Jaké jsou parfémy století? Jako BMW.

Existují vůně, které si nás získají jen na chvíli. Pak objevíme vůně, které nás osloví na dlouho, některé navždy.

1) Chanel N° 5, Chanel, EdP 50 ml, 2140 Kč – rok 1921

Je to parfém století. Nejprodávanější vůni světa Chanel N° 5 (každých 30 sekund se na světě prodá jeden flakon) slavná návrhářka Gabrielle Chanel světu poprvé představila 5. 5. 1921. Datum nezvolila náhodou – pětka byla jejím šťastným číslem. Číslovka sehrála velkou roli i při výběru složení vůně. Ze všech kompozic, které jí tvůrce Chanelu N° 5 Ernest Beaux v rámci vytváření vůně předložil, si vybrala tu s pořadovým číslem 5. Nebo snad volba lahvičky s pětkou souvisela s faktem, že čich je pátým smyslem?

Složení:
‚Pětka‘ je každopádně první vůní se syntetickými vonnými látkami. Kromě aldehydů ji tvoří neroli, ylang-ylang, jasmín, santalové dřevo, vetiver, vanilka, cibet.

Zajímavost:
Coco a tvůrce vůně Ernest Beaux v rámci prezentace Chanelu číslo 5 přiznali obsah vůně a všechny syntetické složky. Tomu se doposud moderní parfumerie bránila. Ženy, do té doby vonící po růžích a fialkách, se do pětky zamilovaly. Mezi nimi i Marilyn Monroe, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Audrey Tautou. Pětku ženy zbožňují i proto, že je klasikou ke kostýmu a ‚malým černým‘, mj. modelům z dílny Coco Chanel.

U nás Chanel N° 5 seženete například v parfumeriích Marionnaud, Sephora, Douglas.

Ukázka z reklamního spotu, Audrey Tautou je šestou múzou vůně Chanel No.5

2) Trésor, Lancôme, EdP 50 ml, 2270 Kč – rok 1990

Nepopsatelný šarm v sobě skrývá smyslná a nadčasově elegantní vůně Trésor. Značka Lancôme ji představila v roce 1990. Kompozice vůně je vystavená okolo růže Otto, osvěžené šeříkem a konvalinkou.

Složení:
Bohatou ovocnou smyslnost vůně šíří už z hlavových tónů, a to pomocí melounu, rybízu, meruňkově zabarvených růží. Završují ji magnolie, šalvěj, alpská fialka, santalové dřevo a vanilka.

Zajímavost:
Když křišťálový flakon uchopíte do dlaně, pochopíte, že evokuje bušící srdce. Autorka Trésoru Sophia Grosjman při vymýšlení vůně hledala inspiraci v okamžicích, jaké prožívá milující a nespoutaná žena, která se nechá strhnout emocemi. Trésor koupíte například v Butiku Lancôme na Jungmannově náměstí 20 v Praze 1.

3) Opium, Yves Saint Laurent, EdP 50 ml, 2660 Kč – rok 1977

O vůni se mluví jako o elixíru lásky. A proslýchá se, že je dobré se jí poddat až po setmění. Opium v sobě spojuje orientální, květinové a kořeněné tóny, je unikátní směsí tepla a chladu, vyvolává silné, neopakovatelné emoce.

Složení:
Parfémová a toaletní voda nejprve vydává nádech mandarinky a bergamotu, postupně dává průchod syté vůni jasmínu a svěží vůni koření a karafiátu. Teplý tón dodává smyslná a vzrušující vanilka, ambra a pačuli. Mimořádně smyslná parfémová voda je obohacena vůní konvalinky, arabského jasmínu a myrhy.

Zajímavost:
Opojení smyslů zvané Opium na pokožce vydrží dlouho do noci. Dokonalou definicí této vůně jsou slova Yvese Saint Laurenta: „Ignoruj pravidla, opájej se rozkoší, odevzdej se plně vůni Opium. Zažij intimitu a smyslnost.“ Vůni Opium koupíte třeba v Parfumeriích Douglas.

