HUG od Emamataty
Za duem Emamataty a jejich veleúspěšným parfémem HUG stojí Norbert Peticzky a jeho partner Jakub Musil. Norbert se od svých 18 let pohyboval v prostředí prestižní parfumerie. Právě tady se od předního znalce v oboru ponořil do tajů niche vůní. „Niche parfumerie není jen o základních olfaktorických tónech, ale i o emocích a složkách, které se ve složení běžných parfémů nenacházejí,“ prozrazuje Norbert. Dvojici proslavil především už zmíněný parfém HUG, který se zákazníci nebojí srovnávat s proslulou vůní Baccarat Rouge 540 od Masion Francis Kurkdjian. Na svou vůni HUG, její stále rostoucí oblibu i příměr k jednomu z nejproslulejších parfémů na světě, jsou Norbert s Jakubem pyšní. HUG pro ně znamenal pomyslný životní milník, který chtěli zaznamenat právě v podobě parfému. „Když jsme pro náš concept store hledali parfémovou značku, která by byla zajímavá, kvalitní a cenově dostupná, vždy jsme narazili na cenu, která byla vysoká. My jsme chtěli luxusní parfém za dobrou cenu,“ popisuje vznik HUGu Norbert.
To, že by se ale snažili vůni kopírovat, odmítají: „Jeho vliv je citelný, ale kopii jsme vytvořit nechtěli. Francis Kurkdjian, který parfém Baccarat Rouge 540 vytvořil, je génius. Snaha o kopii jeho práce by byla čistá drzost.“ Popisují, čím je jejich HUG jiný: „HUG sice obsahuje spoustu tónů, které najdeme i v Baccarat Rouge, ale v jiném poměru. V HUG dominuje cedrové dřevo, které vytváří větší prostor pro unisexové použití. A také šedá ambra, která vytváří ,bakaratíʽ slaný akcent. HUG bychom možná nazvali jakýmsi remixem vzpomínané ikonické vůně.“ To, že vsadili na správnou kartu, dokazuje především fakt, že jakmile se parfém naskladní, je ihned vyprodaný. Stejně jako svíčka a difuzér se stejnou parfemací. Proniknout s ním na masový trh ale přesto neplánují. „HUG je určený pro malý okruh lidí, kteří mají rádi značky s ,indie nádechemʽ,“ obhajuje Norbert rozhodnutí zůstat malou nezávislou značkou vyrábějící svůj hero produkt pouze v malém množství.
Paradiso od Pigmentarium
„Vůně nabízejí tvůrčí prostředí, které má nesmírný přesah. Spojují emoce, řemeslo, umění a imaginaci v produkt, díky kterému jste nadále v kontaktu se svým zákazníkem. Je to ohromný prostor pro představivost a kreativní práci,“ popisuje impulz, který vedl k rozhodnutí vytvářet vlastní vůně, kreativní ředitel a zakladatel značky Pigmentarium Tomáš Ric. Portfolio Pigmentarium se každoročně rozrůstá o jeden nový parfém a tvoří ho také interiérové vůně a další designové objekty. Parfémy pod značkou Pigmentarium jsou charakteristické nejvyšší kvalitou esencí a jejich vysokými koncentracemi. Pigmentarium si díky svým vůním vydobylo silný hlas na českém trhu, ale neomezuje se pouze na něj. Aktuálně své produkty nabízí v devíti zemích světa. V každé zemi si v portfoliu značky zákazníci našli jiný parfém, který je oslovil. „Jiné preference panují ve Franci, jiné na Islandu, v Polsku, v Ománu nebo na domácím trhu. Zde v Česku je nejúspěšnější Paradiso, za kterým následuje poslední novinka, Genesis. V blízkovýchodních státech jsou to těžší Murmur a Erotikon. Ten je velmi oblíbený také u žen ve střední Evropě. Na jihu Evropy a ve Francii si ovšem tuto gurmánskou vůni zase kupují muži. Limitované Azabache jsme uvedli jen pro tři prodejní místa na světě a je znatelně dražší, takže porovnávat s ostatními také úplně nelze,“líčí situaci na trhu Tomáš Ric. Své vůně značka nevyvíjí podle marketingových analýz ani dle nabídky konkurence. „Rozhodně se nedívám na budoucí novinku stylem ,toto má úspěch, tak pojďme jít podobnou cestou. Pokaždé píšeme nový originální příběh. Vždy nám jde o vlastní umělecké vyjádření, které se týká nejen parfémů, ale všech produktů Pigmentarium,“ odhaluje Tomáš. Už teď je jisté, že se zákazníci Pigmentaria mohou i v budoucnu těšit na ohromující novinky. V nejbližších dnech bude do prodeje uveden nový set s výběrem všech parfemací vonných tyčinek s názvem Bon Voyage. Pár týdnů na to bude představena brilantně provedená limitovaná kolekce parfému Paradiso, která bude v prodeji pouze pro prázdniny roku 2023. Dále bychom se podle zákulisních informací mohli ještě letos dočkat nové vonné kreace. Kromě nového parfému přijde na trh také nová kategorie produktů a další umělecké spolupráce. „A mám radost, že za pár dnů oficiálně otevřeme Pigmentarium studio s dechberoucím výhledem přes řeku na Prahu,“ poodkrývá Tomáš poslední z dobrých zpráv.
