Ještě předtím, než rodačka z Karviné dokončila oděvní průmyslovku v Ostravě, stihla v roce 1995 vyhrát soutěž Elite Model Look. Objevila se na obálce magazínu Sport Illustrated Swimmsuit Issue, fotila pro Victoria’s Secret, v současné době je ambasadorkou luxusní klenotnické značky Chopard, zavazadel Tumi nebo automobilky Mercedes-Benz. V prosinci 2004 se Petra stala obětí ničivé tsunami, která ji během úderu na thajském ostrově Phuket ošklivě poranila a jejího přítele, fotografa Simona Atleeho, připravila o život. Topmodelka poté založila nadaci Happy Hearts Fund, jež pomáhá lidem postiženým přírodními katastrofami. Před několika roky se Happy Hearts spojila s nadací All Hands Volunteers a nově vystupuje pod názvem All Hands and Hearts. Organizace dosud vybudovala 208 bezpečných škol v 11 zemích a pomohla 1,2 miionu lidí v 18 zemích světa postižených přírodními katastrofami. Pokud byste chtěli nadaci podpořit, kontaktujte českou pobočku Nadačního fondu Happy Hearts (@happyheartsczech). Petra je dnes hrdou maminkou syna Bodhiho, kterého v roce 2020 porodila svému manželovi Benjaminu Larretcheovi.
V módním světě se teď tvoje jméno hodně skloňuje s udržitelnou módou.
Je to hodně aktuální téma. Módní průmysl hned po tom ropném nejvíce škodí životnímu prostředí. Iniciativa Green Carpet Fashion Awards se snaží upozornit na to, že udržitelná móda má nejen smysl, ale může být i krásná a luxusní. Není to jen bavlna nebo bambus, jak si mnozí představují. Nosí ji i Gisele Bündchen nebo Emma Watson. A je jedno, jestli to jsou šaty od Diora, nebo People Tree.
Jak jsi do ní zapálená ty?
Hodně. Řeknu to takhle: na filmovém festivalu v Cannes jsem měla desatery šaty, sedmery z nich byly na červený koberec, další na den, všechny od návrhářů udržitelné módy. Dokonce i na akci Met Ball v New Yorku dnes celebrity nosí šaty od návrhářů udržitelné módy, což je úžasné. Pokud změníme systém, můžeme pomoct mnohým lidem, zejména těm, kteří pracují v módním průmyslu.
Jak koncept udržitelné módy naplňuješ na denní bázi?
Tak třeba džíny, co mám na sobě, jsou od americké značky Re/Done, jež předělává staré oblečení. Zároveň se snažím recyklovat to, co už mám. Samozřejmě že najednou nevyhodím celou šatnu a nebudu dělat, že jsem děsně „sustainable“. Nicméně cokoli si teď koupím, pochází od návrhářů udržitelné módy nebo od značek, jež se tomuto tématu věnují.
Koho bys nám doporučila?
Miluji Zazi Vintage, jež má krásné barevné oblečení, Pachamama Bohemian, kteří šijí super bundy, na cvičení Port de Bras a taky veganské tenisky Yatay. V Americe už vznikají platformy, díky nimž si můžete půjčovat věci od ostatních (Rent the Runway, Armarium). Když je oblečení udělané kvalitně, tak vydrží několik let. Problém přichází s fast fa-shion, jež neklade na kvalitu takřka žádný důraz a oblečení se většinou po jedné sezoně rozpadne. Lidé, kteří jej vyrábějí, jsou často zneužíváni jako levná pracovní síla. Proto bychom se měli zamyslet nad tím, jestli není lepší investovat do dražších, ale kvalitnějších věci z ekologických materiálů.
Roky jsi měla nadaci Happy Hearts Fund.
Nadaci Happy Hearts Fund jsem založila v roce 2005, kdy mi tsunami otevřela oči a začala jsem se víc zajímat o to, co se s lidmi děje při přírodních katastrofách. Co se stane, když po několika měsících odjede krátkodobá humanitární pomoc a jak těžké je pro rodiny vybudovat opět vše, co ztratily. Zapomíná se na děti, jež jsou najednou bezprizorní a nemají kam jít a bez vzdělání mají nejistou budoucnost. Proto je tak důležité stavět školy. Dávají naději celé komunitě. Rodiče tak mohou pracovat, zatímco je postaráno o děti, které to jednou mohou někam dotáhnout. Navíc všech 208 škol, které jsme postavili v 11 zemích světa, je odolných proti dalším přírodním katastrofám.
Nadace se teď jmenuje All Hands and Hearts, jak to?
Když jsme po zemětřesení v Nepálu v roce 2015 začali s Happy Hearts poskytovat pomoc, zjistili jsme, že když se spojíme ještě s další organizací, dokážeme toho mnohem víc za mnohem kratší dobu. Takže jsme loni sfúzovali s All Hands Volunteers, která vznikla také po tsunami z prosince 2004. Když nastane přírodní katastrofa, vyrážíme do postižené oblasti a v první fázi odstraňujeme spadané stromy, odčerpáváme vodu ze zatopených domů, v druhé pak stavíme bezpečné školy a domy. Máme už skoro 51 tisíc dobrovolníků z více než 102 zemí. Tři pobočky Happy Hearts pomáhají primárně s fundraisingem. Jednou z nich je i Nadační fond Happy Hearts v Česku, který má každý rok krásnou gala akci.
