Anna Teresa Hamerská a Teresa Ptáček v jejich interiérovém studiu Atelier Monday tvoří monochromatické interiéry, ve kterých kladou důraz na volbu materiálů a barev. Mezi jejich neznámější realizace patří obchody Beloved, Papír Plojhar, karlínské Creammy a byt rodiny manželů Ortnerových.
S Annou jsme se potkali na Design Speed Datingu v rámci Designbloku. Přečtěte si celý rozhovor právě teď.
Jak byste popsala vaše designové DNA?
Každý klient nás výrazně inspiruje, a proto je pro nás těžké si přesně vymezit jednu designovou linku. Co nás definuje je vyprávění příběhů, chceme, aby každý prostor vyprávěl příběh jeho majitele nebo značky, se kterou pracujeme. Je nám to neuvěřitelně blízké. Když nám lidé říkají, že mají pocit, že máme nějaký rukopis, myslím si, že je to proto, že naše práce je autentická a má vždy za cíl něco vyprávět.
Jak do své tvorby ty příběhy dostáváte, jak vypadá váš tvůrčí proces?
Na začátku značnou část času věnujeme pochopení klienta a jeho potřeb. U soukromých klientů se to často týká jejich osobního vkusu a životního stylu, zatímco u značek je klíčový propojit jejich identitu s prostorem, který mluví ke klientům. Například jsme nedávno pracovali na tetovacím salonu, což byla pro nás nová a velmi zajímavá zkušenost. Opravdu se snažíme ponořit do každého projektu a zjistit, co je nejdůležitější pro klienta, abychom to mohli přenést do interiéru.
Pracujete na projektech vždy společně, nebo máte rozdělené role?
Ateliér jsme založily s Terkou, ale dnes už nás je v týmu osm. Kromě mě a Terky, která se zaměřuje na procesní věci a marketing, máme v týmu architektku, interiérové designérky, designérku zaměřenou na retail a projektového manažera. Každý z nás má svou specifickou roli a odbornost, což nám umožňuje nabídnout komplexní služby od prvotního návrhu až po realizaci. Já většinou přináším první vizi a pak ji společně s týmem realizujeme. Jsem vděčná, že máme skvělý tým, kde každý přináší něco jiného. Práce je hodně o spolupráci a každý se podílí na tom, aby byl výsledek co nejlepší, v rámci možností a rozpočtu.
Cítíš se víc jako interiérová designérka, nebo architektka?
Rozhodně jako interiérová designérka. Česká architektonická scéna je velmi silná, interiérový design tu začal víc rezonovat až v posledních letech. Před pěti lety často lidé nechápali, že se specializujeme na interiérový design, nikoli na celkovou architekturu, a že přicházíme na scénu obvykle až po architektovi. Já navíc nemám architektonické vzdělání, ale díky tomu, jak je český trh postavený, vím, že je důležité mít v týmu někoho s technickým zaměřením a odborným vzděláním.
Jak dlouho obvykle trvá realizace projektů?
U retailových prostorů je vše hodně rychlé, jelikož značky chtějí, co nejdříve otevřít. Takové projekty trvají obvykle kolem pěti až šesti měsíců. Soukromé projekty, jako jsou domy a byty, zabírají více času, protože klienti přemýšlejí o různých variantách a každé rozhodnutí pečlivě zvažují. Tyto projekty mohou trvat i rok až rok a půl.
Co vás baví víc – práce s prázdným prostorem, nebo s už zabydleným?
Jednoznačně prázdný prostor. Baví nás rekonstrukce, kde máme volnou ruku vytvořit něco nového. Když můžeme zasahovat do prostoru od základů, je to pro nás zajímavější a výsledný návrh má pak větší hloubku. Navíc teď máme v týmu architektku, což nám dává ještě více možností, jak prostor tvarovat.
Jak pracovat s minimalismem, aby prostor nepůsobil fádně?
Když člověk pracuje s minimalismem, je důležitý hrát si s různými materiály a texturami. Jednobarevné, jednotvárné prostory, které jsou oblíbené třeba na Pinterestu, často působí až moc sterilně. Pokud se chcete minimalistického stylu držet, zkuste kombinovat různé materiály – třeba len a samet, nebo buklé látku s měkkým bavlněným kobercem. Skvěle vypadají i přírodní materiály jako mramor nebo kámen. Když do prostoru přidáte tyhle rozmanité textury, přináší to hloubku, a prostor je díky tomu na dotek i pohled mnohem zajímavější.
Jak pracovat s barvami v interiérech?
Když se rozhodujeme pro barvy, doporučuju vybrat jednu výraznou barvu, která bude v prostoru dominovat. Pak ji podpořte barvami, které mají podobný tón, ale jsou trošku jemnější a tlumější. Mám pocit, že je to opravdu hodně o vkusu. Spousta lidí miluje interiéry, kde září výrazně modrá pohovka, a to může fungovat skvěle. Já osobně preferuju, když se barvy propojují s menšími kontrasty. Když výraznou barvu doplníte o jemnější odstín, který je na oko příjemnější, výsledek působí uceleněji.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor