Chiařin chlebík ze zlata
Nejslavnější italská influencerka a digitální podnikatelka Chiara Ferragni před Vánoci spojila síly s italským výrobcem sladkého pečiva Balocco a uvedli spolu na trh tradiční vánoční moučník s názvem Pandoro Pink Christmas. Na růžovém obalu se vyjímala animovaná postavička Chiary Ferragni jako Santy v saních a na vánoční scenérii pomrkávalo typické logo značky Chiary Ferragni v podobě oka s řasami. Limitovaná edice moučníku pod hlavičkou populární influencerky byla o více než polovinu dražší než stejné moučníky z běžné produkce. Fanoušci Chiary si ale rádi za něco výjimečného připlatili – zvláště když si byli jistí, že tím přispívají na dobrou věc.
Chiara a značka Balocco totiž přislíbily, že výtěžek z prodeje této limitované edice sladkého chlebíku Pandoro věnují italské nemocnici Regina Margherita v Turíně, kde se léčí děti s rakovinou kostí. Od výrobce nemocnice dostala první příspěvek 50 tisíc eur, ale tím veškerá dobročinnost skončila. Nemocné děti ani ti, kteří o ně v turínské nemocnici pečují, z výtěžku prodeje vánočního dezertu už neviděli ani cent. Zato Chiaře samotné prodej Pandoro neboli zlatého chlebíku vynesl přes jeden milion eur.
Milionová pokuta
Do věci se vložil Italský regulační úřad a také italský prokurátor, kteří začali kauzu vyšetřovat. Výsledkem byla pokuta ve výši 420 tisíc eur pro společnost Balocco a jeden milion eur pro Ferragni. Kromě toho prokurátor začal blogerku vyšetřovat z podvodu. Ferragni podle Agentury AP na svou obranu uvedla: „Vždy jsem jednala v dobré víře a jsem si jistá, že to také vyplyne z probíhajícího vyšetřování. Plně důvěřuji práci soudců a mých právníků.“ Ferragni se za kauzu na svém Instagramu, kde ji sleduje přes 29 milionů lidí, omluvila i veřejnosti. Slíbila, že nemocnici sama daruje 1 milion eur. Zároveň ale uvedla, že se jí pokuta, která jí byla udělena, zdá nepřiměřená a že se proti ní bude bránit. Od vypuknutí kauzy Chiara přišla o 200 tisíc sledujících, ale dle svých vlastních slov prý zůstává klidná.
Ferragni pobouřila i vládu
Podle nejnovějších zpráv agentury Reuters se ale zdá, že kauza s vánočním chlebíkem bude mít dalekosáhlejší následky, než je úbytek pár set tisíc naštvaných sledujících a milionu eur z Chiařina účtu. Italský kabinet se prý chystá schválit návrh zákona požadující větší průhlednost takovýchto spoluprací, kdy obchodní společnosti spojují prodej produktů s charitativními dary. Podnět tomuto jednání italské vlády dala právě kauza Ferragni a Balocco. Influencerku kritizovala přímo italská premiérka Giorgia Meloni. Od Ferragni se po této kauze, kterou ona sama nadále označuje jako „chybu v komunikaci“, odvracejí i další obchodní partneři. Státní zástupce v Miláně pak měl zahájit vyšetřování kvůli údajnému podvodu souvisejícímu s jinými kampaněmi. Blogerčini právníci prohlásili, že ve všech případech obvinění prokáže svou nevinu.
Zdroj: Reuters.com, Businessinsider.com, Theguardian.com, Businessoffashion.com