Honzo, jak jsi se dostal k roli návrháře nástupové kolekce pro český olympijský tým?
Myslím si, že já osobně jsem si to trochu vymodlil. Přišlo mi, že by to byl opravdu osudový moment a zadostiučinění vůči Česku, kde žiji a pracuji. A také ke sportovní estetice mám blízko.
Kolekce je genderless. Co tě vedlo k tomuto rozhodnutí a jaké výhody to podle tebe přináší pro sportovce a sportovkyně?
Ono to jde ruku v ruce se stylem outfitu a mým rukopisem. V oversized siluetách střihově není moc co měnit pro holky a kluky. A tak jsem se rozhodl, že se naopak budu soustředit na to, aby jednotlivé kousky byly opravdu pro všechny. Například polo triko s kalhotami jsou z viskózového úpletu, který chladí a současně se díky mírné elasticitě přizpůsobí každému tělu.
Kolekce je inspirována českou hrdostí, propojením s Francií a tvým osobitým rukopisem. Jak se konkrétně tyto tři linie inspirace promítly do konkrétních návrhů?
Byly to tři stěžejní témata, která jsem řešil. Česká hrdost je zastoupena posunutými barvami české trikolory nebo třeba razítky symbolů na plášti či šátku. Velkým tématem je také nostalgie, která si myslím, že jde z looku cítit. Český baloňák nebo ve Francii tak oblíbený trench coat propojují naše dvě země. Vystihnout core mojí estetiky a extrahovat ho do jednoho looku bylo možná to nejtěžší. Vybral jsem mimo mých oblíbených oversized siluet i signature Rorschach print, který je inspirovaný tvorbou Vladimíra Boudníka.
Je například něco konkrétního, co jsi v kolekci zužitkoval ze svých zkušeností a emocí nabytých v dobách tvého pobytu v Paříži?
Asi hlavně celkový systém výroby kolekce. Oblékáme 250 olympioniků a přes 70 paralympioniků, takže v tom musím mít co nejlepší systém a pracovat na tom projektu s týmem lidí – právě to jsem se naučil ve Louis Vuitton.
Zřejmě nejvýraznějším kusem kolekce je plášť, který propojuje český baloňák s francouzským trench coatem. Povíš o jeho vzniku něco více?
Je pro mě vždycky důležité vědět, kde se look, který navrhuji, bude poté prezentovat. Když jsem zjistil, že zahajovací ceremoniál by měl být na řece Seině, okamžitě jsem si vybavil moje obědové pauzy ve Vuittonu, kde jsem seděl na břehu a jedl sushi. Na Seině vždycky trochu pofukovalo, takže jsem přišel s myšlenkou pláště, který se může hýbat ve větru a být tak ještě efektnější na samotném ceremoniálu.
Do pláště jsi integroval prvky tvorby Vladimíra Boudníka. Jaký význam má inkoustově modrý Rorschachův potisk?
Vladimír Boudník je mojí dlouholetou inspirací a současně by letos slavil sté výročí narození. Byl u nás průkopníkem tvůrčího stylu explosionalismu, což znamená, že umělec pracuje ve veřejném prostoru. Například přišel k oprýskané zdi na Praze 1 a začal v ní dokreslovat různé motivy, čímž ji měnil na umělecké dílo. Okolo chodili lidé, konfrontovaní s jeho tvorbou. Někteří mu tleskali, jiní na něj křičeli, co to dělá. Ten plášť vnímám přesně jako tu zeď, která je nyní "předhozena" veřejnosti, a každý na ni bude mít názor.
Tvoje kolekce obsahuje také amulet z českého skla, inspirovaný lipovým listem. Můžeš povědět něco o symbolice tohoto talismanu?
Chtěl jsem do looku přidat nějaký prvek, který bude sportovcům dodávat sílu a ochranu. Lípa, kromě toho, že je český státní strom, má ochrannou funkci, a tak tento symbolický lipový list povede sportovce až k jejich často životnímu výkonu.
Jak předpokládáš, že bude český olympijský tým v Paříži vnímaný díky tvým návrhům?
To se nechám překvapit! Věřím, že look působí současně a že v souvislostech jiných států budeme působit velmi aktuálně. Kde jinde by tomu mělo tak být než v Paříži!
Zdroj: Autorský článek