Kolo jako dopravní prostředek se s ohledem na situaci panující na ulicích českých měst sice příliš neujalo, cyklistika jako sport je ale stále populárnější a není divu: můžete při ní hubnout, posilujete určité partie těla, a ještě se dostanete do přírody a na nejrůznější zajímavá místa. Vydáváte-li se ale na kolo, pořiďte si správné vybavení. Jízda bude příjemnější, pohodlnější a v případě správně zvoleného kola také účinnější.
Jak vybrat kolo
Ženské tělo je jiné než mužské, a tak není divu, že i kolo by mělo splňovat jiné parametry. „Ženy mají delší nohy, navíc sedí na kole jinak: zatímco muži jsou zvyklí být více natažení dopředu, ženy jsou více vzpřímené,“ říká Vladislav Víšek z prodejny Sport Centrum v pražské Křesomyslově ulici. Pokud si ale vyberete kolo, které neodpovídá vašemu tělu, má to podle něj vliv i na styl jízdy: musíte jet spíše silově než kondičně. A tak se nevyhnete jednomu ,strašáku‘ cyklistek: příliš vypracovaným svalům na nohou.
Společnosti vyrábějící kola proto dnes přicházejí s ženskými modely, které si v ničem nezadají s těmi pro muže: vyzkoušet můžete například kola Trek z řady WSD nebo kola Scott z řady Contessa (k dostání jsou v širokém cenovém rozpětí).
Pokud nemáte kolo pro ženy, je dobré nechat si bicykl upravit přesně podle své postavy. Co to znamená? Podle Vladislava Víška především vyladit posez a také odpružení. Další věc, kterou se liší mužské a ženské kolo, je sedlo: pánské je užší a delší, to pro ženy širší a kratší. Poslední rozdíl spočívá v gripech neboli držácích na řídítkách: ženy mají menší ruce, proto je třeba, aby držáky odpovídaly jejich prstům.
Co na sebe
Pořídit si cyklistické oblečení není dobré jen proto, abyste vypadala jako zdatná sportovkyně, ale hlavně je nejpohodlnější. Dresy jsou z materiálů, které mají za úkol odvádět co nejrychleji pot, důležité je ale i našití kapes, odpovídající sklonu ruky při jízdě. Šortky (které se dělají nejen přiléhavé, ale i volné) zase obsahují vložku, díky níž vás nebude bolet zadek. (Poznámka: v cyklošortkách se jezdí ,naostro‘. Vložka je antibakteriální, navíc se neotlačíte od spodního prádla.)
Samostatnou kapitolou jsou boty: nejlepší je pořídit si ty s upínáním k pedálu. Systém nazývaný SPD je totiž do pedálu zacvakne, a noha je tak mnohem pevnější, může se lépe opírat. Chcete-li botu odepnout, stačí ji vytočit do strany – zatímco při pohybu dopředu a dozadu se nic neděje, stočení mechanismus uvolní. Ve výsledku je tento systém bezpečnější a pohodlnější než ,košíky‘, do nichž se noha v botě zasouvá. Můžete si také nastavit odpor, takže než se vše naučíte, stačí pro vyzutí jen jemný pohyb, později si ale můžete nastavit vše tak, aby k odepnutí boty byla potřeba větší síla. Boty jsou konstruovány tak, že v nich můžete bez problémů i chodit.
Pokud se bojíte, že se nenaučíte botu správně vyndavat, můžete si vše vyzkoušet i na hodině spinningu. Tato kola totiž mají oboustrané pedály – z jedné strany hladké, z druhé s úchyty pro SPD.
Přilba a spol.
Mezi další nezbytnosti, bez nichž byste neměla vyrazit, patří určitě přilba – jízda s ní je mnohem bezpečnější: helma totiž ochrání hlavu až v 90 % pádů.
Přilba by měla být pohodlná, zároveň by ale měla na hlavě dobře držet (i při rozepnutém řemínku, ovšem tak byste neměla nikdy jezdit – je třeba mít přilbu zapnutou, a to tak, aby jeden z pásků byl před uchem a druhý za ním). Dalším neocenitelným doplňkem jsou rukavice: tlumí otřesy a také ochrání vaše dlaně v případě pádu.
Kam můžete vyrazit
Dnes už cyklistům slouží místní stezky, ale i dálkové cyklostrasy – například Greenways Praha–Vídeň, Beskydsko-karpatská magistrála, Šumavská magistrála nebo třeba Labská trasa ze Špindlerova Mlýna až do Roudnice nad Labem. Seznamy cyklostezek a cyklotras naleznete na specializovaných stránkách, například www.cyklotrasy.cz (s popisem trasy) nebo www.cykloserver.cz (zde najdete trasy rozepsané po úsecích, s informacemi o značení, kilometrech a také s mapkami).
Vedle internetových stránek vychází i řada průvodců, map ČR a cykloatlasů (např. www.shocart.cz).