4) Youth Dew, Estée Lauder, EdP 65 ml, 1260 Kč – rok 1953

Vůně se zrodila v době, kdy se parfémy považovaly za něco, co se ‚nosí‘ jen pro speciální příležitosti. Madam Estée Lauder se však rozhodla, že tento názor změní. A tak vytvořila novinku – parfém a olej do koupele v jednom pro každodenní použití – a nazvala ji Youth Dew. Trvalo jí deset let, než prorazila na světový trh. V roce 1963 se v Galerii Lafayette setkala s jedním z distributorů a dala mu přivonět. Vůně ho ale nenadchla, a tak paní Lauder ‚omylem‘ vylila trochu parfému na koberec. Obchodním domem se šířila rychle a ženy zaujala. A tak se vůně pro každý den – Youth Dew – stala senzací.

Složení:
Obsahuje kořenité oleje, karafiát, černý rybíz, tolu balzám, kadidlo, peruánský balzám a pačuli.

Zajímavost:
Youth Dew je milníkem v rámci orientálních konceptů. Je žádaná pro svou zázračnou uklidňující vůni. Koupíte ji v buticích Estée Lauder v Železné ulici 18 v Praze 1, v Palladiu v Praze 1 nebo v Metropoli Zličín v Praze 5.

5) Poison, Dior, EdP 30 ml, 1770 Kč – rok 1985

Je to kořeněno-ovocno-květinová legenda. Vůni se přezdívá ‚sladký jed‘. I flakon jako by připomínal nádobku na jed. Temná barva flakonu vypovídá o záhadné, orientální vůni.

Složení:
Tento vysokoprocentní koktejl mj. obsahuje koriandr, švestku, anýz, růžové dřevo, růži, tuberózu, jasmín, cedr, santal, nechybí opoponax nebo otočník peruánský.

Zajímavost:
Tvůrci o Poisonu mluví jako o prvním parfému neodolatelného svádění a doporučují ho používat až po osmé hodině večerní. Koupíte ho například v parfumeriích Sephora, Douglas.

6) Shalimar, Guerlain, EdP 75 ml, 2690 Kč – rok 1925

Velké díky si zaslouží Jacques Guerlain, jeden z nejlepších tvůrců vůní neboli ‚nosů‘ 20. století (vnuk Pierra-Françoise Pascala Guerlaina, zakladatele stejnojmenné kosmetické značky). Právě jemu vděčíme za parfém Shalimar. I tato vůně je plná lásky. Při jejím vymýšlení se Jacques Guerlain inspiroval láskou mezi indickým vladařem a jeho výjimečnou ženou, pro kterou nechal postavit Tádž Mahal. A odkud vzal název Shalimar? Vůni pojmenoval podle zahrad, kde se vladař se svou ženou scházel.

Složení:
Svůdná vůně z dvacátých let vzrušuje svým smyslně teplým nádechem dodnes. Bergamot, kosatec, vanilka, ambra, mandarinka, růžové dřevo, jasmín, peruánský balzám a další mají být dokonalým průvodcem erotickou nocí.

Zajímavost:
Od roku 1989 je Shalimar v síni slávy FIFI (The Fragrance Foundation).
Shalimar, stejně jako většinu tradičních Guerlain vůní, koupíte v Institutu Guerlain v Dlouhé ulici 704 v Praze 1, www.linstitut.cz.

Legendární vůně Shalimar v novém balení
V galerii pod článkem mj. naleznete fotky vůně Shalimar Vanilla. Její flakon ‚upravila‘ návrhářka šperků a designérka Jade Jagger, kterou inspirovaly fontány z již zmiňovaných zahrad Shalimar v Indii. Vůně Shalimar Vanilla je také k mání v Institutu Guerlain.

7) Woman N° 4, Jil Sander, EdP 50 ml, 1030 Kč – rok 1991

Za zmínku stojí i parfémová voda Woman N° 4 značky Jil Sander. Je o vášni, o nočním životě a intenzitě. Je elegantní, plná smyslnosti a záhadných hloubek.

Složení:
Je mixem růže, pelargonie, fialky, karafiátu, jasmínu, vanilky, ylang-ylangu, pačuli, medu, cedru, santalového dřeva a pižma.

Zajímavost:
Černá barva na flakonu představuje estetickou dokonalost a harmonii, zlatá symbolizuje exkluzivitu a chuť do života. Za výhodné ceny vůni Woman N° 4 koupíte například na serverech Strawberrynet.com (EdP 30 ml, 767 Kč), Keton.cz (EdP 30 ml, 690 Kč; EdP 50 ml, 1020 Kč; EdP 100 ml, 1615 Kč), Akcni-parfemy.cz (EdP 30 ml, 710 Kč; EdP 50 ml, 1030 Kč; EdP 100 ml, 1630 Kč).

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24