Vlastní značku parfémů jste založila před třemi lety. Co tomu předcházelo?
Byla to souhra různých náhod. Pracovala jsem v galerii a můj šéf kladl důraz také na to, aby prostor hezky a příjemně voněl. Kupovala jsem různé interiérové vůně, ale všechno bylo po čase otravné a bolela nás z toho hlava. Mě odjakživa vůně bavily a fascinovaly, tak jsem zkusila jednu vytvořit přímo pro galerii. A když se asi stý člověk zeptal, co to tu tak krásně voní, rozhodla jsem se tomu více věnovat.
Měla jste pro tvorbu parfémů nějakou průpravu?
Měla jsem přítele, který se o parfémy zajímal a zasvětil do toho i mě. Ukázal mi, že existují i jiné vůně než ty komerční, takzvané niche. Vozil mi ze zahraničí zajímavé vzorky, jež tady nebyly k sehnání, popisoval mi proces výroby, vysvětloval mi různé zajímavosti. A mě to nadchlo. Umělecké vlohy mám možná po svých dávných předcích, kteří žili ve Francii a jmenovali se Sant de Roche. Tak vznikl i název Scent Roche, což znamená vůně skály.
Jak jste se od vůní pro galerii dostala k tvorbě vlastních parfémů?
Studovala jsem tehdy hudební skladbu. Hudba je hodně abstraktní a nehmotná a to mají s vůněmi společné. Proces tvorby je vlastně dost podobný. Skládám tón za tónem a dohromady to musí dávat smysl. Nejprve jsem zkoušela vyrábět interiérové vůně, kamarádům jsem je dávala jako dárečky, a když o ně začal být větší zájem, založila jsem vlastní značku.
První rok pro vás byl jen zkušební. Jak jste se učila a co všechno jste vytvořila?
Jsem stoprocentní samouk. Žádné kurzy v Česku by mě nenaučily to, co jsem se už naučila sama. Také jsem nenašla nikoho, kdo by dělal takové parfémy, které by mě opravdu bavily. Zároveň ten, kdo to umí, vám nic neřekne. Všichni si svoje vědomosti nechávají pro sebe. Což samozřejmě chápu, dneska už jsem taky taková. Opravdu to není jednoduché. V současnosti mám vlastní kombinace, které fungují, svůj vlastní styl práce.
Neměla jste někdy chuť to vzdát?
I když byly začátky náročné a většina pokusů skončila ve výlevce, nikdy mě to nepřestalo bavit. Je to zvláštní, protože nejsem úplně trpělivá a vytrvalá. Už jsem ale poučená, že když nemám dobrou náladu, dobrý parfém nevytvořím. Když jsem třeba skládala hudbu a byla jsem smutná, mnohokrát jsem složila super věc. U parfémů to takhle nefunguje. Negativní pocity v nich vždy byly znát.
Co je pro úspěch parfému klíčové?
Mým cílem je, aby vůně interiéru byla příjemná, nebolela z ní hlava, navodila příjemnou atmosféru, zlepšila náladu, dodala energii… Věřím tomu, že když je parfém stvořený z přírodních esencí, které vyrostly na sluníčku, tak to prostor zlepší a dá mu to nový rozměr a vyšší kvalitu. Co se týče vůní na tělo, tak záleží na požadavcích klientů. Někdo chce, aby o něm parfém něco vypovídal, někdo zase chce jen příjemný doplněk. Já mám nejradši, když parfém voní tak, že si nejste jisti, jestli je to vůně, nebo pižmo. A když si pak někdo na sebe parfém nastříká a cítí pohodu, radost, klid a lásku, tak jsem šťastná. S tím záměrem to vlastně celé dělám.
Tvoříte také parfémy na míru. Jak to probíhá?