Počítejte ale s jednou věcí: jedete-li po cyklotrase, autům se obvykle nevyhnete. Cyklotrasy, značené dopravními značkami, jsou totiž vedeny po silnicích a místních účelových komunikacích. Do přírody, na polní a lesní cesty vás zavedou cykloturistické trasy.
Jak vybrat kolo
Ženské tělo je jiné než mužské, a tak není divu, že i kolo by mělo splňovat jiné parametry. „Ženy mají delší nohy, navíc sedí na kole jinak: zatímco muži jsou zvyklí být více natažení dopředu, ženy jsou více vzpřímené,“ říká Vladislav Víšek z prodejny Sport Centrum v pražské Křesomyslově ulici. Pokud si ale vyberete kolo, které neodpovídá vašemu tělu, má to podle něj vliv i na styl jízdy: musíte jet spíše silově než kondičně. A tak se nevyhnete jednomu ,strašáku‘ cyklistek: příliš vypracovaným svalům na nohou.
Společnosti vyrábějící kola proto dnes přicházejí s ženskými modely, které si v ničem nezadají s těmi pro muže: vyzkoušet můžete například kola Trek z řady WSD nebo kola Scott z řady Contessa (k dostání jsou v širokém cenovém rozpětí).
Pokud nemáte kolo pro ženy, je dobré nechat si bicykl upravit přesně podle své postavy. Co to znamená? Podle Vladislava Víška především vyladit posez a také odpružení. Další věc, kterou se liší mužské a ženské kolo, je sedlo: pánské je užší a delší, to pro ženy širší a kratší. Poslední rozdíl spočívá v gripech neboli držácích na řídítkách: ženy mají menší ruce, proto je třeba, aby držáky odpovídaly jejich prstům.
Co na sebe
Pořídit si cyklistické oblečení není dobré jen proto, abyste vypadala jako zdatná sportovkyně, ale hlavně je nejpohodlnější. Dresy jsou z materiálů, které mají za úkol odvádět co nejrychleji pot, důležité je ale i našití kapes, odpovídající sklonu ruky při jízdě. Šortky (které se dělají nejen přiléhavé, ale i volné) zase obsahují vložku, díky níž vás nebude bolet zadek. (Poznámka: v cyklošortkách se jezdí ,naostro‘. Vložka je antibakteriální, navíc se neotlačíte od spodního prádla.)
Samostatnou kapitolou jsou boty: nejlepší je pořídit si ty s upínáním k pedálu. Systém nazývaný SPD je totiž do pedálu zacvakne, a noha je tak mnohem pevnější, může se lépe opírat. Chcete-li botu odepnout, stačí ji vytočit do strany – zatímco při pohybu dopředu a dozadu se nic neděje, stočení mechanismus uvolní. Ve výsledku je tento systém bezpečnější a pohodlnější než ,košíky‘, do nichž se noha v botě zasouvá. Můžete si také nastavit odpor, takže než se vše naučíte, stačí pro vyzutí jen jemný pohyb, později si ale můžete nastavit vše tak, aby k odepnutí boty byla potřeba větší síla. Boty jsou konstruovány tak, že v nich můžete bez problémů i chodit.
Pokud se bojíte, že se nenaučíte botu správně vyndavat, můžete si vše vyzkoušet i na hodině spinningu. Tato kola totiž mají oboustrané pedály – z jedné strany hladké, z druhé s úchyty pro SPD.
Přilba a spol.
Mezi další nezbytnosti, bez nichž byste neměla vyrazit, patří určitě přilba – jízda s ní je mnohem bezpečnější: helma totiž ochrání hlavu až v 90 % pádů.
Přilba by měla být pohodlná, zároveň by ale měla na hlavě dobře držet (i při rozepnutém řemínku, ovšem tak byste neměla nikdy jezdit – je třeba mít přilbu zapnutou, a to tak, aby jeden z pásků byl před uchem a druhý za ním). Dalším neocenitelným doplňkem jsou rukavice: tlumí otřesy a také ochrání vaše dlaně v případě pádu.
Kam můžete vyrazit
Dnes už cyklistům slouží místní stezky, ale i dálkové cyklostrasy – například Greenways Praha–Vídeň, Beskydsko-karpatská magistrála, Šumavská magistrála nebo třeba Labská trasa ze Špindlerova Mlýna až do Roudnice nad Labem. Seznamy cyklostezek a cyklotras naleznete na specializovaných stránkách, například www.cyklotrasy.cz (s popisem trasy) nebo www.cykloserver.cz (zde najdete trasy rozepsané po úsecích, s informacemi o značení, kilometrech a také s mapkami).
Vedle internetových stránek vychází i řada průvodců, map ČR a cykloatlasů (např. www.shocart.cz).
Počítejte ale s jednou věcí: jedete-li po cyklotrase, autům se obvykle nevyhnete. Cyklotrasy, značené dopravními značkami, jsou totiž vedeny po silnicích a místních účelových komunikacích. Do přírody, na polní a lesní cesty vás zavedou cykloturistické trasy.