The Eras Tour, spratkovské léto, návrat Oasis. Tyto tři momenty definovaly popkulturu, konkrétněji pop music, v uplynulém roce a prožili jsme je všichni společně. Konzumace hudby, včetně té populární, se v posledních letech stala individuální záležitostí. Přispěly k tomu algoritmy, které nám servírují hudbu údajně přizpůsobenou našemu osobnímu vkusu, a ceny lístků na koncerty, z nichž se stala speciální událost, kterou si může dovolit málokdo. Rok 2024 je však důkazem, že stále toužíme po kolektivním zážitku, obzvlášť pokud v jeho středu stojí hudba. Na koncertech Taylor Swift se vyměňovaly náramky, brat summer nás osvobodilo od clean estetiky a oznámené turné kapely Oasis v nás znovu probudilo nostalgii.
(Ne)povedené comebacky
Nostalgie srší i z výčtu jmen hudebnic, které v tomto roce vydaly nová alba. V březnu se na scénu vrátila Ariana Grande s deskou Eternal Sunshine, kde nás nechala nahlédnout do zákulisí svého rozvodu a nového vztahu s kolegou z filmové novinky Wicked. Inspiraci pro název i koncept alba si vzala ze svého oblíbeného filmu Věčný svit neposkvrněné mysli. Vedle Ariany vydaly nová alba také popové veteránky Beyoncé a Taylor Swift. Své dosud nejlepší album (podle vlastních slov i mého skromného názoru) vydala v květnu Billie Eilish. Deska Hit Me Hard and Soft působí hluboce osobně, sebereflektivně a především uceleně. Na svou první „jedničku“ dosáhla Dua Lipa s albem Radical Optimism, i když se na vrcholu udržela jen krátce kvůli absenci výrazných hitů. Dočkali jsme se i návratu Katy Perry, jejíž deska 143 sklidila kritiku ze všech koutů internetu, včetně její vlastní fanouškovské základny.
Rok nováčků
Přestože nám popové veteránky nadělily hodiny kvalitního poslechu, tento rok jednoznačně patřil „nováčkům“, kteří si vysloužili prostor i v nominacích na Grammy. Termín „nováček“ je třeba brát s nadhledem, protože většina níže zmíněných má za sebou několikaletou kariéru, ale skutečný průlom zažili až nyní. Třeba Sabrina Carpenter, někdejší Disney hvězda, už vydala pět desek, a teprve ta šestá se stala osudovou. Album Short n' Sweet nám osladilo konec léta, ale jeho efekt neustal ani na podzim, kdy jste nemohli otevřít Instagram, aniž byste zaslechli písničku Bed Chem. Pozornost si Sabrina udržela i v prosinci, kdy na Netflixu vydala speciál A Nonsense Christmas. Osmdesátkový hit Good Luck, Babe! obrátil reflektory na excentrickou Chappell Roan a její desku The Rise and Fall of a Midwest Princess, kterou vydala už na podzim 2023. Nominace na Grammy pochopitelně neminuly ani Charli XCX a její album Brat, které definovalo náladu léta. Nelze nezmínit úspěšné singly od Addison Rae, Troye Sivana a Gracie Abrams, které se staly virálními na sociálních sítích a navnadily posluchače na jejich nadcházející projekty.
Kde jsou naši pop boys?
Dočkali jsme se nových alb od Kendricka Lamara a Tylera, The Creatora, ale pokud jde o popové vody, chlapci se odmlčeli. Žádný nový Justin Bieber ani Harry Styles. A na comeback této dvojky si budeme muset ještě počkat; oba se totiž zaslouženě stáhli do ústraní, aby pracovali na nových projektech. Možná se už síla mužských popových idolů trochu vytratila a místo nich teď mladé fanynky raději zamíří na koncerty Sabriny Carpenter nebo Olivie Rodrigo, kde si mohou vykřičet hlasivky u rozchodových písní a ponořit se do své ženskosti. Takový argument by mohl mít svou váhu, kdyby nás mužskými idoly pravidelně nezásoboval Hollywood. Popularita Timothéeho Chalameta a Paula Mescala – obzvlášť mezi mladými dívkami – naznačuje, že potřebu obdivovat svého crushe z řad celebrit skrze obrazovky stále máme. Tak proč se to neděje i v popu?
Hudební scéně teď kraluje hravost a chuť experimentovat a Chappell Roan i Sabrina Carpenter si toho užívají plnými doušky. U pop boys v minulosti vidíme nutkání držet se šablony, která fungovala právě třeba pro Biebera a Stylese a nemají tolik prostoru experimentovat. Jejich image bývá serióznější, protože se pohybují v rámci rigidních hranic tradiční maskulinity. Proto má za sebou úspěšný rok Troye Sivan, který se škatulkám hbitě vyhýbá a jeho současná tvorba je svěží a hravá. Současné hudební klima tedy skutečně hraje do karet ženám. Jejich alba a hity se utkají o zlatou sošku 2. února 2025 na prestižních Grammy Awards.
- Zdroj článku:
The Guardian, GQ