Plán akce
Sepište si seznam úkolů, které potřebujete daný den stihnout. Měl by být především střízlivý, abyste předešla frustraci z jeho nesplnění. Expertka na time management Julie Morgenstern z New Yorku radí: „Položky na vašem seznamu by měly být konkrétní, realistické a jednoduché. Nesnažte se deset úkolů zamaskovat pod položku ‚dokončení projektu‘. Místo toho rozdělte velký projekt na menší části.“ Úkoly si pak roztřiďte podle jejich důležitosti na ty, které musíte udělat, měla byste udělat a můžete udělat. Dobré je také střídat složitější úkoly (příprava prezentace) s těmi jednoduššími (telefonát).
Porcování slona
Zejména na velkých a náročných projektech je dobré začít pracovat hned, jakmile je dostanete zadané. I kdyby to měla být jen drobnost, například online průzkum, telefonát nebo založení si složky v počítači. Nepromarníte tak čas úvahami nad tím, jak bude projekt složitý a náročný, což svádí k tomu se do obtížného úkolu raději vůbec nepustit. U těchto projektů se také vyplatí metoda porcování slona, tedy rozdělení si velkého úkolu na menší části, které snadněji zvládnete.
Kouzlo delegování
Pokud máte úkolů nad hlavu a opravdu nestíháte, zkuste se zamyslet nad tím, zda byste řešením některých pracovních záležitostí nemohla pověřit kolegu či kolegyni. I maličkost vám může hodně ulevit. V domácnosti pak můžete o pomoc požádat partnera a děti, případně si na některé činnosti, třeba úklid, najmout profesionály. A vy tak ušetříte drahocenný čas.
Královna efektivity
Pravidlo 80/20 říká, že za 80 % vašich výsledků odpovídá 20 % aktivit, které provádíte. Proto je důležité stanovit si, které z vašich úkolů jsou nejzásadnější. Těmi začněte, neboť jejich splněním dokončíte nejdůležitější část práce, i když jí vlastně odvedete měně. Abyste dobře stíhala deadline, nastavte si v hlavě dřívější termín odevzdání úkolu, než je ten skutečný. Budete tak mít časovou rezervu pro případ, že nějaká část projektu zabere více času, než jste předpokládala. K práci využijte každou volnou chvilku, ale nikdy ne na úkor rodiny, koníčků nebo odpočinku. Ovšem třeba dobu strávenou čekáním u doktora nebo na cestě do a z práce klidně využijte k napsání pracovních mailů nebo přemýšlení nad prezentací.
Digitální detox
Z práce vás nejčastěji vytrhne notifikace či zpráva na mobilu, na kterou musíte ihned odpovědět, nebo kolegové, kteří se vás chodí pořád na něco ptát. To vše vás okrádá o čas, a hlavně vám brání plně se oddat práci a dostat se takzvaně do flow. Tedy stavu, při kterém jste naprosto pohlcena prací. Zrušte proto všechny rušiče. Vypněte si veškerá upozornění a notifikace v telefonu, zavřete do samostatné místnosti a všem oznamte, že nechcete být nějakou dobu rušena. A hlavně, ušetřený čas si nezapomeňte užít!
Autor: Alexandra Fiedlerová
Zdroj: nytimes.com, fastcompany.com, idnes.cz, wikipedia.org