Kritika Met Gala
Propalestinští aktivisté i širší veřejnost už měsíce vyvíjejí tlak na celebrity, aby projevily větší podporu civilistům v Gaze. Nápor zesílil po opulentním Met Gala, kde se celebrity procházely v excentrických róbách po červeném koberci ve stejnou chvíli, kdy Izrael oznámil zahájení ofenzivy v Rafáhu – městě, kam uprchli palestinští civilisté po zdecimování severní Gazy. Met Gala už nějaký pátek čelí paralele s Hunger Games, franšízou YA Suzanne Collins, která tematizuje hlubokou třídní propast a módu jako společensko-politickou zbraň. Letos je ale tato paralela o něco diskutovanější, když pár desítek metrů od přehlídky přepychu volali občané po příměří v Gaze. Téma večeru bylo navíc inspirováno povídkou „The Garden of Time“ od J.G. Ballarda z roku 1962, která je interpretovaná jako komentář ke střetu společenských tříd a upozornění na nevyhnutelný úpadek aristokracie. Ironie nezůstala bez povšimnutí.
#Blockout2024
Kritika začala nabírat na obrátkách, když influencerka a bývalá modelka Haley Kalil zveřejnila video v květinových šatech inspirovaných 18. stoletím. Samotného Met Gala se nezúčastnila, pouze před akcí zpovídala celebrity. Ve videu Kalil použila audio klip z filmu „Marie Antoinette“ z roku 2006, ve kterém zazněla věta „Let them eat cake.“ Tento výrok se připisuje právě Marii Antoinettě a slouží jako důkaz jejího bezcitného přístupu k hladovějícím rolníkům. Influencerka video smazala a omluvila se.
„Je čas zablokovat všechny celebrity, influencery a bohaté socialites, které nevyužívají své zdroje k tomu, aby pomohly lidem v nouzi,“ uvedla ve svém videu @ladyfromtheoutside. „Dali jsme jim jejich platformy. Je čas vzít si je zpět, vzít si naše shlédnutí, naše lajky, naše komentáře, naše peníze.“ Přidali se i další a vzniklo tak hnutí, které volá po „digitalní gilotině“ (ve zkratce „digitine“). Na sociálních sítích se začaly šířit seznamy celebrit, které podle veřejného mínění dostatečně nevyužívají svou platformu, hlas a finanční prostředky k dobru. V současnosti se jedná především o humanitární krizi v Gaze. „Probíhá masivní #Blockout2024, kdy blokujeme každou celebritu, která se nevyjádřila k dění v Palestině nebo nevyzvala k příměří,“ napsal jeden člověk na X. „Je to globální hnutí. Žijí z naší pozornosti. Pokud žádnou nemají, přestanou uplatňovat svůj vliv.“
Jde o marnou snahu?
Digitální protest může být vlivným nástrojem, jak dohnat celebrity k odpovědnosti. Psychoterapeutka Topsie VandenBosch, řekla serveru TODAY.com, že počet sledujících často představuje vliv, prodejnost, oblíbenost a důvěryhodnost celebrit a také jejich výdělečný potenciál. Ztráta sledujících podle ní působí na několika úrovních – podlomená morální autorita celebrit například ohrožuje dohody se značkami.
Nové vnímání role celebrit
V popředí celého rozruchu stojí otázka: měly by se celebrity účastnit politického diskurzu? Když se vyjádří k aktuálnímu dění, je více než pravděpodobné, že se setkají s urážkami ohledně jejich (ne)vzdělanosti. Pokud se ale nevyjádří, čelí kritice za tichou podporu statusu quo. Navíc se hnutí „digitine“ protnulo s kritikou opulentnosti Met Gala a zdánlivé odtrženosti od skutečných problémů. A zatímco někteří tvrdí, že akce jako Met Gala jsou frivolní, jiní zastávají názor, že móda je legitimní formou sebevyjádření a kulturního komentáře.
Místo koherentní strategie, jak obrátit pozornost na dění v Gaze se kampaň podle jejích kritiků stala akcí ve stylu eat the rich. Nicméně rozpoutala diskusi o roli celebrit ve společnosti a jejich zodpovědnosti. Zda hromadný bojkot vyústí v trvalou změnu, se teprve uvidí.
Zdroj: TODAY.com, Time.com