Být influencer znamená podnikat se svou osobou a věnovat tomu stejné úsilí, jako když si budujete kariéru. Pokud nabízíte obsah, který oslovuje co největší skupinu lidí nebo máte úzce vyprofilované, ale věrné obecenstvo, jste v tomhle oboru úspěšní. Ale je to byznys jako každý jiný, s tím rozdílem, že dáváte všanc to nejcennější, co máte. Sebe a svou reputaci.
Pandemie uspíšila pád firem, které neměly efektivně nastavené procesy, a to stejné se může týkat i influenceringu. Když nemůžeme cestovat a chodit do restaurací, dělat selfies z jóga studií, tak alespoň pečeme chleba a otužujeme se, ale zájem sledovat takové osobnosti upadá. Problémy s osobnostmi, které inspirují na síti, už ale začaly dávno před epidemií. V roce 2019 například velmi vlivní influenceři včetně modelky Belly Hadid propagovali hudební festival Fyre, který skončil ještě dříve než začal naprostým fiaskem.
Během první vlny pandemie se mezi některými osobnostmi na síti rozmohl takový nešvar, že si stěžovaly na to, že nemohou cestovat a cítí úzkost z pobytu doma. Bohužel jejich sledující na to neměli čas ani náladu, protože když se strachujete o život svých blízkých nebo z čeho zaplatíte další nájem, tak vás stesky bohatých a slavných jenom rozzuří. Stejně jako post Gwyneth Paltrow, kdysi Oscarem oceněné herečky, která je nyní influencerkou na plný úvazek a během epidemie sdílela reklamní post o velmi drahých botách. Ten sice pak vymazala, ale mrzení bylo na světě.
Narozeniny ženy, která na své přítomnosti na sociálních sítích vydělala miliony, loni také vzbudily velkou kritiku. Jedná se samozřejmě o Kim Kardashian, která jela oslavit své 40. narozeniny na pronajatý soukromý ostrov, kam pozvala svých 30 nejbližších přátel a zaplatila tuto „korona-party" 2 miliony dolarů. Ale ani ti influenceři, kteří zůstávají doma, cvičí jógu a hnětou kvásek, nemají vyhráno. Ano, jejich životní styl v současné krizi by pro nás mohl být oním světlem, kam se v tunelu všednosti karantény s radostí vydáme. Ale nefunguje to tak, protože těžko chtít sledovat další záběr z luxusního interiéru s motivačním citátem v okamžiku, kdy na jednotce intenzivní péče bojuje o život někdo z vašich blízkých.
Pandemie také odhaluje omezenost některých osobností na síti: někdo si do Stories na Instagramu nahrává, že si odmítá instalovat e-roušku, aby nikdo nemohl monitorovat jeho pohyb. Jiný zase ukazuje, jak porušuje karanténu, i když mu vyšel pozitivní test. Takové chování stálo kariéru například Arielle Charnas, jejíž 1.3 miliónů sledujících vidělo, jak v době, kdy prodělávala covid-19 letěla se svým manželem, dětmi a chůvou na luxusní dovolenou do Hamptons.
Vydělává jen to podnikání, které je neustále v pohybu. Inlufenceři to dobře ví, ale poslední rok jim neposkytuje příliš zajímavých námětů na content. Proto se někteří chopili příležitosti se předvést alespoň na demonstracích proti policejnímu násilí na Afroameričanech a hashtag #blacklivesmatter okupoval řadu jejich postů.
Jiní zase propadli skepsi a agresi, což je přirozené, ale když budete jako Radka Třeštíková několikrát denně ve Stories spílat ministru školství Plagovi, proč zavřel školy nebo odmítat očkování jako Ilona Csáková, příliš dobra také nevykonáte. A to je teď na celém tom influencerství nejzásadnější. Najít formu, kdy jste pořád sami sebou, ale zároveň empaticky vnímáte situaci, dokážete motivovat, ale nebýt vlezlí. Kdo to zvládne, bude mít jistotu, že ho sledující neopustí ani při další vlně pandemie.