Od marca do mája / March to May / Od marca do mája
Režie: Martin Pavol Repka
Česká republika, 2024, 85 min, Světová premiéra
Pod střechou starého vesnického domu spolu žije pětičlenná rodina. Zatímco rodiče pomalu stárnou, děti dospívají a je jasné, že se už brzy vydají vlastní cestou. Do neměnného rytmu každodenního života ale vstoupí nečekaná zpráva o matčině těhotenství a myšlenka na nového sourozence postupně zasahuje všechny obyvatele domu. Od marca do mája nabízí neokázalý, intimní portrét lidské soudržnosti, často vyjádřený těmi nejmenšími projevy. Nenápadný, ale mimořádně autentický příběh je natočený se stejnou něhou a trpělivostí, s jakou příroda probouzí své smysly v jarních měsících.
Second Chance / Second Chance / Druhá šance
Režie: Subhadra Mahajan
Indie, 2024, 104 min, Světová premiéra
Vnitřně zlomená Mia se po nešťastném incidentu vydává do rodinného domu v zasněžených Himalájích, aby nabrala druhý dech. Společnost jí dělají tchyně domovníka Bimal a její vnuk Sunny. Nehledě na rozdílný věk, společenskou příslušnost i představy o životním štěstí mezi nimi vznikne nečekaně silné pouto, které nedokáže zlomit ani příjezd člověka, který Miino trauma znovu oživí. Vizuálně uhrančivému snímku se daří autenticky zpřítomnit vyrovnávání se s ženskou bolestí a ukázat, že druhá šance na nás může čekat i tam, kde to nejméně čekáme.
Trans Memoria / Trans Memoria / Trans memoria
Režie: Victoria Verseau
Švédsko, Francie, 2024, 72 min, Světová premiéra
„Sbírám. Dokumentuji. Zapisuji si své vzpomínky. Bojím se, že zmizí.“ Tak uvozuje Victoria Verseau svůj intimní dokumentární deník, v němž se vrací do roku 2012, kdy v Thajsku podstoupila změnu pohlaví. Byla to chvíle, na kterou dlouho čekala, po ní však přišly pochybnosti, které umocnila smrt její přítelkyně. Konceptuální umělkyně volí až archeologický přístup k minulosti a obnažuje proces psaní osobního příběhu, bytostně spjatého s utvářením vlastní identity. V niterně procítěném debutu odhaluje radostná i temná zákoutí tranzice a i díky dalším svědectvím kriticky zkoumá, co činí ženu ženou.
Tropicana / Tropicana / Tropicana
Režie: Omer Tobi
Izrael, Kanada, 2024, 82 min, Světová premiéra
Osamělá žena středního věku žije svůj monotónní život. Ráno odchází do supermarketu, kde pracuje jako pokladní. Z práce jde hned domů postarat se o nemohoucí matku a zbytek rodiny. Nezdá se však, že by to kohokoliv zajímalo. Tajemná vražda její šéfové ale spustí řetězec událostí, na jehož konci není nic menšího než osvobození sebe sama a nalezení vlastní hodnoty. Jak popsat cestu hlavní hrdinky? Nejlépe snad jako sexuální odyseu, výzkumnou výpravu do míst, kde hlavní roli hraje tělesnost, touha a její uspokojení. Tropicana nabízí lehce mysteriózní úvahu nad konzervatismem, prudérností a falešným ideálem fyzické krásy.
Vino la noche / Night Has Come / Když přišla noc
Režie: Paolo Tizón
Peru, Španělsko, Mexiko, 2024, 96 min, Světová premiéra
Skupina mladých dobrodruhů se přihlásí do jednoho z nejnáročnějších armádních výcviků v Latinské Americe. Mají se z nich stát obávaní válečníci, kterým bude svěřen dozor nad nebezpečnou oblastí VRAEM, místu posetém rostlinami koky, teroristy a pašeráky. Debutující režisér Paolo Tizon nahlíží do hermeticky uzavřeného zákoutí armády. Pohlcující režií vykresluje nejen portrét jedné instituce, ale i konkrétní lidské osudy a s nimi spojené úvahy o mužské identitě, možnostech sebeurčení a křehké maskulinitě, která stojí v působivém kontrastu se surovým výcvikem. Citlivost vedle násilí, krása vedle zranitelnosti.
