Úplně na začátek je tu otázka, jak jste se vůbec dostal do světa kosmetiky?
Je to vlastně dlouhá cesta, ale myslím, že má dva aspekty. Prvním jsou mé profesní zkušenosti. Začal jsem pracovat pro L'Oréal, což je výborná škola. Dají vám skvělou vizi a znalosti. Ale předtím jsem pracoval v laboratoři, kde jsme pracovali na privátních značkách a budovali brand pro ostatní.
Chtěl jste se věnovat spíše vývoji daného produktu?
Ano. Nejprve jsme založili první společnost v Los Angeles a vytvářeli jsme značky pro lékaře. Co byl ale opravdu skutečný zakládající krok a proč jsme značku vytvořili, byla především naše vize, o které jsme byli přesvědčení. Celé to vycházelo z našeho rodinného zázemí. Víte, celá naše rodina jsou lékaři, takže jsme vyrůstali s vizí, že je třeba věcem rozumět. Chtěli jsme být schopni porozumět složení, receptuře a opravdu jsme chtěli vyvinout krásný produkt. Nemohli jsme na trhu najít to, čemu bychom opravdu věřili, a proto jsme si vytvořili vlastní značku. Celý proces jsme chtěli zjednodušit a znovu se spojit s tím, na čem opravdu záleží – ingredience, složení nebo jak budeme dodávat a přinášet klíčové funkce do vaší pleti. Je to velmi inteligentní přístup k péči o pleť, kdy znovu spojujeme jednotlivce s jejich pletí a můžeme jim nabídnut to nejlepší možné složení, které se o jejich pleť postará.
Codage jste založil se svou sestrou Amandine Azencott. Je náročné pracovat se sourozencem? Co děláte, když se třeba nad něčím neshodnete?
Ano, začínali jsme vlastně tak, že vzpomínky, které jsme si s mou sestrou uchovali z dětství, byly u strýčka v lékárně. Naším hřištěm byla právě ta strýcova lékárna, kde jsme si nehráli na doktory, ale na lékárníky, jelikož ve francouzské lékárně máte i laboratoř, kde můžete produkty vyrobit. Je pravda, že když začínáte, tak jsou chvíle boje těžké. Protože pokud pracujete s partnerem, ne se sourozencem, tak se vždycky budete kontrolovat a budete se chovat slušně. Zatímco s bratrem a sestrou to je rozhodně jiná! Věřte mi ale, že dneska jsme neporazitelní. Věříme si, mezi námi nejsou žádné skryté věci, protože od prvního dne jsme k sobě upřímní a když se nám něco nelíbí, tak to řekneme a nemáme strach vyjádřit své emoce. Funguje mezi námi výborná rovnováha. Je pravda, že na začátku to není nejjednodušší, ale jakmile si najdete svůj režim, svou rutinu, jste silní. Rodina vždycky zůstane.
Kde berete inspiraci pro tvorbu nových produktů?
Upřímně řečeno, je to trochu bizarní, protože nejsme duo, které by hledalo inspiraci u jiných značek. Naše inspirace pochází z porozumění pleti, takže samozřejmě spolupracujeme s lékaři a snažíme se zajistit, abychom uspokojili pleť v jejích základních potřebách. Jsme v neustálém kontaktu s výzkumnými a vývojovými laboratořemi po celém světě, které syntetizují všechny účinné látky, jež používáme. Je to jako s návrhářem, který neudělá látku, ale ví, jak ji ušít a sestavit. Vidíme, co bude zajímavé, co bude relevantní. Takže myslím, že máme velmi vědecký přístup, a zároveň jsme současní návrháři krásy. Věříme v minimalismus a udržitelnost. Chceme textury, které se velmi snadno nosí a jsou příjemné.
A vůně? Při zkoušení produktů je to znát – jsou jednoduché, velmi jemné.
Věřím, že uspokojí jakýkoli druh pohlaví. Protože někdy jsou pro mě výrobky příliš parfemované. Moje pleť je opravdu citlivá a špatně to snáším. Hodně vůní, to prostě bolí. Snažíme se tedy dosáhnout co nejlepšího složení. Nejlepší složení samozřejmě neznamená jen účinnost, ale znamená jedinečnou senzoriku, která skutečně uspokojí vaše potřeby. Nejsem tu proto, abych navoněl vaši tvář nebo tělo. Jsem tu proto, abych ošetřoval vaši pleť. Samozřejmě používáme hodně řas, minerálů a různých rostlin, takže to může být někdy trochu cítit – přeci jen, chemie někdy zapáchá. Proto také používáme například výtažky z květin pro jemné ovonění.
Je opravdu zajímavé, jak jste zapojeni do celého procesu od začátku do konce.
