Film versus reklama: Zamilovali byste si Martini i bez Bonda?

Propojení filmových postav s komerčními produkty není výdobytkem moderní doby, ale datuje se k samotným počátkům filmu. První zdokumentovaný product placement, tedy umístění produktů do uměleckých děl jako formu skryté reklamy, můžeme najít ve světoznámém knižním díle Julese Verna Cesta kolem světa za 80 dní z roku 1873. Cestovní společnosti nadbíhaly spisovateli, jen aby uvedl jejich jméno ve svém díle.

První filmový product placement 

Ve filmu se první product placement objevil nedlouho poté. V roce 1896 bratři Lumièrové, jedni z prvních filmových tvůrců, natočili krátký film Washing Day in Switzerland, ve kterém se objevilo mýdlo společnosti Sunlight. Tento krátký film je prvním zábleskem televizních reklam, jak je známe dnes, i prvním filmovým product placementem. 

Od časů nenápadného postavení krabice s mýdlem vedle kádě uběhla spousta vody a v dnešní době tvoří vybrané produkty charaktery filmových postav. Zatímco v některých dílech je propojení s produkty naprosto přirozené, jako spojení vyvoleného Nea v trilogii Matrix s mobilním telefonem značky Nokia, v dalších případech zlostně bije do očí, což je často vidět v českých seriálech, ve kterých si postavy sednou k reklamnímu katalogu prodejce nábytku a společně kroužkují výhodné ceny dětských stolů. 

Mohlo by se vám líbit

Netflix fashion: Seriály, které musíte sledovat, pokud milujete módu

Co obnáší být stylistou celebrit, dozvědět se více o předních značkách v oboru nebo načerpat novou módní inspiraci - ať už hledáte podrobný dokument ze světa fashion nebo jen nenáročné sledování outfitů, nad kterými obdivně vzdychat, najdete si v této malé ochutnávce módních seriálů z produkce Netflix to své.
elle.cz

E.T. má rád bonbony Reese's

Startovní páskou pro rozjezd product placementu jako velkého byznysu byl úspěch sladkých bonbonků Reese's Pieces, které si v roce 1982 vychutnával E.T. - Mimozemšťan ve snímku Stevena Spielberga. Během dvou týdnů od vydání filmu se prodeje společnosti zdvojnásobily. Od té doby se firmy intenzivně snaží být součástí životů oblíbených filmových postav a nebojí se za to bohatě zaplatit. 

Nizozemská značka Heineken zaplatila 45 milionů dolarů za výměnu Bondova oblíbeného drinku Martini Dry za pivo ve filmu Skyfall. Kritikům výrazné reklamy vzkázal ztvárnitel hlavní postavy, Daniel Craig, že bez podpory partnerů by filmy nemohly nikdy vzniknout. Rozpočet na Skyfall se pohyboval okolo 200 milionů dolarů. Product placement je tak značně výhodný pro obě strany. 

Sám James Bond je nekorunovaným králem product placementu. Zatímco v prvních dílech filmové série v šedesátých letech se v Bondovkách objevovalo okolo pěti brandů, v posledních filmech se jich průměrně objevovalo okolo třiceti. 

Mohlo by se vám líbit

Seriál Koruna: Pátá série bude bouřlivá a silně návyková

Fanoušci seriálu Koruna už odpočítávají dny. 9. listopadu se konečně dočkají premiéry 5. řady veleúspěšného seriálu platformy Netflix a i tentokrát se bude jednat o podívanou vyvolávající závislost. Příznivci královské rodiny budou v této sérii hltat podrobnosti o manželství a rozvodu Charlese a Diany a také její smrti. A získají odpověď na nejpalčivější otázku, kdo bude hrát Dianu a její syny Williama a Harryho.
elle.cz

Ryan Gosling v hlavní roli se Škoda Auto 

Podobnou sumu jako Skyfall stál nový akční film The Gray Man, který se v létě uplynulého roku natáčel na několika lokacích v Praze s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem v hlavních rolích pod režisérkou dvojkou Anthonym a Joem Russo, kteří režírovali mimo jiné superhrdinské velkofilmy Avengers: Infinity War a Captain America: Občanská válka. Namaskovaná Praha si ve snímku zahrála Šanghaj, Berlín, Ázerbájdžán a Vídeň. Snímek se stal nejdražším filmem v historii streamovací platformy Netflix. 

Ve snímku The Gray Man se objevilo přes šedesát značek, které za svůj čas na obrazovce zaplatily desítky milionů dolarů. Podle Concave Brand Tracking, společnosti pro výzkum trhu se specializací na analýzu umisťování a zobrazování produktů značek v audiovizuálních dílech, třetí nejvýraznější značkou filmu byla česká Škoda s 3,5 minutami času na obrazovce. Na prvním místě se umístila automobilka Audi se čtyřmi minutami vysílacího času a pěti různými modely auta. Pro Audi byl tento product placement jedním z nejvýraznějších ze všech filmů, na kterých se dosud podíleli.

Mohlo by se vám líbit

Na pomezí sci-fi a komiksu: Filmové proměny Scarlett Johansson

Kdyby být sexy bylo trestné, Scarlett Johansson by se už dávno zpovídala ze zločinu. Navzdory svému feminnímu vzhledu se ale dokázala vzepřít škatulce blondýny s přemírou sex-appealu a vydobyla si i role, ve kterých excelovala naprosto jinými přednostmi. Proč ji miluje i sám Woody Allen a ve kterých hereckých polohách zazářila nejvíce?
elle.cz

Zločince s iPhonem ve filmu nenajdete

Dle marketérů a statistiků však není jednoduché určit přesný zisk, který společnostem product placement ve filmech přináší, vzhledem k tomu, že je trh ovlivněn řadou dalších faktorů. 

Jeden z nejúspěšnějších product placementu však oslavila firma Ray-Ban. V sedmi měsících od premiéry velkofilmu Top Gun v roce 1986 se prodej leteckého modelu brýlí zvýšil o 40 %. Pokračování filmu Top Gun: Maverick, které vyšlo v letošním roce, mělo na prodeje klasického stylu brýlí podobný vliv jako před třiceti šesti lety. Prodeje se opět výrazně zvedly a tyto brýle se staly jedny z nejprodávanějších modelů letošního léta. 

Některé firmy si však dávají velký pozor, komu své produkty svěřují do rukou. Společnost Apple má pravidlo, že se jejich produkty nesmí dostat do rukou filmových padouchů a pokud by toto pravidlo nebylo dodrženo, tvůrci filmu musí zaplatit tučnou pokutu. Pokud se tak příště budete koukat na detektivku, ve které si nebudete jisti, kdo je zloduch, ten s iPhonem v ruce to nebude. 

Až příště zahlédnete některý z komerčních produktů ve vašem oblíbeném filmu, věřte, že na scéně není náhodou, ale jeho umístění do snímku stálo opravdu hodně peněz. 

V minulém roce činily celosvětové tržby z product placementu podle výzkumu společnosti Statista téměř 23 miliard amerických dolarů. 

 

Autor: Kristina Kratochvilova

Zdroje: CSFD, Wikipedia Commons, Elle.com

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24