Zvláštní uvedení filmů:
Architektura ČSSR 58–89 / Czechoslovak Architecture 58–89 / Architektura ČSSR 58–89
Režie: Jan Zajíček
Česká republika, Slovenská republika, 2024, 126 min, Světová premiéra
Nekompromisní rapper, výtvarník, scénograf a aktivista Vladimír 518 ztělesňuje raritní úkaz, který knihy nejen píše, ale i vydává. Dnes i respektovaný odborník na architekturu především předrevoluční je autorem nejen rozsáhlé publikace na téma pojmenované v názvu této upoutávky, ale i námětu dvou audiovizuálních děl, objímajících tutéž látku a natočených uznávaným režisérem videoklipů Janem Zajíčkem. Vedle nedávno uvedeného seriálu spatřuje světlo světa netrpělivě očekávaný celovečerní film, který ve fascinující výpravné sondě do české a slovenské architektury druhé poloviny minulého století exkluzivně přibližuje výjimečné stavby a originální osobnosti pod Tatrami.
In the Land of Brothers / In the Land of Brothers / V zemi našich bratrů
Režie: Alireza Ghasemi, Raha Amirfazli
Írán, Francie, Nizozemsko, 2024, 95 min, Evropská premiéra
Sovětská invaze do Afghánistánu způsobila masivní útěk Afghánců do sousedního Íránu, který v naději, že zde najdou nový domov, nazývali „Země bratrů“. Sen o bratrském soužití se však brzy rozplynul a íránská legislativa je nikdy nepřijala coby rovnocenné občany, a proto i potomci prvních uprchlíků na sobě stále nesou břemeno jinakosti. Posmutnělý, nádherně nasnímaný celovečerní debut režisérské dvojice Alirezy Ghasemiho a Rahy Amirfazli o rodině, jež se v zemi, kde žije, nikdy nebude cítit doma, si srdce diváků získal již po své premiéře na festivalu Sundance.
Ještě nejsem, kým chci být / I’m Not Everything I Want to Be / Ještě nejsem, kým chci být
Režie: Klára Tasovská
Česká republika, Slovenská republika, Rakousko, 2024, 90 min
Pomyslnou cenu za výjimečnost si v tuzemské tvorbě letos nepochybně zaslouží unikátní dokumentární portrét mezinárodně uznávané legendy mezi fotografy Libuše Jarcovjákové, který na letošním Berlinale nadchnul kdekoho. Unikátní projekt Kláry Tasovské a jejích spolupracovníků nahlíží půlstoletí života svérázné legendy přezdívané česká Nan Goldin výhradně skrz fascinující montáž několika tisíc jejích fotografií a deníkové záznamy, které sama předčítá. Portréty, autoportréty, zvěčněné okamžiky, hledání autentické pravdivosti v nitrech bezejmenných spoluoponentů normalizační šedi, zaznamenávání proměny těla i duše, černobílé obrazy, emoce a život v záblescích ostrého světla.
Das Lied der Anderen - Eine Suche nach Europa / The Song of Others - A Search for Europe / Píseň těch druhých
Režie: Vadim Jendreyko
Švýcarsko, 2024, 136 min, Mezinárodní premiéra
Co je Evropa? Aktuální i osobní esej Vadima Jendreyka cestuje napříč starým kontinentem a odhaluje jeho charakter v místech, která by se dala nazvat jako jakési akupunkturní body evropské identity. Rozmanité zastávky zahrnují dno Rýnu, řecké doky, Evropský parlament, polský prales nebo třeba sarajevskou knihovnu. Všechna tato místa vybízejí k ambivalentním úvahám: na jedné straně oslavují kulturní rozmanitost a šíři evropského kulturního dědictví, na straně druhé se ale stávají synonymem třeskutosti, konfliktů a krvavé historie. Je Evropa odsouzena k bludným kruhům násilí, nebo má naději v těch, kdo se snaží zpívat písně těch druhých?
Real / Real / Real
Režie: Oleh Sentsov
Ukrajina, Chorvatsko, 2024, 90 min, Světová premiéra
Oleh Sentsov, uznávaný filmař, občanský aktivista, někdejší vězeň Kremlu, držitel Sacharovovy ceny za svobodu myšlení, voják. Momentálně brání svou vlast coby poručík ukrajinské armády, do níž vstoupil hned během prvních dnů vpádu ruského agresora v únoru 2022. Při jedné z útočných akcí došlo ke zničení jeho bojového vozidla pěchoty nepřátelským dělostřelectvem. Z nedalekých zákopů se pokusil rádiem zorganizovat evakuaci části své jednotky, což zásadně zkomplikoval nedostatek munice a neustávající ruská palba. Tato akce se jmenovala Real, týž název nese i film, který skýtá unikátní imerzivní zážitek, hyperdokumentární vhled do reality války očima jednoho z jejích přímých účastníků.
