Program 58. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary je i letos plný lákavých filmů. Nabídka filmů v hlavní soutěžní kategorii, kategorii Proxima i z řady speciálních uvedení je opravdu pestrá. Pokud strávíte v kinech celé dny, abyste jich viděli co nejvíce, vyhráli jste. V opačném případě vás čeká těžké rozhodování. I my jsme byli postaveni před těžkou volbu vybrat z celé nabídky pět snímků, které stojí za to vidět. Za vidění stojí rozhodně všechny, protože svou různorodostí témat a jejich uměleckým zpracováním pokrývají mnohem větší spektrum diváckých zájmů. Pokud musí ale volba padnout jen na některé snímky, ať jsou to tyto. Nezapomeňte si zajistit včas lístky!
Elskling / Loveable / Až na věky
Režie: Lilja Ingolfsdottir
Norsko, 2024, 101 min, Světová premiéra
Sigmund neustále cestuje a na jeho ženě Marii leží tíha výzvy skloubit svou kariéru s péčí o děti a domácnost. Jejich vztah začal láskou a souzněním, ale roky manželství mezi ně vnášejí neshody. Sigmund nakonec podává žádost o rozvod a Marie se musí postavit svým největším obavám. Na první pohled jde o rozvodové drama, ale debut scenáristky a režisérky Liljy Ingolfsdottir nabízí mnohem víc – je to hluboká charakterová studie ženy, která díky krizi objeví sama sebe. Film Až na věky není příběhem o hledání pravé lásky, ale spíše svěžím zkoumáním současných představ o romantických vztazích, rovnosti ve vztahu a síle ženství.
Ema a smrtihlav / The Hungarian Dressmaker / Ema a smrtihlav
Režie: Iveta Grófová
Slovenská republika, Česká republika, 2024, 129 min, Světová premiéra
Na území Slovenského štátu ve 40. letech 20 století narůstá nacionalismus, který nepřeje žádným menšinám. Tato neklidná doba zasáhne i do života maďarské vdovy Mariky, která přichází o práci v krejčovství, které bylo arizováno. Kvůli rostoucím protimaďarským náladám se stahuje do ústraní. Její situace je o to složitější, že před Němci ukrývá židovského chlapce. Navzdory tomu se ocitá ve středu zájmu dvou mužů: německého nacistického důstojníka a kapitána slovenské Hlinkovy gardy. Drama režisérky Ivety Grófové, založené na stejnojmenné knize Petra Krištúfka, představuje dramatické období válečného Slovenska. Tento příběh o rozpolcené době a složitých morálních rozhodnutích je vyprávěn nejen prostřednictvím slov, ale i výrazným vizuálním stylem.
Fără suflet / The Alienated / Bez duše
Režie: Anja Kreis
Německo, Moldávie, Francie, 2024, 95 min, Světová premiéra
Za učitelkou filozofie Varvarou, která se svými studenty řeší téma smrti Boha, přijíždí její sestra, vyhlášená gynekoložka Angelina. Angelina má za cíl snížit počet potratů, jenže už krátce po jejím příjezdu, za ní do nemocnice přijde dívka, která tvrdí, že nosí v sobě ďábla. Prosí ji o ukončení těhotenství a Angelina jí vyhoví. Embryo schová u sebe doma. Mezitím se učitelka Varvara podstává do konfliktu se studentem a začíná zpochybňovat koncept zla jako součásti lidské přirozenosti. Mysteriózní film Anji Kreis vás svou zlověstnou atmosférou zcela vtáhne do děje.
Od marca do mája / March to May / Od marca do mája
Režie: Martin Pavol Repka
Česká republika, 2024, 85 min, Světová premiéra
Starý vesnický dům a v něm pětičlenná rodina – dva stárnoucí rodiče a dospívající děti, které se už brzy vydají svou vlastní cestou. Vody jejich poklidného každodenního života ale naruší nečekaná zpráva. Maminka otěhotněla a všichni se musí vyrovnat s tím, že novorozenec s jejich současným bytím pořádně zahýbe. Film Od marca do mája poskytuje jemný, intimní pohled na lidskou soudržnost, často vyjádřený skrze malé, nenápadné činy. Tento autentický příběh je natočený s něžností a trpělivostí, podobně jako se příroda probouzí k životu během jarních měsíců.
Ta druhá / The Other One / Ta druhá
Režie: Marie-Magdalena Kochová
Česká republika, 2024, 85 min, Světová premiéra
Režisérka Marie-Magdalena Kochová ve svém celovečerním debutu zkoumá fenomén „skleněných dětí“. Činí tak skrze osmnáctiletou Johanu, sestru postiženého sourozence. Skleněné děti, jak se jim přezdívá, vyrůstají se sourozencem se speciálními potřebami a jsou kvůli tomu často neúmyslně přehlíženy. Jejich vlastní problémy jsou považovány za méně důležité, rodina na ně často nemá tolik času a nedává jim tolik pozornosti. Navíc se od nich ještě automaticky očekává, že budou pomáhat s péčí o sourozence. Johana, která se připravuje na maturitu, stojí najednou před rozhodnutím, jestli odejít studovat, nebo zůstat doma a pomáhat. Tento mimořádně citlivý film přináší hluboký pohled na povahu sourozenecké lásky a dává hlas těm, kteří byli dosud opomíjeni.
Zdroj: KVIFF