Shinrin yoku od Aroma ateliér
Za projektem Aroma Atelier stojí Kateřina Kloudová. Její cesta vedla od tvorby individuálních parfémů pro jednotlivé zákazníky přes pořádání skupinových workshopů a návrhů vůní pro různé značky. Po letech studia u světových parfumérů a sbírání zkušeností dospěla do bodu, kdy chtěla začít vystupovat sama za sebe. Obavy z mainstreamových značek parfémů ve svých začátcích neměla. „Svoji značku Aroma ateliér jsem založila pro moderní ženu, které dávají smysl aromaterapie a botanické parfémy. Která má ráda luxus z přírody a do jejíhož životního stylu syntetické parfémy z mainstremu nezapadají,“ vysvětluje svou odlišnost od většiny trhu s vůněmi Kateřina. „Moje vůně nejsou pro každého, stačí ale pokud budou speciální jen pro někoho.“Nejúspěšnější z jejího voňavého portfolia je vůně Shinrin yoku – LES. Do této vůně Kateřina použila mimo jiné vůni tři sta let staré borovice limba z přírodní rezervace v Dolomitech, která je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. „Lépe už to nejde,“ říká Kateřina. „Používám jen kvalitní ingredience. Hledám ty nejkrásnější a za vůní neváhám cestovat.“ Podle Kateřininy filozofie to, co dělá vůni skvělou, nejsou jen ingredience, ale také příběh, který se za ní skrývá. Při vytváření nových vůní používá mood board a zaznamenává si cokoli, co ji napadne. Momentálně pracuje na nové vůni určené k meditaci – ZEN. Také chce pokračovat v pořádání svých úspěšných workshopů. „Moc si vážím toho, že ženy za mnou cestují z celé České republiky, aby si v ateliéru pod mým vedením jednu botanickou vůni připravily.“
Cottonist 06:01 od Oraculum Store
Na otázku, co Renatu Muchovou, majitelku Oraculum Store, přivedlo k vytváření vlastních vůní, odpovídá jednoduše: „Potřeba najít svůj vlastní parfém. Když jej naleznete, ucítíte další potřebu - sdílet jej s ostatními.“ Zároveň Renata vždy chtěla mít vlastní projekt, který bude řídit podle svých představ. Projekt, který bude komunitní a bude umožňovat lidem cítit se lépe v každodenním živote. „Parfémy mi tuto cestu umožnily. Jsou krásným prostředkem toho, abychom se díky svým smyslům účastnili všedního dne a i v takových chvílích se cítili výjimečně,“ říká Renata Muchová. Nejoblíbenější vůně značky Oraculum se mění v čase. V zimním období jasně vítězí Principist 00:08 a parfém Katarzist, kdežto v letních měsících dávají zákazníci přednost zejména květinovému Cottonist 06:01 a jasmínovému Sensualist 21:03. Dlouhodobě Renata touží po tom vytvořit santalovou vůni. Intenzivně na ní pracovala, když mezitím jako blesk z čistého nebe přišla vůně, kterou Oraculum uvede s příchodem léta. Je inspirovaná Řeckem, sluncem a radostí volných dní. Santal tedy musel ustoupit do pozadí, ale jen do podzimu, ke kterému se teplá vůně santalového dřeva hodí.
Zdroj: Autorský článek