Ta druhá / The Other One / Ta druhá
Režie: Marie-Magdalena Kochová
Česká republika, 2024, 85 min, Světová premiéra
Celovečerní debut Marie-Magdaleny Kochové zkoumá skrze postavu osmnáctileté Johany fenomén takzvaných „skleněných dětí“. Dětí, které vyrůstají se sourozencem, jenž má speciální potřeby, a které jsou tak rodinou, byť nezáměrně, upozaďované. Všichni se tak nějak dívají skrze ně, jejich problémy jsou vždy považovány za ty méně důležité, a často je od nich očekávána i pomoc s péčí. Johaně je osmnáct, připravuje se na maturitu – a najednou je postavena před rozhodnutí, zda odejít z domova studovat, nebo zůstat a pomáhat. Nesmírně citlivá výpověď o povaze sourozenecké lásky staví pro jednou na první místo tu, která vždy byla „ta druhá“.
Tatabojs.doc / Tatabojs.doc / Tatabojs.doc
Režie: Marek Najbrt
Česká republika, 2024, 94 min, Světová premiéra
Pěšáci, Attention Aux Hommes!, Tanečnice, Opakování… S výčtem známých hitů pražské kapely Tata Bojs by se dalo dlouho pokračovat. Vždy energičtí, za dobu své existence mnohokrát jiní, precizní ve svém koncepčním přístupu k vizuálnímu a hudebnímu uchopení jednotlivých alb a vystoupení. Není divu, že se Marek Najbrt (Mistři, Protektor, Polski film) rozhodl nejít cestou konvenčního dokumentu. Příběh kapely vypráví formou hravé koláže, složené z bohatých archivů, záznamů koncertů i futuristických hraných vsuvek s herci z divadla Vosto5. Před očima se nám tak skládá obraz osobité kapely, jež se i přes alternativní povahu své tvorby po právu řadí mezi přední tuzemské hudebníky.
Vlny / Waves / Vlny
Režie: Jiří Mádl
Česká republika, 2024, 131 min, Světová premiéra
Mohlo by se zdát, že období okolo roku 1968 vytěžili čeští a slovenští filmaři beze zbytku. Jak ale ukazuje novinka Jiřího Mádla, v kruciálních časech našich moderních dějin se stále ukrývají pozapomenuté příběhy, které stojí za pozornost. Středobodem Vln je Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu, místo plné talentovaných osobností s širokým rozhledem, jazykovou výbavou, a především snahou o poctivou novinářskou práci, v jejímž středu je a musí být pravda. Epický, avšak dynamicky natočený divácký film o vzedmutí nevšedního heroismu tváří v tvář opresivnímu režimu, prodchnutý jedním bratrským poutem a věčnými tématy lásky, zrady, morálky a naděje.
Voyage au bord de la guerre / Journey to the Brink of War / Cesta na pokraj války
Režie: Antonin Peretjatko
Francie, 2024, 62 min, Mezinárodní premiéra
Za měsíc od počátku ruské invaze na Ukrajinu bylo přes 12,5 milionu lidí nuceno opustit svůj domov a 5 milionů jich uteklo za hranice. Dokumentarista Antonin Peretjatko se společně s Andrejem, který odjel s rodinou do Francie, vrací do Lvova, aby zde vyzvedli Andrejovy osobní věci, zapátrali po Antoninových kořenech, ale především zaznamenali četná svědectví lidí, kteří na Ukrajině zůstali. Snímek na pomezí reportážního dokumentu a poeticky laděné road movie, jenž svou analogovou estetikou odkazuje k rané éře francouzské nové vlny, se snaží přiblížit, jak vypadá každodenní život ve válkou zmítané zemi.
Zahradníkův rok / The Gardener's Year / Zahradníkův rok
Režie: Jiří Havelka
Česká republika, 2023, 104 min, Světová premiéra
Skutečný příběh bezpráví páchaného na mírumilovném zahradníkovi bohatým sousedem restituentem a stejnojmenné literární dílo Karla Čapka o trampotách a úspěších zahrádkářových po dobu čtyř ročních období se potkaly v novém filmu Jiřího Havelky. Jedna z nejkomplexnějších uměleckých osobností současnosti, jež dlouhodobě dokazuje, že přívlastky alternativní a divácky vstřícný se nemusí vylučovat. Tragikomicky laděné šlahouny ztišeně jímavého příběhu o obdivuhodně zarputilém boji za právo na důstojný život obepínají centrální herecké duo ztělesněné po vzoru skutečného života vždy jedinečným Oldřichem Kaiserem a Dášou Vokatou.
