Když se blížíte k hlavnímu vchodu do domu z příjezdové cesty, okamžitě získáte pocit, že vás na tomto idylickém místě čekají překvapení. Tmavě šedé hlavní dveře, decentní a střízlivé, se samy o sobě nacházejí na jakémsi vstupním nádvoří. Když tímto prostorem procházíte, po levé straně míjíte přístřešek pro auta a po pravé hlavní část domu. Vše působí celkem nenápadně. Jakmile ale dveřmi vstoupíte na hlavní dvůr, je těžké se rozhodnout, kam se podívat dřív. Skrze řadu oken se vám před očima otevírají další a další světy. Na první pohled subtilní a tónované místnosti jsou ve skutečnosti spletité a většinu času váháte, zda se díváte dovnitř, nebo ven, a blaženě setrváváte v líbezných meziprostorech.
Od jara do zimy
Dům s nádvořími pochází z dílny newyorského architektonického studia alepreda, jehož zakladatelem je všestranný italský rodák Alessandro Preda, pravidelně působící mezi zámořím a Prahou. Preda ho navrhl jako prázdninové sídlo pro kamaráda z vysoké školy a jeho rodinu. Stavba jim poskytuje pocit útulného útočiště díky teplým přírodním materiálům a ručně propracovaným detailům. Prostory na pomezí interiéru a exteriéru podtrhují blízkost přírody, která je pro Newyorčany přijíždějící z betonové džungle zvláště osvěžující. Jak Alessandro popisuje, „nádvoří, prosklené stěny a velká posuvná okna umožňují domu rozšiřovat se a smršťovat v průběhu ročních období.” Taková flexibilita zajišťuje, že rodina může v různých částech stavby zažívat celé spektrum sezonních změn: od husté sněhové pokrývky v zimě přes jarní divoké květiny až po svěží zeleň letních lučních travin a dramatické barvy podzimního listí.
Interakce se světem tam venku
Pravou stranu hlavního nádvoří rámuje vstup do foyer, které je z obou stran plně prosklené, a na protější straně tak otevírá výhled na duby, javory, břízy, jasany a buky, jež obrůstají pozemek o rozloze téměř 50 tisíc metrů čtverečních. Právě tady si při pohledu z oken uvědomíte, jak architektura dokáže umocnit zážitek ze svého okolí. „Časté interakce s úchvatnou přírodou jsem dosáhl pečlivým rámováním pohledů – na strom, přírodní jezírko, plující oblaka, svažitou krajinu – a vytvořením různě velkých a různě otevřených nádvoří,” vysvětluje Alessandro. Architektonické prvky rafinovaně režírují scény podobné malbám a evokují lesní krajiny Gustava Klimta nebo Petera Doiga.
Na míru
Přechod mezi interiérem a exteriérem je tu skutečně nekonvenční, výjimečný je také způsob, jakým byl dům postavený. Architekt a majitelé jsou nejen přátelé, rozumějí si i v tvorbě. A tak bylo možné, aby Alessandro ve svém brooklynském studiu zhotovil modely ve skutečné velikosti, podle nichž následně investor se svým bratrem realizovali celou řadu prvků jako například zábradlí schodiště z masivního bílého dubu, týkové skříňky v koupelnách či venkovní betonové dlažby a květináče. Detaily jsou tu tedy nejen poetické a navázané na regionální historii, ale rodina k nim má i úzký vztah.
Důraz na materiály
Domem prostupují zdánlivě kontrastující elementy, které jsou však vyváženě poskládané dohromady s natolik virtuózním citem, že tvoří ničím nerušený, jemný celek. Návaznost na tradiční americké stavby v dřevěném obložení stěn doplňuje zcela minimalistická paleta barev a ušlechtilé materiály jako mramor a týk, zpracované zcela jednoduchým způsobem, takže nepůsobí nijak opulentně. Tlumené interiéry v mnohém ustupují do pozadí a přenechávají hlavní roli přírodě. Díky tomu ji lze z interiéru nerušeně pozorovat a prožívat z nečekaných perspektiv. Mimoto okolní prostředí do domu vstupuje v podobě krbu a kuchyňské pracovní desky z mastku, kamene, podlah, skříněk v kuchyni i zábradlí z dubů vypěstovaných v nedalekých lesích. Dům a jeho okolí jsou tak po všech stránkách sladěny a zapadají jeden do druhého.
Gesamtkunstwerk s nádvořími
Alessandrovo komplexní vnímání světa a zapálení pro každičký detail projektu – od fasády až po interiér – jsou pozoruhodné. Nejenže navrhl celou stavbu, ale vytvořil i nespočet inovativních řešení na míru a do interiéru zakomponoval nábytek z vlastního řemeslného studia Miduny. Jako třešničku na dortu namaloval také obrazy, které zdobí stěny a odrážejí jeho lásku k americkému minimalismu. Dům s nádvořími je skutečným gesamtkunstwerkem architekta, který inspiraci čerpá napříč Itálií, Čechami i Amerikou. Každý detail je tu pečlivě promyšlený a realizovaný k harmonické dokonalosti, jejíž jemná estetika svádí k nerušenému rodinnému odpočinku. A o ten tu jde především.
Zdroj: autorský článek