Klient za mnou přijde do ateliéru a nejdříve si povídáme. Zjišťuji, jestli má konkrétní představu, co vyzařuje, jak voní jeho pokožka… Na základě toho navrhnu, co by se k němu mohlo hodit, a s tím pak začínáme tvořit. Jde o spolupráci, já při procesu funguji pouze jako art director.
Je možné vyrobit parfém pro někoho třetího?
Určitě. Často za mnou chodí muži, s nimiž tvoříme parfém pro jejich ženy. To mě vždycky dojme. Překvapilo mě, že muži jsou velmi intuitivní. Ještě se mi nestalo, že by ta žena pak řekla, že jí parfém nevoní.
Jaký je proces výroby parfému pro interiér?
Musím na dané místo jít, zjistit, jakou má klient představu, a pak mu dávám vzorky, ze kterých postupně vznikne hotový výrobek.
Kterou vůni teď čeká velká budoucnost?
Nyní jsou obecně velkým trendem niche parfémy. To, že někdo voní kadidlem, už dneska nikoho příliš nepřekvapí. Přitom před pěti lety to ještě nikdo neznal. Hodně populární je také hašiš nebo pižmo. Ale co bude dál, se dá těžko odhadnout. Vůně máme hodně spojeny se smysly, proto na každého působí jinak.
Co vás osobně na parfémech baví?
Právě tohle. To, co vám voní, skoro ani nemůžete ovlivnit. Když máte ráda květinové vůně, může to být způsobeno třeba tím, že jste jako malá šla kolem zahrady s růžemi a měla jste zrovna dobrou náladu. V ateliéru se mi často stává, že klient přivoní k nějaké esenci a spustí tím lavinu vzpomínek. Vůně jsou hodně spojeny se vzpomínkami. Je to vlastně cestování časem. Také mě hodně baví, že prostorům dávají další rozměr, je to nehmotné.
Tohle všechno by se dalo říct i o hudbě.
Přesně tak. Proto mě baví dělat obojí. Vůně jsou hodně důležitým aspektem našich životů. Když třeba potkáte partnera, který vám nevoní, tak s tím nic neuděláte.
Neuvažovala jste třeba o nějakém propojení parfémů a hudby?
Pár takových projektů už jsem dělala. Oslovil mě třeba Tomáš Klus, se kterým jsem vytvořila vůni pro jeho nejvěrnější fanoušky. Dělala jsem i vůni k hudbě pro kapelu Johannes Band.
Záleží vám na tom, aby flakon vypadal originálně?
Určitě. Proto jsem oslovila designérku Elišku Monsportovou, řekla jsem jí svou představu a ona ji zhmotnila na jedničku. Vytvořila také vonné vázy. Ty na sobě mají opalované dřevo, na které se nakape vůně vytvořená na míru a provoní celý byt.
Spolupracujete i s jinými designéry nebo umělci?
Od Mariany Jirátové mám skvělou vizuální identitu a od letošní vítězky ceny Czech Grand Design Michaely Karásek Čejkové mám fotografie.
Je někdo, pro koho byste chtěla navrhnout parfém?
To mě nikdy nenapadlo… Ale moc by mě bavilo vytvořit parfém třeba pro zpěvačku PJ Harvey, do té jsem zamilovaná už dlouhé roky.
Jaké máte plány do budoucna?
Pracuji na třech interiérových vůních. Jsou to tři koncepce na základě tří odlišných interiérů, aby si mohl vybrat každý. Stěhuji ateliér do NovéhoSvěta, do domu výtvarníka Jana Švankmajera. To místo mi evokuje alchymii a staré časy, myslím, že tam se to vyloženě hodí a moc se na to těším. Zároveň chci dokončit projekt Mystery Box.
O co jde?
Dostanete k vyplnění dotazník, který obsahuje barevnou paletu, obrazy, jež vás zaujmou… Je to lehce psychologický test. Na základě něho pak vytvořím parfém a pošlu vám ho jako dárek. Nikdy dopředu nevíte, co dostanete, ale v tom je to kouzlo.