Členové festivalové poroty Hlavní soutěže:
Christine Vachon
Americká producentka, držitelka cen Independent Spirit Award a Gotham Award, založila v roce 1995 spolu s Pamelou Koffler dnes už legendární produkční společnost Killer Films. Pod její hlavičkou vzniklo během více než tří dekád přes sto snímků, včetně nejproslulejších amerických nezávislých počinů jako Kids, Střelila jsem Andyho Warhola, Štěstí, Kluci nepláčou, Hedwig and the Angry Inch, Daleko do nebe, Expres foto, Pořád jsem to já, Carol, Večeře s Beatriz nebo Dark Waters. Podílela se na produkci ceněných minisérií, jako Mildred Pierce nebo Halston. K nejpozoruhodnějším filmům loňského roku patří May December Todda Haynese nebo snímek Minulé životy Celine Song, který Christine Vachon přinesl vůbec první nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší film.
Geoffrey Rush
Mezinárodně uznávaný herec, jehož kariéra začala v australském divadle. K celosvětové slávě jej v roce 1996 katapultovala role v dramatu Scotta Hickse Záře, za níž obdržel Oscara, Cenu BAFTA, Zlatý glóbus, cenu SAG nebo výroční ceny newyorských či losangeleských kritiků, mezi mnoha dalšími. V roce 2004 získal Emmy za ztvárnění titulní role ve snímku Život a smrt Petera Sellerse. O pět let později přišla cena Tony za ztělesnění vládce nad hrobem v absurdním dramatu Král umírá. Jeho nejnovějším počinem je role v thrilleru Jamese Ashcrofta The Rule of Jenny Pen po boku Johna Lithgowa. V roce 2022 byl Geoffreymu Rushovi na MFF Karlovy Vary udělen Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Sjón
Islandský spisovatel a scenárista, ve světě filmu prorazil scénářem k dramatu Ada (2021) s Noomi Rapace v hlavní roli, který byl oceněn na festivalu v Cannes, ocitl se v první desítce návštěvnosti v americké distribuci a byl vybrán k reprezentování islandské kinematografie na Oscarech. Spolupracoval na scénáři k dobovému dobrodružnému thrilleru Seveřan (2022), s Alim Abbasim připravuje filmovou adaptaci Hamleta. Sjónovy knihy se dočkaly překladů do více než čtyřiceti jazyků, v češtině vyšly jeho Syn stínu, Múza z lodi Argo nebo Měsíční kámen, tuzemského vydání se nedávno dočkala i jeho ceněná ambiciózní trilogie CoDex 1962. V roce 2017 se stal třetím spisovatelem, jehož dílo bylo vybráno do svébytného uměleckého projektu Future Library. V roce 2001 byl nominován na Oscara za spolupráci na textu k písni „I’ve Seen It All“, kterou ve filmu Larse von Triera Tanec v temnotách zpívala Björk. V únoru loňského roku udělila Sjónovi Švédská akademie Nordickou cenu za jeho přínos umění vyprávět příběh.
Eliška Křenková
Během studií na taneční konzervatoři Duncan Center se díky nabídce zahrát si v populárních Rafťácích (2006) rozhodla věnovat herectví, jež posléze absolvovala na DAMU. Respektovaná je její spolupráce s režisérem Olmem Omerzu, která jí vynesla Českého lva za výkon ve vedlejší roli ve Všechno bude (2018) a nominaci na tutéž cenu za jeho Atlas ptáků (2021). Mezi nominovanými herečkami na cenu České filmové akademie se objevila ještě třikrát, režírována Michalem Hogenauerem (Tiché doteky), Janem Foukalem (Marťanské lodě) a Matějem Chlupáčkem (Úsvit). Všechny zmíněné filmy soutěžily na MFF Karlovy Vary, tamtéž se prvním divákům představily i Hranice lásky (2021) či respektovaný seriál Pustina (2016). Pamětihodné jsou též její výkony na alternativních divadelních scénách v Taušově Amerikánce či Shakespearově Bouři.
