Dvojité písmenko, krásný vizuál a spousta slibů. CC je pro color control/correcting, nebo-li barevně sjednocující, zatímco pod zkratkou BB se schovává komplex slovíček beauty/blemish balm, tedy zkrášlující balzám, který pleť hýčká, chrání a hydratuje. Oba by měly obsahovat UV filtr, hydratační a také rozjasňující složky spolu s pigmenty. Oblíbili jste si je? Pak jste si určitě všimli, že zmizely z předních linií nabídek drogerií a butiků s kosmetikou. Co se stalo?
Skutečné účinky, nebo iluze?
BB krémy dorazily na trh mezi léty 2009 až 2013. A skutečně nabízely nevídané řešení. Jedním tahem samým blahem, krásu s láskou maluju. Tak by se dala satiricky interpretovat slova písně Václava Neckáře. Jenže jaký účinek měly / mají? Průzkum kosmetické laboratoře Kao Europe v roce 2017 odhalil, ze většina BB krémů chránila po nanesení proti UV záření pouze s třinácti procentní účinností. Jejich hydratační účinky byly srovnatelné se standardní nabídkou glicerýnových krémů a jediné, co bylo skutečně nevídané byly jejich krycí účinky. Navíc se BB krémy brzy prokázaly jako nehodící se pro mastnou pleť, neboť byly bohaté na póry ucpávající kolageny. Prototypové složení těchto produktů ale brzy nahradily vyspělejší ingredience a mixy. A dokonce i nová označení. CC krémy přišly s poměrově více rozjasňujícími pigmenty, zároveň se nezaměřovaly jen na krytí nedostatků, ale díky obsahu vitaminu, minerálů a zklidňujících složek se snažily i bojovat s příčinami vzniku některých potíží. Nicméně i v jejich případě laboratoře vyhodnocovaly vlastnosti spíš jako liché.
A jaké BB máš ty?
Navíc se BB i CC krémy dostaly do rozporu s trendy ve vývoji péči o pleť. Od zjednodušování přešli vývojáři k soustředění na klíčové ingredience, které v různých koncentracích a vrstvách představují holistický přístup k hydrataci a antiagingu. Exfoliační složení, kyseliny a oleje nabízejí daleko efektivnější řešení a navíc přirozenou péči i vzhled. Pigmentace navíc byla v rozporu s přijímáním diverzních nároku na krásu a upřednostňovala pouze vybrána etnika, což také nebylo moc cool. A definitivní hřebíček do rakve BB a CC krémům zasadil obecný trend pozitivity, která hlásá standardy přirozené krásy.
Dnes jsou proto BB i CC krémy převážně předností levnějších a masově dostupnějších značek, kde stále odbavují potřeby nenáročných uživatelů, bez nároku na kvalitu. Jejich cena se pohybuje mezi dvě stě až tři sta korunami a náročné neuspokojí. Popularitu si také stále drží v zámoří, kde se vyvíjí i v několika pleťových odstínech.
Budoucnost
Suma sumárum - pro některé účely je BB stále nekorunovaným králem kosmetických taštiček. Ona rána, když nestihnete vypít ani kafe stále zachrání. Pokud ale chcete produkt, který dává smysl, vybírejte obezřetně a rozhodně nešetřete.
Koukejte se po farmaceutických značkách, které do složení skutečně investují mix minerálů, jako ten BB od La Roche Posay. A ten CC od Eucerinu obsahuje i populární kyselinu hyaluronovou.A pokud chcete, okuste trend bariér krémů, nebo si na podzim naordinujte retinol a pro skutečně krytí si zainvestujte do dobře padnoucí foundation.