První předávání Křišťálového glóbu
Jednou z nejvýznamnějších událostí se jednoznačně stalo historicky první předávání Křišťálového glóbu. Toto ocenění v roce 1948 jako první získala polská režisérka Wanda Jakubowská za film Osvětim. Dokumentární příběh byl natočen podle skutečných zážitků žen vězněných v koncentračním táboře Osvětim – Březinka.
Program pod palcem komunistů
I pořadatelé karlovarského filmového festivalu se museli potýkat s nátlakem a mocí komunismu. Po roku 1948 se festival stal nástrojem propagandy režimu a promítány byly východní snímky s takzvanou budovatelskou tématikou. Konání akce bylo poznamenáno také založením moskevského filmového festivalu. Od roku 1958 se tak karlovarský festival musel střídat s tím ruským – KVIFF se konal v sudých letech, moskevský festival zase v letech lichých. Takto tomu bylo až do poloviny devadesátých let. Po roce 1970 byli oceňováni hlavně autoři ze sovětského bloku.
Výjímečné ceny pro výjímečné osobnosti
V rámci KVIFFu je udělováno hned několik prestižních cen. Mezi ty nejzajímavější určitě patří ceny v rámci Hlavní soutěže a Soutěže Proxima, ale také ocenění za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii a takzvaná cena prezidenta MFF Karlovy Vary. Ta je udělována lidem, kteří v oblasti hereckého umění, filmové režie či producentské činnosti zásadním způsobem přispívají k rozvoji filmové tvorby. Křišťálový glóbus ve Varech převzaly zahraniční hvězdy jako Antonio Banderas, Sean Connery, Maggie Gyllenhaal a Julia Stiles či české tváře jako Karel Kachyňa, Jiří Mádl, Helena Třeštíková, Jiří Menzel či Theodora Remundová.
Podpora neziskovek
Pořadatelé festivalu se mohou pochlubit tím, že podporují mnohé neziskové organizace. S tím souvisí i zavedení sekce Lidé odvedle, jejímž partnerem je Nadace Sirius. Oficiálním neziskovým partnerem letošního roku je projekt Patron dětí Nadace Sirius, který pomáhá zdravotně a sociálně znevýhodněným dětem a jejich rodinám z celé České republiky. V minulých letech byly například podpořeny projekty jako DebRA ČR, Pomocné tlapky, o.p.s., Centrum Paraple, Amnesty International či Nadace Taťány Kuchařové – Krása pomoci.
Nástup Jiřího Bartošky
Ačkoliv je festival spojován především s Jiřím Bartoškou, on za zrodem festivalu nestál. Postava a činnost Bartošky je s Vary zcela neodmyslitelně propletená od roku 1990. Tedy poté, co v Česku proběhla Sametová revoluce a skončila nadvláda komunismu. Bartoškovi od samého začátku pomáhala publicistka Eva Zaoralová, která zemřela letos v březnu. Pod jejich vedením festival získal zpět ztracenou slávu kvůli restrikcím režimu a stal se nejprestižnějším filmovým festivalem v celém bývalém „východním bloku“.
Pomoc novým tvůrcům
Pořadatelé festivalu jsou známí tím, že se snaží pomáhat novým tvůrcům. „Eastern Promises, sekce MFF Karlovy Vary pro filmové profesionály, usiluje o vyhledávání nadějných tvůrců ze zemí střední a východní Evropy, Balkánu, bývalého Sovětského svazu, Blízkého východu a severní Afriky – a jejich projekty posléze prezentuje více než 1300 distributorům, obchodním zástupcům, producentům a festivalovým dramaturgům, kteří festival navštíví. “ tvrdí tvůrci slavné akce. Festival každoročně uvede zhruba 200 nových filmů. Až třetinu z nich ve světové nebo evropské premiéře.
Slavné znělky
Ke karlovarskému festivalu neodmyslitelně patří také slavné festivalové znělky, ve kterých se objevily tuzemské i zahraniční hvězdy. Originální krátké filmové příběhy jsou obměňovány v každém ročníku a pro festival je natáčí přední čeští režiséři. První sérii znělek natočili v roce 2008 herci Danny DeVito a Harvey Keitel a režiséři Miloš Forman a Věra Chytilová. V dalších znělkách se objevily hvězdy jako Andy Garcia, Jude Law, Mel Gibson, Helen Mirren, John Malkovich či Casey Affleck.
V duchu brutalismu
Státní Spa Hotel Thermal, kde se tato prestižní česká akce koná, je zajímavostí sám o sobě. Jedná se totiž o zcela jedinečnou stavbu, o které se vedly mnohé rozsáhlé diskuze. Thermal byl postaven ve stylu brutalismu v letech 1967 až 1976 podle návrhu manželů architektů Věry a Vladimíra Machoninových. Od devadesátých let se uvažovalo o privatizaci hotelu, od roku 2015 se však začalo hovořit o případném prohlášení celého komplexu hotelu Thermal za kulturní památku. Thermal se stal základnou festivalu již v roce 1947, tedy hned během prvního ročníku udělování cen. Hlavní kinosál pojme 1148 diváků, má v sobě však také kongresové, konferenční a promítací prostory – Kongresový sál, Malý sál, Projekční síně – A, B, C, Červené salónky I., II., III. a Salonek Moser.
Zdroje: KVIFF, Reflex, Wikipedia Commons, ČTK