Mladší generace je obecně otevřenější a uvědomělejší ohledně svých emocí. Díky internetu a sociálním sítím má celou řadu zdrojů, pomocí kterých může reflektovat přejaté vztahové vzorce (nejen) od svých rodičů a své současné potřeby. Očekávání od vztahu umí díky rozšířenému terapeutickému jazyku lépe komunikovat. Zoomers tak odemykají možnosti různých vztahových dynamik, které vyhovují jejich aktuální situaci. Některé z nich unikají běžné kategorizaci, a staví na autonomii, transparentnosti a přítomném okamžiku.
Šedá zóna aneb situationship
Situationship popisuje dynamiku, v níž spolu jednotlivci randí, navazují fyzicky i citově intimní vztah, aniž by se plně ponořili do závazné role partnera. Termín se uchytil v období rozmachu seznamovacích aplikací, na které je úzce napojen. Oba fenomény přerámovaly proces randění a navazování romantických vztahů, ve kterém mladá generace odložila stranou růžové brýle a osvojila si pragmatický přístup. Situationship stírá hranice mezi striktně platonickou dynamikou přátel s výhodami – kterou si tolik oblíbila generace mileniálů – a závazným vztahem. Vymyká se konvenční eskalaci vztahu, která začíná prvním polibkem a končí zakládáním rodiny. Mladá generace se tak vzdává nálepek, a s tím i stereotypních představ a očekávání, které tyto nálepky podněcují.
Dát sebe na první místo
Je fakt, že tato změna mindsetu redukuje tlak na ukvapené definování a škatulkování a vyklízí prostor pro přirozený vývoj vztahu. Na druhou stranu spolu inherentně přináší nejistotu a neukotvenost. To se ale nezdá být takovým problémem, neboť lidé, kteří tento druh vztahu vyhledávají, se nesnaží najít pevný bod v tom druhém. Naopak chtějí dostatečnou volnost, aby si jej mohli pěstovat uvnitř sebe. Tady je patrný rozdíl oproti starší generaci mileniálů, kteří oddalovali hlubší závazek, protože si jednoduše chtěli déle nezávazně užívat. Generace Z v tradici oddalování diamantového milníku sice pokračuje, ale spíš z důvodu sebeobjevování, poznávání svých hranic a budování emoční rovnováhy. Zoomers i mileniálové daleko častěji vyrůstali s rozvedenými rodiči, proto jsou ve volbě partnera opatrnější. Mladší generaci se ale ke strachu z rigidity konvenčního závazku přidaly globální faktory jako klimatická a ekonomická krize, geopolitické napětí a války. Mnozí se proto chrání před zranitelností a raději si dvakrát rozmyslí, než do někoho emočně investují.
Kamarádky + milenci = recept ke spokojenosti
Ve formativních letech nám přátelé často slouží jako hlavní zdroj podpory, soudržnosti a validace. Jakmile se ale zamilujeme, hodnota přátelství v našich očích začne blednout. K jejich významu se většinou vrátíme až později. To ale neplatí pro mladší generace (gen Z a mileniály). Ty si důležitost přátelství uvědomují, zejména mezi ženami, a chápou, že nelze spoléhat pouze na svého partnera, aby uspokojil všechny naše emoční i sociální potřeby. V hýčkání platonických vztahů nás mimochodem podporují i odborníci. Přestože popkultura glorifikuje romanci, věda a výzkum vyzdvihují zdravotní přínos přátelství, které je prý zásadní pro psychickou pohodu. Zoomers tak často volí model několika hlubokých a nezlomných platonických vztahů, vedle těch milostných - třeba ve formě situationships. V romantickém vztahu „all in“ ale nejsou. Rozhodně ne tak často, jako generace jejich rodičů.
Zdroj: BBC, Time, The Washington Post