Módní průmysl – přesněji řečeno 100 miliard oděvů, které každoročně vyprodukuje – se podílí až 10 procenty na celosvětových emisích skleníkových plynů. Dopad tak ničivého rozsahu je velmi těžké opravdu pochopit a byly doby, kdy jsme si kladli otázku, proč bychom ho vlastně chápat měli. Nic totiž nezabilo vzrušení z nejnovější kolekce naší oblíbené značky, čirou radost z toho, že vklouzneme do něčeho nového nebo že klikneme na „přidat do košíku“, spolehlivěji než ekologická zkáza. Po více než deseti letech promýšlení ze strany podniků i spotřebitelů jsme se však všichni postavili čelem k faktům: zajímat se dnes o módu znamená zajímat se o její vliv na planetu. Když nyní nakupujeme z druhé ruky nebo víme, že oděv byl vyroben udržitelným způsobem značkou, která dělá vše pro to, aby snížila svou uhlíkovou stopu, pak je dopaminový efekt, který nám móda poskytuje, ještě silnější.
V roce 2022 se značky od těch běžných až po luxusní zajímají o to, kdo jejich oblečení vyrábí, kde se tak děje a za jakých podmínek. A když je jim to jedno, můžete si být jistí, že se zákazníci ozvou. A pěkně hlasitě. Stačí se podívat, jakou odezvu na Twitteru vyvolalo, když se značka jako H&M snažila propagovat své „zelené“ počiny.
Čím více se totiž dozvídáme o klimatické krizi, tím více si uvědomujeme, že na malých rozhodnutích, která jako spotřebitelé každý den děláme, záleží. Ptáme se, co skutečně potřebujeme od oblečení, nakupujeme méně, nakupujeme lépe. A letošní rok předznamenává novou éru módy a udržitelnosti – základy jsou hotové, podniky se k tomu hlásí, zákazníci to kupují, nikoho už není třeba přesvědčovat. Globální zpráva společnosti Thredup ukazuje, že trh s přeprodejem módy by měl mít do roku 2025 hodnotu 77 miliard eur, zatímco například hodnota rychlé módy se předpokládá na úrovni 40 miliard eur. Místo toho se objevuje nový vzrušující prostor pro kreativitu, inovace a umění, protože módní průmysl a jeho fanoušci hledí do budoucnosti.
Na řadě jsou houby
Jednou z nejzajímavějších novinek, které se objevují v neustále se vyvíjejícím sebeuvědomění luxusní módy, je materiál. Při tvorbě alternativních látek se používá vše od pomerančové kůry přes řasy až po houby. Ananasová kůže se objevila v kolekcích značek HUGO BOSS, Chanel a H&M, zatímco kůže z vinných hroznů má u GANNI nahradit hovězí – a módní dům Gucci uvedl na trh vlastní veganskou kůži. Kvalita těchto materiálů však až doposud nedosahovala náročných standardů, jež jsou nutné pro uspokojení zákazníků, kteří kupují luxusní zboží.
Matt Scullin je CEO biotechnologické společnosti MycoWorks, která objevila revoluční způsob sklizně mycelia – vegetativní části houby, která se skládá z rozvětvených, vláknitých „kolonií“ nacházejících se v půdě a na ní. Na rozdíl od houbové kůže, což je stlačené mycelium, nebo veganské kůže, což jsou agregáty rostlinného odpadu zapracované do plastového pojiva, technologie společnosti Mycoworks umožňuje upravit mycelium během růstu tak, že vzniknou vzájemně propojené buněčné struktury, které mu dodávají vynikající pevnost, odolnost a kvalitu. Je to úžasné a luxusní módní domy na to slyší, protože to značkám dává plnou estetickou a kvalitativní kontrolu nad výsledným produktem už od počátku. Materiály Fine Mycelium tak lze plně přizpůsobit podle pevnosti, draperie, textury, estetiky a dalších vlastností, což otevírá neomezené možnosti designu a dává značkám větší kontrolu nad jejich dodavatelskými řetězci. Nedávno společnost Hermès spolupracovala s MyCoWorks na tašce vyrobené na míru z jemného mycelia, které nazvala Sylvania.
Hovězí kůže totiž dostala cejch materiálu, který nejvíce poškozuje životní prostředí. Kůže zdaleka není pouhým vedlejším produktem, ale lukrativním koproduktem živočišné výroby, která vypouští vysoké množství metanu a oxidu dusného, jež nejvíce přispívají ke změně klimatu, a podle některých odhadů je zodpovědná za vyšší emise skleníkových plynů než veškerá doprava na celém světě.
Ptám se Yvonne Taylor, vedoucí manažerky firemních projektů britské charitativní organizace za práva zvířat PETA, zda se mění pověst veganské kůže. „Dnes je nejen trvanlivější a kvalitnější než kdy dřív, ale také udržitelnější,“ říká a zároveň poukazuje na skutečnost, že k této změně dochází proto, že chytří, sociálně uvědomělí spotřebitelé stále lépe chápou, jakou cestou se jejich oblečení a doplňky dostanou k nim do šatníku. To se týká i krutých způsobů chovu a zabíjení zvířat pro kůži.
Více o inovativních materiálech a trendech udržitelné módy se dočtete v tištěném vydání květnové ELLE. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.