Festival v Karlových Varech se řadí mezi ty nejlepší v Evropě. Nejen, že má mezi filmaři i celebritami pověst akce s příjemně neformální domáckou atmosférou, ale jako jeden z nejstarších patří do áčkové kategorie spolu s Cannes, Berlínským filmovým festivalem, festivalem v San Sebastianu, Benátkách a dalšími. Má svoji vlastní Hlavní soutěž, kde se představují ve světové premiéře celovečerní filmy z uplynulého roku, které soutěží o Křišťálový glóbus, a pak Proximu, soutěž nových filmových jmen nebo prostě filmů, které jsou experimentálnější, jiné, odvážnější. Kromě toho tu narazíte na to nejlepší z Cannes, retrospektivy, pocty zajímavým nebo ikonickým tvůrcům. Jak se v téhle filmové záplavě zorientovat?
Soutěže a filmy, o kterých se bude mluvit
Hlavní soutěž
Karlovarské soutěžní filmy v Hlavní soutěži si dejte do programu jako první, jde totiž o jedinečnou příležitost vidět díla, která se později v mainstreamových kinech až na výjimky spíše neobjeví. V Hlavní soutěži se letos představí dva čeští tvůrci s filmy, které už na první pohled vypadají velmi rozdílně, ale oba slibují silnou autorskou vizi. Debutující Tomáš Klein uvede svoji adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk, která slibuje divokou road movie na pomezí magického realismu. Stylizovanost a živelnost s tématem generačního střetu otce a syna slibuje opuštění komfortní zóny i coming of age motiv. A zatímco v Citlivém člověku vede herecký ansámbl v hlavní roli David Prachař, Úsvit Matěje Chlupáčka má jako ústřední hrdinku ženu, Helenu, v podání Elišky Křenkové. Kolem mladé těhotné lékařky, která se se svým mužem stěhuje do nově budovaného města ve stínu Tater namodelovaného podle baťovského Zlína, se pak celý děj mysteriózní dobové detektivky odehrává. Film navíc slibuje zajímavý přesah do současnosti, a to především ústředním motivem – jde prý o inspiraci dobovými příběhy intersex lidí. Což je na české prostředí nezvyklé téma, které rozhodně stojí za to prozkoumat.
Proxima
Další sekcí, kam byste měli zabrousit, je druhá soutěž Proxima. Tady si přijdete na své hlavně pokud se nebojíte formálně odvážnějších počinů nebo mladého a čerstvého přístupu. V našem programu ze sekce letos určitě zkoukneme debut mladého českého tvůrce Alberta Hospodářského Brutální vedro, který se mimo jiné dotýká aktuálního tématu klimatické krize.
Horizonty
Většina filmů, které letos zaujaly porotce, kritiky nebo publikum v Cannes, Sundance či Berlinale najdete v sekci Horizonty. Určitě si nenechte ujít vítěze z CannesAnatomie pádu – soudní drama s feministickým podtónem, které se točí kolem jedné smrti a jedné spisovatelky. Podle ohlasů právě z canneského festivalu jde taky o ideální konverzační téma (a to se v rámci festivalových small-talků hodí). Ještě dlouho po jeho zhlédnutí ve vás totiž ještě bude dilema, jestli hlavní hrdinka zabila, nebo ne…
Půlnoční filmy
Pro odvážné stojí za to sekce Půlnočních filmů. Letos třeba nabídne v Americe diskutovaný psychedelický thriller s Alexandrem Skarsgardem a Miou Goth Infinity Pool.
Zhlédněte budoucí hity jako první
Karlovy Vary jsou ideální příležitostí vidět věci, které jen tak někde nebo dlouho neuvidíte. Obyčejně tu ve výběrech z dalších festivalů najdete perly, o kterých se později mluví – to byl před třemi lety případ korejského hitu Parazit nebo loňského opusu Rubena Ostlunda Trojúhelník smutku. V loni tu také poprvé v Česku proběhlo promítání Korzetu moderního feministického pohledu na stárnoucí princeznu Sissy, který byl pro mnohé naprostým objevem. Nikdy nevíte, kdy na takový další potenciální klenot narazíte – a v tom tkví kouzlo Varů. Anotace sice napoví, ale nejlepší je stejně vybírat podle vlastního uvážení, vkusu a někdy to klidně nechte náhodě!
Zdroj: Autorský článek, KVIFF