Multitalentovaný Pharrell Williams se stal kreativním ředitelem značky BIONIC, která plastový odpad z oceánů přetváří v textilní vlákno. Tento post z něj učinil hlavní tvář projektu Parley, který je mezinárodní platformou sdružující kreativní mysli různých odvětví, aby společně šířily osvětu o globálních ekologických problémech. Tým agentury Pavleye Art and Culture vycestoval do Berlína, aby do Čech a na Slovensko přinesl reportáž o procesu, kdy móda, ekologie a business splývají v jednu množinu.
Pharrelli, ve světě máš status módní ikony a mnohonásobně jsi byl oceněn jako nejlépe oblékaný muž roku. Vzpomeneš si na moment, kdy sis uvědomil, že móda může být platformou komunikace?
Nikdy jsem se na to takhle nedíval. K firmě BIONIC jsem se dostal proto, že to byla příležitost, která mi vstoupila do cesty, a jsem za ni velmi vděčný. Nechtěl jsem svoji podporu vnímat jako platformu, kterou budu šířit své názory a poznatky. To jsem se naučil až mnohem později.
Tvůj lifestyle je ve světě prezentován jako eco-friendly…
Nejsem perfektní a považuji se za reprezentanta běžného spotřebitele, který nad environmentálními otázkami neuvažuje dostatečně. Moje auto možná není ten nejvíce eco-friendly model na světě nebo miluji vodu FIJI a ne vždy jsem ji pil ze skleněné lahve… Svou podporou projektu BIONIC balancuji svůj vliv na chod této planety. A proto můžu v noci klidně spát.
Co je cílem značky BIONIC?
Pracuji pro firmu, která vyloví ročně dva miliony plastových lahví z oceánů a z nich pak vyrábí vlákno BIONIC yarn, které následně používají koncerny jako GAP či TIMBERLAND. Každý kus oděvu, který máš teď na sobě, může být z této technologie vyroben. Díky tomu se cítím lépe. Když vím, že mé chování je takto kompenzováno a vyrovnává negativní věci, kterých se občas dopouštím.
Kongres Parley má letos nosné téma: znečištění oceánů. Jaký environmentální problém jsi vnímal jako teenager?
Když jsem byl malý, tyto problémy jsem neregistroval. Obcházel jsem koše s tříděným odpadem, ale neuvědomoval jsem si jejich smysl a dopad. A přesně v tom je ten problém. Musíme v naší společnosti vytvořit tradici a uvědomovat se důsledek našich činů. To je i cílem kongresu Parley.
Aplikuješ tento přístup i v soukromém životě?
Přátele zásadně nepoučuji. Ti vidí mé chování, a pokud uznají za vhodné, budou ho následovat. Nikdo nechce být poučován a jsem přesvědčen, že je to ta nejhorší cesta, jak věci řešit. Říci: „Ty jsi špatný a musíš dělat to a to a to. A pokud to neděláš, jsi hrozný člověk.“ Takto osvěta nefunguje. To je jako příklad s mou manželkou. Celý život jsem si košile skládal… dokud mi neukázala jiný způsob. Když jsem viděl, že její systém je lepší, přirozeně jsem se ho chtěl naučit. Dělejte věci správně, a lidé poznají, co je správná a co nesprávná cesta.
Připouštíš možnost, že v budoucnu rozšíříte portfolio svých aktivit o podobné projekty?
Miluji spolupráci, kterou máme. Momentálně oslovujeme velké společnosti, aby s naším recyklovaným vláknem BIONIC yarn pracovaly. Bylo by krásné se dopracovat na pozici, kde by naše vlákno bylo běžnou součástí výroby textilií. Na světě už totiž nemusíme produkovat více plastu. Máme ho dost na to, aby ho stačilo recyklovat.
Chcete nahlédnout do zákulisí? Podívejte se na video z konference.