E-shopy s retro nábytkem existují už desítky let, ale aktuálně zachraňuje situaci Instagram. Čím dál víc virtuálních blešáků prodává na této sociální síti přes takzvané direct messages. Bez e-shopu, bez showroomu a často i bez skladu. Ano, i na Instagramu se přes zprávy prodává už nějaký ten pátek, ale pandemie koronaviru způsobila v tomto směru vyloženě boom. Princip je jednoduchý. Na profilu se objeví nový post s fotkami, detaily a cenou předmětu a pak kdo dřív napíše, ten dřív bere. Veškerá komunikace probíhá právě přes direct messages, kde vše proberete přímo s prodávajícím.
Kromě toho, že můžete nakupovat rovnou z pohovky, je hlavní výhodou kurátorský výběr. Tyto profily vám ušetří hodiny strávené na jiných prodejních platformách, kde se člověk musí prohrabat vším, čeho se dnes lidé chtějí zbavit. Platí to dvojnásobně, pokud nehledáte konkrétní kus, ale prostě něco hezkého a “nového”. A další plusové body vintage nákupů? Jedinečnost, nadčasový design, udržitelnost. A taky je to prostě cool. Navíc počítejte s přátelským servisem a odpovědí obratem.
V interiérech samozřejmě panují určité trendy. Ať už jsou to materiály jako mramor nebo travertin, z období například Brusel a Mid-Century Modern anebo přímo konkrétní produkty jako křeslo Wassily od Marcela Breuera či vlnité zrcadlo Ultrafragola od Ettoreho Sottsasse. Těmi se nechte inspirovat, ale dejte hlavně na svůj vkus. Pro inspiraci stojí za to prozkoumat i zahraniční profily. My jsme pro vás vybrali tři české, které vznikly během pandemie a z lásky k vintage designu. Jeden z nich teprve před pár týdny. Kam jejich zakladatelky pro vintage poklady chodí? Co nejcennějšího zatím našly? A jak stanovit správnou cenu?
QURATED.CZ
„Měly jsme pocit, že v Čechách takový projekt chybí, přestože je tady spousta krásných kousků. A že si obecně vintage i soudobý design zaslouží více pozornosti, protože je to krásný způsob, jak domovu vtisknout charakter,“ vysvětlují Zuzana a Rachel, zakladatelky profilu qurated.cz. Ten vznikl teprve před pár týdny, ale už teď z něj předměty mizí před očima. Naštěstí nové přidávají několikrát do týdne, od mramorových stolků a skleněných svícnů až po ikonické židle. Třeba ty od Arne Jacobsena. Dalším cenným úlovkem qurated.cz je například zrcadlo Lipstick Mirror od designéra Rogera Lecala. A odkud se takové skvosty berou? Z nejrůznějších zdrojů a často na doporučení známých a kamarádů. Následuje mravenčí práce dohledávání autora, výrobce, data výroby a s tím souvisí i cena každého předmětu. U ní jde podle Zuzany a Rachel především o férovost: „Věříme, že je to investice, která dává smysl a je fajn, že si to společnost začíná uvědomovat.“
KOMODI VINTAGE
Původně Komodi vzniklo jako půjčovna. Jeho zakladatelka Kristýna často narážela na předměty, které se do inventáře nehodily, ale jednoduše nemohla odejít bez nich. Tak vzniklo prodejní Komodi Vintage a když pandemie zastavila veškeré eventy, přesunula Kristýna svoji energii už jen do prodeje. Sázkou na jistotu jsou podle ní vlněné koberce, červené skleněné lampy od Štěpána Tabery, zlacené skleničky nebo těžké broušené mísy. „Nespecializuji se na určité období, soustředím se na nadčasové kusy, které zapadnou do moderního interiéru. Zákazníci si většinou nechtějí vytvářet repliku babiččina obýváku, ale začlenit vintage kusy mezi ty současné,“ vysvětluje Kristýna, která na lov pokladů vyráží nejčastěji na blešáky, ale objíždí i různé bazary, zastavárny nebo staré půdy. „Takže brázdím celé Česko a selektuji kusy, které moje zákazníky budou bavit.“ Cenu předmětu udává kombinace několika faktorů: jak je vzácný, v jakém je stavu a za kolik se na trhu pohybují podobné.
ŠÁLEK MASTERS
Na rozdíl od předchozích projektů se profil Šálek Masters specializuje na porcelán, sklo a další malé doplňky. Kamarádky Stasja a Volha odjakživa milovaly vintage porcelán, ale nikdy je nenapadlo, že by z toho mohlo být i něco většího. „Jedna z nás pak narazila na blešáku na neidentifikovatelný šálek. Po nálezu následovala detektivní fáze a bádání o původu…A už jsme se nemohly zastavit,“ vzpomínají na začátky zakladatelky. Právě bádání po původu je jejich nejoblíbenější činností – sbírání informací v odborných katalozích a hledání na platformách a v archivech. Díky tomu si na profilu Šálek Masters přečtete i příběh konkrétního předmětu nebo techniky. A občas se jde skutečně daleko jak geograficky, tak historicky. Mezi nejvzácnější kusy patří například anglický závěsný talíř Davenport z let 1805–1820, francouzský talíř vyrobený před Světovou výstavou v Paříži v roce 1878 anebo ručně malovaný japonský kutani šálek z 50. let s hlubotiskem gejši na dně, která je vidět, až když se na šálek podíváte proti světlu. A to je jen zlomek toho, co Stasja s Volhou našly za posledních pár měsíců na nejrůznějších českých i zahraničních trzích a přivezly do Česka. A jaký mají systém na stanovení ceny? „Je to odraz hodnoty, vzácnosti a věku objevených kousků. A samozřejmě bereme v potaz i současnou situaci na trhu vintage nádobí jak v Česku, tak i v zahraničí,“ vysvětlují dámy z Šálek Masters.