Loňským seriálovým fenoménem byla druhá řada Bílého lotosu. Vyprávění o hotelových hostech jednoho resortu pro movité na Sicílii dokonale vykreslovalo charaktery amerických boháčů, kterým jsme se smáli, ale zároveň jim na lidské úrovni rozuměli. Podobně to s divákem umí i scénáristé Boje o moc. Dalším výrazným společenským komentářem, který mě ve středu vyprávění třídní konflikt, byl loňský festivalový hit Trojúhelník smutku Rubena Ostlunda. Infinity Pool se pouští do podobných vod, ale volí jiný žánr – horor cáknutý lehce dystopickým sci-fi. Nic extra nového ovšem nepřináší.
Mia Goth jako ječivá siréna
Brandon Cronenberg se pustil do ambiciózního díla, které je trochu body-horror, trochu thriller, dystopie, ale hlavně společenský komentář. Na to, aby se mu povedla lehce sarkastická kritika, se ovšem film bere až příliš vážně. A to i přes téměř goreové množství zářivě rudé krve, které slabé povahy nalomí, ty, kdo jsou zvyklí konzumovat horor ničím nepřekvapí ani nešokuje.
Hlavní hrdina, průměrný spisovatel James Foster (Alexander Skarsgård), je v tvůrčí krizi. V luxusním resortu pro bohaté zápaďáky ve fiktivní ostrovní zemi má spolu se svojí ženou Em hledat inspiraci. Místo toho si ho inspirace najde sama, a to v podobě Gabi (Mia Goth). Ta je velkou fanynkou jeho knižní prvotiny, a napjatě čeká na další jeho počin. I ona tráví dovolenou v resortu se svým manželem, movitým švýcarský architektem. On je výrazně starší a movitější, kdežto Gabi v podání skvělé Goth, je prototypem bimbo. Na první pohled nahlouplá mladá herečka, jejíž specialitou jsou role nešik v teleshoppingu, má přes to v sobě něco hypnotického, od čeho James nedokáže odtrhnout oči. Oba páry si vyjedou na společný piknik k moři, ač jsou důrazně upozorněni, že turistům není doporučeno vycházet z resortu. Celý den popíjí na pláži, tlachají a stane se první zvláštní událost. Gabi tajně v křoví močícího Jamese udělá rukou. Jak kapky spermatu dopadají na plážové kamínky, film začíná přitvrzovat. Následuje návrat k hotelu, společná jízda nočním ostrovem se zlověstnou atmosférou, která vyústí ve fatální autonehodu, při které James nechtíc srazí jednoho z místních. Ten na místě umírá a naše parta amerických zbohatlíků, opitá vínem a zmatená šokem, poslechne radu najednou střízlivě pragmatické Gabi. Podle ní je volání policie jasnou sebevraždou, protože ostrovní stát, kde se nacházejí, má prvky zvláštního extremisticky autoritářského režimu prolezlého korupcí na všech úrovních. Nahlásit se by znamenalo jistou smrt…
Smrt v očích
Rozehrává se temná hra, v jejímž středu je děsivě dystopická tradice klonování, kterou vám nebudu prozrazovat. Film má plno zajímavých nápadů, několik momentů, které dokážou správným způsobem šokovat, ale scénář a děj má díry a spoustu motivů, které jako bychom už několikrát viděli. Snaží se, ale kdovíjak objevný není, stejně, jako až otravná premisa světa rozděleného na „pokrokový, ale zkažený západ“, který představují buď průměrní turisté, otroci konzumu, nebo morálně zkažená zbohatlická smetánka v čele s Gabi, a na „divošské území plné primitivních rituálů“. Film svádí jakýsi fiktivní boj o lidskou duši a morálku a používá k tomu nejjednodušší metafory těla, smrti, rozkladu, brutálního násilí. Kdy přestáváme být lidmi a stáváme se divokou zvěří? Možná, že v Infinity Poolu nakonec odpověď najdete, ale kdovíjak hluboký tenhle bazén není. A nakonec vám v hlavě utkví hlavně fenomenální ukřičená Mia Goth, která umí zahrát sympaticky zdegenerovou psychopatku se zálibou v šíleném sexu, které budete i jako citliví humanisté, chtě nechtě fandit.
Kdy a kde na MFF Karlovy Vary zhlédnout:
čtvrtek 6.7. 23:59, Kino Čas
Pakočka hodnotí:
Zdroj: KVIFF.tv, Karlovy Vary Film Servis