Geneze s číslem pět
Stát se nejprodávanějším kosmetickým produktem je velmi působivé, zejména na trhu, který je infiltrovaný novinkami každou druhou sekundu. Do síně slávy klasik, na které nedáme dopustit se řadí například řasenka Hypnôse, micelární voda od Biodermy, rtěnka Ruby Woo od Macu, zázračný elixír P50 od Biologique Recherche nebo krémy La Mer... a potom je zde Chanel No. 5, parfém, který vždy vybočoval z řady a již sto let je bestsellerem číslo jedna.
Ano, slyšíte správně. Letos je to přesně 100 let, kdy vizionářka Coco Chanel přišla za parfumérem Ernestem Beauxem a požádala ho, aby vyrobil “dámský parfém, která voní jako žena”. On jí v roce 1921 představil vzorky, ze kterých si vybrala číslo pět. Jednoduchost názvu No. 5 byla zdánlivě neinspirativní ve srovnání s lyrikou jmen parfémů typu “Můj hřích” v té době, ale stala se paradoxně součástí bezprostřední globální přitažlivosti této vůně. Šlo o něco zcela originálního, moderního a nositeli to umožnilo promítnou si do vůně sebe sama, vlastní nálady i emoce.
Minimalistický design flakonu, připomínající spíše laboratorní baňku či karafu na whisky byl snadno rozpoznatelný a jeho střídmost a zdrženlivost zaujala na první pohled, když zvážíme, že většina francouzských parfémů své doby byla prodávána v broušeném křišťálu. Chanel No. 5 udával nový umělecký precedens, a právě kvůli tomu ho v roce 1959 zařadilo Muzeum moderního umění v New Yorku do své permanentní sbírky a jen o pár let později použil lahvičku i Andy Warhol v jednom ze svých sítotisků.
Nejlépe střežené tajemství
K velkolepé slávě Chanelu No. 5, první abstraktní vůně, přispívá i jeho jedinečné složení ve kterém se snoubí více než 80 různých ingrediencí, které však ani cvičený nos nedokáže přesně identifikovat. Jednotlivé noty jsou manipulovány velmi specifickým způsobem. V tomto parfému rozpoznáme například filipínský ylang-ylang, růži stolistou či jasmín, který sama Gabrielle považovala za jednu z nejluxusnějších přísad. Ovšem celé složení je samozřejmě tajemstvím, které Chanel opravdu bedlivě hlídá.
Kromě zjevného vzrušení kolem všeho, co bylo označeno logem Chanel, tento parfém proslavila i Marylin Monroe, která v roce 1954 uvedla, že do postele “obléká” pouze pár kapek této vůně. Ale abychom byli upřímní, i Chanel No. 5 se v průběhu věků mění a přizpůsobuje moderním touhám. Je to logické už jen z důvodů objevů nových ingrediencí a technologií. Dokonce i flakon dostal již několikrát svůj facelift. Ovšem co zůstává stále stejné je neutuchající zájem o tuto vůni a její klasickou eleganci. Protože stačí jen pár kapek a obléknete tak nejen ženskou smyslnost, nadčasový luxus, ale také historii a dědictví.