Pokud chcete dosáhnout té nejlepší kvality, musíte být zodpovědní za to, co vytvoříte. A to je důvod, proč máme vlastní továrnu. Nic nezadáváme externím dodavatelům, abychom si skutečně udrželi úroveň kvality, které chceme dosáhnout. Codage je především o tom, aby se každý jednotlivec vzdělával o složení produktu, a když pochopíte složení, věřím, že o sebe budete lépe pečovat. Přestaňte doufat, přestaňte věřit v zázraky. Začněte chápat, co děláte, pak budete mít vše pod kontrolou a budete se o sebe starat mnohem lépe. Já jsem samozřejmě jako zakladatel zapálený na 500 %! U nás ve firmě dbáme na to, aby každý šel alespoň jednou nebo dvakrát ročně do laboratoře podívat se na výrobu produktů, aby se na tom podílel. Víte, Codage je opravdu více než značka. Je to ekosystém.
Kde mohou lidé najít vaše produkty a procedury?
Než jsme se ocitli v České republice, tak jsme vždy spolupracovali s profesionály. Je to spousta spa, klinik, léčebných lázní a salonů. Je to vlastně každý člověk, který se vyzná v péči o pleť. A co se týče České republiky, tak Infokrása je naše druhá rodina. A ambasador s širokými znalostmi z klinického a kosmetického světa.
Jaký je váš oblíbený produkt? Co máte nejraději? Chápu, že je to nejspíš těžká otázka, když jsou tu všude kolem vystavené všechny produkty, ale snad přeci jen máte nějakého favorita?
Odborností naší značky jsou především séra a jim hodně věřím. Miluji sérum N°11. Dnes už bez něj nemůžu žít. Je to sérum na oční kontury. Je tak komplexní – na tmavé kruhy pod očima, otoky, pigmentaci, proti stárnutí. Jsou v něm všechny různé úrovně péče v boji proti stárnutí, například antioxidanty. Je tak snadné si s ním pohrát a poskytuje optimální hydrataci, ani by byl příliš těžký. A ta textura! Prostě ho miluji. Mimo séra mám velmi blízký vztah k našemu nočnímu krému. Trvalo nám více než tři roky, než jsme ho vyvinuli, provedli jsme tolik testů... Chtěli jsme mít něco bohatého, ale ne lepivého, účinného přes noc. Myslím, že jsme udělali více než 60 dávek před finálním výsledkem. A u té poslední jsme věděli, že to je ona. Je to jeden z našich nejprodávanějších výrobků.
Jaký byl první produkt, který jste uvedli na trh? Nebo to byla spíše rovnou celá řada produktů?
Spustili jsme službu. Vytvářeli jsme něco, čemu říkáme My Codage. Je to vaše vlastní sérum, které pečuje o požadavky vaší pleti. Sérum jsme na míru dělali asi tři roky a poté jsme na trh uvedli kolekci sér. Jedno pro hydrataci, dvě na nedokonalosti a tři pro rozjasnění. Dokonce naše sérum Radiance & Energy rozzářilo filmový festival v Cannes. Pět let jsme vytvářeli tuhle formuli, a všichni herci, kteří procházeli po schodech, ji měli na sobě. Byl to zářivý červený koberec. Takže to byl první přípravek, který jsme vytvořili jako celek. To nás poté přivedlo na myšlenku skutečně uvést na trh „ready to wear“ kolekci.
Jaká je vaše nejoblíbenější složka v kosmetice? Za mě to je třeba právě klasická kyselina hyaluronová. Je to sice poměrně základní složka, nicméně velmi důležitá. Ještě navíc, když si člověk může vybrat z více typů této kyseliny.
Miluji kyselinu hyaluronovou. Miluji glycerin, tedy rostlinný glycerin, je to super zvlhčovač. Pomáhá přinášet a zachycovat veškerou vlhkost a vytváří velmi příjemnou hydratační vrstvu. Některé základní složky jsou velmi dobré. Například bambucké máslo, které je výborné pro suchou pleť. V poslední době jsme se hodně inspirovali růstovými faktory. Asi víte, že máme spoustu kmenových buněk, spoustu peptidů, které jsou důležité pro zdravou pokožku. Vždycky jsem si to představoval jako jízdu na koni. Abyste se s ním mohli rozejít, musíte ho pobídnout. A pro mě je růstový faktor skutečně to, co dodá impuls. Dnes používáme asi šest různých růstových faktorů, které dávají impuls všem klíčovým složkám kožní matrix, nejen pro jejich syntézu. Nevěřím, že člověk zvládne všechno. Věřím v systém. Je to jako když se dobře staráte o svou pleť. Pokud kouříte, nespíte, tak vaše pleť nebude dobrá. Musí to být správná rovnováha všeho, co můžete udělat.