Je tenhle systém pomoci unikátní?
Znám už jen jednu organizaci, jež pracuje stejně jako my.
Jak dlouho taková pomoc reálně trvá?
Třeba po hurikánu Harvey jsme v Texasu slíbili, že tam pro ně budeme dva roky, stejně jako při hurikánu Maria na ostrově Svatého Tomáše a v Portoriku. Tak to obvykle nefunguje, ostatní přijdou jen na prvních pár měsíců, my vydržíme i dva roky. V Nepálu pomáháme už více než tři roky.
Je synergie vašich organizací řešením budoucnosti? Vždyť nadace a charity má dnes kdekdo.
Rozhodně. Jen v Americe je 1,6 milionu charitativních organizací. Kdyby se některé z nich spojily, určitě by jejich pomoc měla větší dopad, než když pracují sólo. Přednášela jsem o tom dokonce na filantropické konferenci, kterou pořádal Milken Institute. Spojením organizací dosahujeme mnohem větší efektivity. V březnu jsme například otevřeli dvě nové školy v Nepálu, které byly financovány z výtěžku galavečera v Praze, který proběhl v říjnu. Dary našich dárců jsme tedy schopni přetransformovat v reálnou pomoc za pouhých pět měsíců!
Kdo jsou lidé, kteří pomáhají?
Dobrovolníci, již si sami koupí letenku a pracují šest dní v týdnu. Někdo přijede na pár dnů, týdnů, někdo zůstane měsíce. Po světě máme deset základen, a když si tam s lidmi povídám, proč přijeli pomáhat, někdo řekne, že jeho zemi potkala podobná katastrofa a chce splatit svůj dluh. Jiní třeba pracovali v bance a nenašli ve svém životě smysl, dali výpověď a přišli k nám. Jsou to i studenti univerzit, kteří jedou pomáhat místo prázdnin. Nabíjí mě to energií a dává víru v to, že společně můžeme překonat cokoli.
Tvé nadaci přispívají superúspěšné firmy jako například Airbnb.
Ano, máme štěstí, že spolupracujeme s obrovskými a úspěšnými firmami, jako je Airbnb nebo jedna z největších finančních skupin v Americe BlackRock. Některé z nich k nám dokonce posílají svoje zaměstnance a ti v rámci teambuildingu stavějí školy. Nevěřili byste, jak moc taková činnost tým stmelí.
Když se řekne Petra Němcová, lidem se vybaví krásná holka, tsunami, nadace. Jak by ses definovala pár slovy ty sama?
Obvykle o sobě říkám, že jsem „citizen of the universe“. S nohama na zemi a s hlavou v oblacích! Nepovažuji se za hezkou nebo škaredou holku, jsem normální lidská bytost. Někteří lidé lpějí více na vnější kráse než té vnitřní, na svých titulech a pozicích, ale když tyhle všechny nálepky dáte pryč, jste člověk jako každý jiný. A dříve nebo později to vnější odejde, zůstane nám jen náš vnitřní svět a jeho krása.
Jenže tohle se ve školách neučí.
Dneska je populární hnát se za nějakou pozicí. Zapomínáme na to, že bychom se měli starat o ostatní nebo mít rádi sami sebe, žít přítomností, být ve spojení se svým nitrem. Když se vám pak v životě stane něco těžkého, díky důvěře v sebe sama a v naši vnitřní sílu najdeme cestu se postavit zpátky na nohy. Já už jsem několikrát ztratila úplně všechno a povedlo se mi zpět vrátit ještě silnější.
Jak často ještě myslíš na tsunami? Každý den?
Ne, to ne. Je to součást mojí minulosti, která mě formovala. Na tsunami myslím jako na dar, jenž ze mě udělal lepšího člověka. Byla to situace, která mě strašně moc naučila. Když tsunami udeřila, všude kolem mě byli lidé ochotní obětovat svůj život pro někoho, koho vůbec neznali. Tsunami mě naučila čisté lásce a daru přítomnosti. Teď vím, že jediné, co máme, je dar tohohle momentu. Vše, celý náš svět, se může změnit s novou minutou. Žít právě teď a uvědomit si tento dar je neuvěřitelné bohatství.
Článek je součástí magazínu ELLE (09/2018)
Foto: Radka Leitmeritz; styling: Lenka Kermes; text: Anna Hubínková
ELLE PŘÍMO VE VAŠÍ SCHRÁNCE S POŠTOVNÝM ZDARMA
Nechcete přijít o nové číslo? Nechte si ho poslat domů. Výtisk vám doručíme až ke dveřím po celé České republice za stejnou cenu jako v obchodě, aniž byste museli platit poštovné. (Akce platí pouze pro ČR.)