Pokud jste Vary z jakýchkoli důvodů nestihli a rádi byste se co nejdříve podívali na tituly, které zaujaly festivalové porotce i diváky, nenechte si v Praze a v Brně tento týden ujít přehlídku Šary Vary – ozvěny Varů totiž právě toto nabízí. Vítězné filmy i ty, co se chystají do distribuce, dostanete začerstva (a navíc i ty, které třeba aktuálně českou distribuci ještě nemají).
Vítěze tu nejdete všechny – severskou Hypnózu, u které se budete bavit, české Brutální vedro u kterého se zapotíte, i Blažiny lekce – bulharsko-německé koprodukční drama o seniorce, která se stane obětí podvodu a rozhodne se vzít spravedlnost do vlastních rukou. Film vyhrál nejen hlavní cenu, ale za svůj výkon si Křišťálový globus odnesla také představitelka hlavní role seniorky Blagy herečka Eli Skorcheva.
Něžný Fremont i kouzelná Chiméra
Mé osobní tipy na filmy, které by neměly ujít vaší pozornosti, jsou hodně různorodé. Černobílý snímek Fremont si odnesl cenu za režii (Babak Jalali) a sleduje hlavní hrdinku, afgánskou emigrantku Duniu, která se snaží vyrovnat s traumaty, která si s sebou přinesla ze země, kde právě převzal moc Talibán. V americkém Fremontu, městě, kde žije rozsáhlá afgánská komunita, přemáhá svoje noční můry a hlavně samotu, která se do jejího života odtrženého od rodiny a svých kořenů, vkradla. Nečekejte sevřené drama, ale intimní film, který je i přes nelehké téma plný naděje i poezie. Jak by taky ne, když hlavní hrdinka pracuje v továrně na výrobu koláčků štěstí! Za pozornost stojí také Anatomie pádu, která si letos odnesla hlavní cenu na festivalu v Cannes – procedurální drama, které ohledává velká témata jako je relativita pravdy nebo vztahu spisovatele a jeho díla. Minulé životy byly hitem letošního festivalu v Sundance a podobně jako Fremont, i tento film pracuje s tématem emigrace a vykořeněnosti. Sleduje ovšem trošku jiné aspekty obojího, ve středu vyprávění je tu totiž zdánlivě nenaplněný vztah hlavní hrdinky Nory a hrdiny Hae Sunga - přátel z dětství, jejichž vztah naruší Nořina emigrace z Koreji do USA. Když se pak po dvaceti letech odloučení znovu potkávají, zjišťují, že i přes všechen uplynulý čas a rozdíly je stále něco spojuje. Minulé životy je moderní romance o osudu a životních rozhodnutích, která můžou naše životy převrátit vzhůru nohama, ale silná pouta mezi lidmi vymazat nedokážou.
Osudová láska se také jako červená nit vine novým filmem italské režisérky Alice Rohrwacher. Chiméra poetickým vizuálním i vypravěčským jazykem vykresluje možná docela nečekané prostředí – partu vykradačů etruských hrobek kdesi v Toskánsku v osmdesátých letech, které šéfuje zasmušilý Angličan Arthur v podání Joshe O’Connora (např. seriál Koruna). Rohrwacher na příběhu rozháraného Arthura, milovníka archeologie, vypráví mnohavrstevnatý příběh o zlomeném srdci a lásce, která je nemožná, nešťastná, a dokáže být destruktivní i tvořivá. Příběh alegorický, který se ovšem ve svých vrstvách neztrácí, ale dokáže promlouvat o to výrazněji. Nechybí ani odkazy na Felliniho nebo Alicina sestra Alba, která se i tentokrát představí v jedné z rolí. Pokud máte slabost pro italskou kinematografii, určitě bude Chiméra jedním z filmů, které vám udělají dobře. Je radost se v něm ztrácet a zase znovu se nacházet.