Dnes jsme měli také možnost vidět představení nového spf séra. A aniž bych o jeho existenci věděla, tak jsem měla přichystanou otázku přesně na spf. Je to tedy vaše nejnovější sérum?
Vidíte, že už s námi pracujete v laboratoři. Předvídáte naše další kroky. Tady v Infokráse jsou velmi dobří, a proto jsme jim přinesli tuto inovaci ještě před jejím uvedením na trh. Měli ji opravdu dříve než ostatní. Nějakou dobu nám trvalo, než jsme udělali spf, protože jsme ho chtěli vytvořit správně. Vždy jsme se chtěli ujistit, že jsme nejdřív udělali celou péči o pleť, abychom se o ni postarali, a poté přišli s spf produktem. Produkty s spf jsou v kosmetice velmi důležité a s tímhle se tak snadno pracuje a aplikuje, že se snadno používá každý den a vy na to ani nemusíte myslet. Má široké spektrum, 50+, to je velmi důležité. Testovali jsme ho poslední rok a půl a jsme nadšeni, že ho nyní můžeme uvést na trh. Všechny naše výrobky trvá vyvinout zhruba 2 až 3 roky. Ale u spf děláte spoustu testů, abyste se ujistili, že funguje i na velmi citlivé pokožce. Nechcete přece riskovat, že se někdo spálí. Proto to tak dlouho trvalo.
A co vy osobně děláte pro sebe v péči o pleť? Jaká je vaše skincare rutina ráno a večer?
Jsem otec tří dětí. Vlastně čtyř dětí – moje první dítě je Codage. A značka vyžaduje opravdu spoustu energie. Když to tak vezmu kolem a kolem, tak těch dětí je teď vlastně skoro 60, protože máme skoro 60 zaměstnanců. Takže mám velmi náročný životní styl a občas jsem prostě líný, jako vlastně každý.
To je někdy určitě každý.
Ano, nejsem robot. Ale upřímně řečeno mám rád svou rutinu. Denně používám cleanser ráno i večer. Každopádně mám jinou rutinu v létě a jinou v zimě, jelikož se neustále mění to, co moje pleť potřebuje. Nepoužívám žádný makeup, takže dělám pouze jednokrokové čištění, ale spoustu lidí okolo mi říká, že bych i tak měl dělat „double cleanse“. Ráno, po vyčištění nanesu sérum N°11 kolem očí, poté aplikuji sérum N°3 a na to sérum N°6. Navrch nanesu oční krém, a nakonec denní krém. Večer tedy používám cleanser jako první, občas si dopřeji peeling nebo si rád udělám masku. Poté rád používám sérum N°2 s 2% kyselinou salicylovou, poté sérum N°1, sérum N°6, sérum N°8 a jako poslední moje srdcovka sérum N°11. Na to nanesu noční krém Magistrale nebo noční krém – podle toho co mám zrovna po ruce. Mám rád dávat hodně různých sér a poté to přikrýt krémem, celé se to hezky uzavře a pleť poté působí hladce, pohodlně a není lepkavá. Hydratace je důležitý krok, i když zrovna necítíte, že by byla vaše kůže suchá, tak je dobré jednou či dvakrát týdně doplnit pleti klíčovou vlhkost, díky které se pleť znovu vypne („re-plump“) a zabráníte tak dehydrataci.
Jak vidíte budoucnost značek? Jaké jsou vaše plány? Vyvíjíte třeba něco nového?
Pořád jsou tu nové věci. Máme rozpracovaných dalších asi 10 produktů. Občas se ráno probudím s novým nápadem a řeknu si, že to chci vytvořit, a hned to začnu nadhazovat týmu. To je krása toho, když máte vlastní tým. Když zavolám svému výzkumnému a vývojovému týmu, tak to mají rádi. Protože vědí, že to bude rozhovor klidně na hodinu a půl až dvě a nápady si budeme vzájemně předávat a vyměňovat. Určitě se chystá spousta věcí. Není to jen o kůži, mohou to být vlasy nebo péče o tělo, dokonce to může být i jakákoliv formulace, prostě zkoumáme i některé nové kategorie. Pokud máte rádi produkty a chcete dosáhnout co nejlepšího složení, abyste o sebe mohli pečovat, tak Codage může být u toho. Jsme rádi inovativní. Díky tomu každé tři roky rádi obnovujeme kolekci ingrediencí, abychom mohli pozměnit koncept a aktualizovat složení. Za posledních 10 let jsme to udělali už třikrát, naposledy tedy v roce 2021. Takže ano, určitě inovace složek, inovace výrobků, případně nové kategorie. A vždy nové terapie a kosmetické procedury s novými kombinacemi a technologiemi. Zároveň chceme vše udržet v nejlepší slibované kvalitě.
Zdroj: autorský rozhovor