Gábor Reisz
Maďarský režisér, scenárista a hudební skladatel. Vystudoval dějiny a teorii filmu, posléze i filmovou režii. Jeho celovečerní prvotina Jsou věci divné a nevysvětlitelné, poprvé uvedená v soutěži Na východ od Západu na MFF KV 2014, zaznamenala mimořádný úspěch v domácí distribuci i na zahraničních festivalech. O rok později byl pozván do prestižního rezidenčního programu při festivalu v Cannes, v rámci kterého připravil svůj další snímek Špatné básně, později ověnčený šestnácti cenami, včetně ceny za nejlepší maďarský film roku 2018. Se třetím snímkem Vysvětlení všeho, uváděném na letošním MFF KV, získal loni v září cenu pro nejlepší film soutěže Orizzonti festivalu v Benátkách a ocenění Zlatý Hugo na MFF v Chicagu.
Členové festivalové poroty Soutěže Proxima:
Bianca Balbuena
Filipínská producentka, ředitelka společnosti Kroma Entertainment’s Anima Studios, pod jejíž značkou vznikly filmy jako Leonor nikdy nezemře (Zvláštní cena poroty na Sundance FF a týž rok na MFF KV). V minulosti stála v čele společnosti Epicmedia, která produkovala snímky jako Engkwentro (cena pro nejlepší debut v Benátkách), Ukolébavka pro bolestné tajemství a Cu Li Never Cries (oba oceněné na Berlinale), Viet and Nam (soutěž Un certain regard na letošním festivalu v Cannes) nebo V kůži mé matky (Sundance a MFF KV). Bianca Balbuena byla porotkyní na řadě festivalů, působila jako mentorka na mnoha workshopech a je držitelkou významných cen, jako je například Producent roku od Asian Film Commissions Network.
Wouter Jansen
Nizozemský zakladatel filmové sales společnosti Square Eyes, v letech 2013–2019 známé pod názvem Some Shorts, zastupující autorské celovečerní i krátké snímky a ve spolupráci s filmaři navrhující festivalové a distribuční strategie. Výsledkem je katalog obsahující řadu snímků uvedených na prestižních festivalech. V minulosti strávil deset let v roli šéfa programu na nizozemském festivalu krátkých filmů Go Short. Patří mezi experty Locarno Open Doors nebo First Cut Lab, vyučuje na školách jako Le Fresnoy, HEAD Ženeva nebo Nizozemská filmová akademie.
Adéla Komrzý
Česká režisérka, studovala dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a dokumentární tvorbu na FAMU, kde v současnosti absolvuje doktorské studium. V roce 2018 byla na studijní stáži na Filmuni Babelsberg Konrad Wolf, kde studovala režii. Její filmy Jednotka intenzivního života (2021) a Zkouška umění (2022) byly uvedeny na mnoha prestižních mezinárodních festivalech po celém světě a získaly mnoho ocenění (Český lev, Cena české filmové kritiky, hlavní cena soutěže Proxima na KVIFF, cena filmových kritiků FIPRESCI a další).
Mohamed Kordofani
Súdánský filmový režisér. Po patnáctileté praxi leteckého inženýra přešel k filmařině. Je spoluzakladatelem Klozium Studios, produkční společnosti se sídly v Súdánu, Keni a Spojených arabských emirátech. Jeho celovečerní debut Sbohem, Julie, který vznikl v produkční spolupráci uznávané herečky Lupity Nyong’o, byl poprvé uveden v soutěži Un certain regard v Cannes 2023, kde získal cenu Prix de Liberté. Na svém kontě má i cenu Rogera Eberta na MFF v Chicagu a řadu úspěšných projekcí na loňském MFF KV.
Daniela Michel
Mexická festivalová organizátorka. V roce 2003 založila Mezinárodní filmový festival v Morelii s úmyslem podpořit a propagovat novou generaci mexických filmařů. Tento festival se těší dlouhodobé spolupráci s canneským Týdnem kritiky. Vedle anglické literatury studovala i film na Centro de Capacitación Cinematográfica. Byla kurátorkou rozsáhlých retrospektiv klasických mexických snímků v rodné zemi i v zahraničí. Zasedala v porotách na festivalech v Cannes, Benátkách, Berlinale, Sundance či v San Sebastiánu, stejně jako v rámci institucí Rockefeller Foundation’s Media Arts Fellowship, The Fullbright García-Robles Film Fellowships nebo Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative.
Zdroj: KVIFF