Psal se rok 1920, když Gabrielle Coco Chanel požádala ruského chemika Ernesta Beauxa, aby jí umíchal vůni, která bude symbolem moderní ženy dvacátého století. Beaux pečoval o vůně na ruském carském dvoře až do bolševické revoluce v roce 1917. Parfém měl být vším, co Coco Chanel reprezentovala – soběstačnou, pracující, silnou ženou a osobností. Když Beaux podle zadání připravil deset vzorků s čísly 1–5 a 20–24, Coco si vybrala ten s číslem 5. Nebyla to náhoda, číslo mělo pro Chanel symbolickou hodnotu. Odnesla si ji ze sirotčince v Aubauzine, kde vyrůstala. Sirotčinec založil řád cisterciáců, kteří věřili na numerologii a číslo pět pro ně mělo až mystický význam. Coco denně chodila do kostela k motlidbám po cestičce vydlážděné obrazci s číslicí pět. Svou volbu návrhářka okomentovala:
Tisíce růží ukrytých v jednom flakonu
Vůně se skládá z více nez osmdesátky ingrediencí. Stěžejními složkami jsou jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej. Právě májová růže je jednou z nejvzácnějších ingrediencí ve světě parfémů. Sklízí se pouhé tři týdny v oblasti Grasse, severně od Cannes, které od 17. století platí za mekku vůní. Sladké okvětní lístky růže stolisté, latinsky Rosa × centifolia, stojí za jedinečností parfému. Sklízí se jen ráno, před východem, aby sluneční svit nenarušil vůni esenciálních olejů. Na desetikilový pytel okvětních lístků je třeba tři až pět tisíc růží a pro kilo a půl samotné esence je nutná extrakce jedné tuny květů, tj. nejméně 350 000 růží. Za zmínku stojí, že se růže od 1987 pěstují na polích rodiny Mul, které v současnosti obhospodařuje Joseph Mul, který půdu zdědil po svém pradědečkovi. Všechny kvítky rostou bez chemických hnojiv a sbírá je ručně na šedesát farmářů.
Matematika za vůní vás donutí dvakrát přemýšlet, než zmáčknete difuzér ikonického hranatého flakonu. Ten byl mimochodem původně kulatý a podstatně křehčí, kvůli snazšímu zasílání při prodeji změnil svůj design až do podoby, kterou získal v sedmdesátých letech a ta mu zůstala dodnes. Parfém si připsal i jedno technologické prvenství, poprvé byly při výrobě použité syntetické přísady, konkrétně aldehydy. Parfém byl uveden na trh v roce 1922, ale prvních sto flakonů se Coco rozhodla už o rok dříve na Vánoce rozdat stovce nejvěrnějších klientů, tomu se říká influencer marketing minulého století. Pětka dala vzniknout v roce 1924 také celé divizi Perfume Chanel a dodnes je považována za nejluxusnější parfémy vůbec.
Marylin Monroe and no.5
A zase krapet historie, tentokrát se píše rok 2012 a světlo světa spatřují fotografie z října 1953, na kterých je legendární herečka Marylin Monroe, která se nechala zachytit pro americký časopis Modern Screen. Většina fotografií nebyla nikdy publikována a skončila v archivu. Do této série patří také snímek, na kterém se objevuje s flakonem Chanel N°5. Pro francouzský módní dům je fotografie malým pokladem, Marylin Monroe věnoval dům hned dva díly v minisérii Inside Chanel, která mapuje historii značky. Poslechnetě si audiozáznam spojení ikony Marylin Monroe a firmy Chanel, který vznikl v roce 1960 pro francouzskou Marie Claire.
Tváří jedinečného parfému se v minulosti stala Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, Audrey Tautou nebo Lily Rose Deep. Aktuálně žezlo převzala herečka a držitelka Ceny Akademie za roli Édith Piaf Marion Cotillard. O reinpretaci originální receptury se v 1986 postaral Jacques Polge, který se vůni snažil přizpůsobit moderní ženě. Bude příští verze určená spíš pro mladé královny Instagramu než silné ženské osobnosti? Doufejme, že takový osud ikonickou vůni v blízkých letech nečeká.