Kdo je kdo?
Do generace Mileniálů neboli Generace-Y patří ti, kdo se narodili mezi lety 1982 a 1996. Nejstarší mileniálové tedy už překročili 40ku. Než přišla v roce 2008 ekonomická krize a později Covid-19, které zažili už většinou jako dospělí, znali mileniálové pouze svět blahobytu. Generace-Z se narodila v letech 1997 až 2010. Tato generace si nepamatuje dobu před internetem, zato denně sledovala své rodiče, jak zápolí s následky ekonomického kolapsu a teď s finančním dopadem globální pandemie a války na Ukrajině. Kromě přístupu k psychickému zdraví, výkonům v práci, způsobům nakupování nebo používání sociálních sítí se tyto generace liší také v budování partnerských vztahů a v přístupu ke své sexualitě.
My way
Mileniálové se bojí toho, aby je někdo nevnímal jako „divné“ - chováním, oblékáním, pojetím vztahů. Naučili se odlišnost tolerovat, ale byl to pro ně proces, během kterého museli přesvědčit sami sebe. Některým se to ani nepodařilo. Oproti tomu se Zkaři v odlišnosti vyžívají. Nechtějí být stádo. Každý z nich chce pro sebe a svůj život najít speciální cestu. Jsou tolerantní, protože jim diverzita připadá přirozená. Nemusí se teprve učit s ní žít, protože v ní vyrostli. Odráží se to i v sexuálním chování a navazování vztahů.
Heteroflexibilní generace
Generace-Z se o polovinu častěji než mileniálové identifikuje jako LBGTQ+. Více než kterákoli jiná generace před nimi se také považují za bisexuály. Čistě hetero je dle průzkumů sotva polovina Gen Z, zatímco u starších generací, včetně mileniálů, je počet heterosexuálů o téměř dvacet a více procent víc. Kromě toho není generace Z ani tak striktní v dodržování genderové binární soustavy. Lily Rose Depp, dcera Johnyho Deppa a představitelka Gen Z, řekla: „Nemusíte označovat svou sexualitu. Tolik mladých v dnešní době nedává své sexualitě nálepky a myslím, že je to skvělé.“ Chtějí prozkoumávat svou sexualitu, linie genderu se pro ně rozmazávají a sami sebe často označují za „heteroflexibilní“. Nehledají své „jediné“ vyvolené, ale spíše různé typy osob, aby naplnili své potřeby, ať už jsou romantické nebo sexuální. Narozdíl od mileniálů, kteří touží najít „toho pravého“ člověka, který by odpovídal jejich představám o ideálním partnerovi. A také který by se zamlouval jejich rodičům. Ve srovnání s mileniály a ještě staršími generacemi jsou Gen Z ochotni dát ve své posteli i ve svém životě šanci mnohem větší škále různých typů lidí.
Vztahy bez kompromisů
Mileniálové prošli klasický vztahový roller coaster. Nespoutané užívání si pro potěšení a střídání partnerů, přes pocit potřeby mít někoho stálého, až po dogma nutnosti najít si životního partnera a mít s ním rodinu. Oproti tomu se zdá, že mladí z Gen Z spolu nerandí a nemají sex tolik, jako minulé generace. Jejich přístup ke vztahům se zdá být pragmatičtější. Tato generace vstupuje do dospělosti během období poznamenaného pandemií Covid-19, zhoršujícími se změnami klimatu, finanční nestabilitou a v posledním roce i válkou na Ukrajině. Mnozí mají pocit, že potřebují nejprve dosáhnout stability u sebe, než k sobě připoutají jinou osobu. Ve chvíli, kdy zjistí, kdo jsou a co chtějí od vztahu, nedají šanci jen tak někomu. Chtějí protějšek, který jejich identitu a potřeby nebude nijak omezovat. Dalo by se tedy říct, že jsou v hledání partnerů sice ochotní dát více šancí než mileniálové, ale závěrečný výběr je mnohem náročnější než u mileniálů, kteří jsou více ochotní udělat partnerský kompromis na úkor svých potřeb a představ.
Hledání duše
Vztahům všeobecně daly zabrat lockdowny. Zamíchaly s nimi nevídaným způsobem. Mileniálové řešili dva extrémy – jedna skupina se snažila nerozejít se s partnerem kvůli ponorkové nemoci, druhá vzala spoustu nově vzniklého společně stráveného času jako impulz k založení rodiny. Gen Z byla během pandemie ze 75 % single a nerandila. Mnozí uvedli, že to bylo částečně proto, že si chtěli vzít čas sami na sebe, aby se lépe poznali, než se pustí do partnerství. Přemýšleli o sobě, o tom, co chtějí a co nechtějí. Tento postoj se samozřejmě mohl vyvinout spíše z nemožnosti výběru partnerů během lockdownu než ze sklonu Gen-Z k introspekci. Na druhou stranu členové Gen Z mají k dispozici sociální sítě, na kterých žijí i mimo pandemii. Poznávají se na TikToku, Instagramu a dalších aplikací.
Zdroj: Bbc.com, Inc.com, medium.com