Lanthimos se po Chudáčcích vrací do zajetých kolejí. Natočil film o psychosexuální závislosti, plný nečekané brutality protkané poetickou symbolikou. Film, který Karel Och trefně označil jako zneklidňující triptych o manipulaci a posedlosti hraničící se šílenstvím. Karlovarský filmový festival snímek uvedl v rámci sekce Horizonty a do našich kin jde letos v září. V hlavních rolích se představují Jesse Plemons, Emma Stone a Willem Dafoe, kteří hrají v každé z povídek různé postavy. Nejvýraznějším je rozhodně Jesse Plemons, který si za svůj herecký výkon odnesl letos cenu z Cannes.
Cesta do hlubin sdílené perverze
V prvním příběhu se Plemons zhostil role mladého muže, který touží získat zpět kontrolu nad svým životem. Bez zásahů z vnějšku však sám fungovat téměř nedokáže. Vnímavý divák může v chování postav najít jistou paralelu s běžným životem. Další příběh je pak ještě méně uchopitelný. Policista, jehož manželka přežila námořní nehodu, má nutkavé podezření, že to ve skutečnosti není jeho žena, kdo se vrátil domů. Příběh se zvrtne v kanibalistickou povídku plnou psychologického napětí, která vám možná ještě pár dní nedá spát. V posledním příběhu se nereálno stává nadpřirozenem, když sledujeme ženu hledající duchovní vůdkyni. Lanthimos zde pracuje se dvěma světy – lidí a psů, které spolu znepokojivě interagují.
Lanthimose musíte číst mezi řádky
V pozadí všech tří příběhů hraje největší roli zoufalá lidská potřeba lásky, strach z opuštění a to, jakým způsobem je možné skrze tyto vlastnosti s lidmi manipulovat. Přestože spolu příběhy zdánlivě nesouvisí, nelze se zbavit pocitu, že jde o tři různé reality jedné postavy. Různorodost situací režisérovi umožnila naplno rozehrát jemu natolik vlastní znepokojivou hru emocí a zvráceností, které se v jednu chvíli utrhnou ze řetězu.
Jakkoli se název filmu Milé laskavosti může zdát v kontextu nastíněného děje nevhodný, opak je pravdou. Celý film je protkán mnoha druhy milých laskavostí, jež se mohou skrývat za zdánlivě krutými činy. Sadistický rozměr filmu vás možná znepokojí, zároveň však nastavuje zrcadlo našim slabostem a mnohdy zoufalé potřebě lásky, která se vždy nemusí řídit zaběhlými zvyklostmi.
Zdroj: Wikipedia, KVIFF.com, DB Movie