Ruku v ruce s uměním

Na klidné vodní hladině vltavské zátoky se odrážejí koruny stromů. Zmnožená zeleň se na ní dotýká vysokých domů a společně vytvářejí repetetivní motiv, narušovaný jen občasnými drobnými vlnkami. Šum města tam doléhá zpovzdálí, i když jsme v samém centru Holešovic. Okolní příroda si nachází vlastní cestu i přímo na terasu. „Obvykle holubička v túji sedává tři týdny, než odchová mláďata, tentokrát tu je však mnohem déle. Asi se nechce smířit s faktem, že se vajíčka letos neujala, a tak tu marně truchlí už pátý týden,“ říká Olga Trčková, když si fascinovaně prohlížím zvíře ukryté v rozvětvené koruně stromku na jejím balkoně.

Hořkosladký výjev je však pro zkušenou galeristku a sběratelku více než symbolický. Jsou to právě nelehká témata jako marnost, narušení nebo vanitas, které Trčkovou v umění přitahují jako magnet. Vyhledává je pro svůj domov i galerii DSC, kterou v centru Prahy třináctým rokem vede. „Většinou je to figura, kterou považuji za poloděsivou. Postavy jsou zraněné nebo ho očekávají, ocitají se v nepříjemných situacích, někdy až katastrofických, ale přes nepříznivé okolnosti zůstávají optimistické. Do galerie ani k sobě domů bych si nedovolila vzít něco, co mě autenticky nenadchne,” vysvětluje.

Nahlédněte do holešovického loftu galeristky Olgy Trčkové:

Někteří ze zastupovaných umělců v DSC Gallery patří na scéně již k etablovaným autorům, učí na vysokých školách nebo vystavují po světě, podstatnou část z nich ale Trčková nachází už na škole a postupně s ní do popularity teprve rostou – jako sochař Ondřej Filípek nebo malířka Světlana Fialová. Galeristka má kolem sebe stálou komunitu sběratelů, kteří mladá jména vítají. „Velký úspěch u našich sběratelů měla Art Lovers Academie, v jejímž rámci jsme pravidelně pořádali přednášky o umění. Zajímaví lidé se mohli neformálně propojit a popovídat si s dalšími profesionály a vzdělávat se v oblasti umění, jeho nákupu a investic. Mělo to takový úspěch, že akci letos musíme zopakovat,“ říká Trčková. V portfoliu galerie najdete díla od Vladimíra Skrepla, Krištofa Kintery, Maskera, Adama Štecha i Josefa Bolfa.

Mohlo by se vám líbit

V duchu minimalismu

Šestiletá společná cesta osvíceného investora, architekta Petra Dolinajce z ateliéru Aprox a interiérové designérky Romi Klimekové za výjimečnou realizací se završila, když dokončili stavbu jedinečného bazénu shlížejícího na kus Bratislavy. Působí jako dílo od amerického minimalisty.
elle.cz

Právě od Bolfa si ostatně pořídila vůbec první obraz, který teď visí doma v předsíni. „Sídlili jsme tehdy ještě u Václavského náměstí v bývalých garážích a pořádně ani netušili, že umění se má prodávat. Vedle nás měl ateliér tehdy ještě ne moc známý, skromný malíř Josef Bolf. Udělala jsem mu výstavu a při té příležitosti se zamilovala do obrazu holčičky s pistolí. Dnes toto plátno patří k Bolfovu velmi ceněnému cyklu prací. Tehdy jsme z toho ale byli oba ještě zmatení, scéna se v Čechách teprve začínala formovat a ani jeden z nás moc nevěděl, jak se s uměním vlastně obchoduje. Bylo to do velké míry štěstí a hnutí intuice,“ směje se galeristka.

„Pořádala jsem tehdy událost ,sochy v ulicích’, což byla akce, s níž byly jen problémy. Lidé ještě nebyli tolik zvyklí ve veřejném prostoru koexistovat s uměleckými díly a stalo se nám třeba, že nám sochu od Markuse Riedlera někdo pomočil. A já si v tu chvíli říkala: Co kdybych si založila instituci, kde nebudou mít lidé tendenci uměním takhle pohrdat, a naopak jej ocení?” směje se s ironií v hlase Trčková. A skutečně, pár měsíců na to, v roce 2009 vznikla DSC Gallery. Založila ji s Petrem Šecem a právníkem Edmundem Čučkou. 

Byt Olgy Trčkové

Poslední dobou zájem galerie orientuje také do zahraničí, odkud přiváží zajímavé tvůrce jako Martina Edera, Alexandera Tineie nebo Justina Montimera a propojuje jejich tvorbu s lokálními umělci. Portfolio galerie je pevně spjaté s jejím bydlením, které si před několika lety pořídila společně se svým manželem. Vedle nich ho občas využívají i jejich děti, kterých mají dohromady pět. Nastálo s nimi ale bydlí už jen nejmladší syn, který právě trénuje na soutěž ve hře na klavír, a bytem se tak nese šlágr That’s Life Franka Sinatry. Bydlení je to plné umění, od malby přes sochu až po site specific instalace, a v kontrastu k námětům děl také plné optimistického světla. To zdůrazňuje expresivitu Kinterových soch Homonkulus, skrze Černického Domácí výbuch z mléčného skla prosvítá sluneční záře a dubluje se v objektu z optického skla od Václava Ciglera a Michala Motyčky.

Výtvarná díla mají díky sedmimetrové světlé výšce svůj prostor především v obýváku a přilehlé místnosti s knihovnou a posezením, ale narazíte tu na ně vlastně všude včetně ložnice, pracovny a hostinského pokoje. Přirozeně zapadají do domácnosti, jako by se nejednalo o nic neobvyklého. Proto sem také galeristka občas přivádí nerozhodné klienty, aby načerpali inspiraci a přesvědčili se, že doma lze žít i s betonovou sochou, třímetrovým plátnem, sérií hyperrealistických portrétů nebo třeba objektem, který se kriticky vymezuje. Vůči estetice, společnosti nebo zkoumáním značně nepopulárních témat. „Právě v nich lze paradoxně najít optimismus!“ uzavírá Olga Trčková.   

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24