Brand RANRA je designérské studio se sídlem v Londýně a Reykjavíku a specifická je pro něj tvorba svrchního oblečení do přírody i města. Výrobu soustředí v Itálii, při produkci využívá šetrnější výkonnostní materiály a kombinaci technik inspirovaných sportovním oblečením i ručně barvené úpravy. Ovšem nejen šetrné postupy značky nadchly porotu.
S nadšením se setkala i nečekaná kombinace barev a textur, která není na přehlídkových molech zaměřených na udržitelnost až tak obvyklá. Porota tak ocenila, že RANRA navrhla kolekci s ohledem na dlouhou životnost, a že mnohé z kousků jsou přizpůsobivé a univerzální. Britsko-islandské studio dokázalo, že je připraveno postavit se nové výzvě. Díky vítězství dostalo šanci vytvořit se společností Zalando exkluzivní kolekci, kdy budou společně pracovat na inovaci a zkoumání dalších udržitelnějších možností designu.
S o hledem k přírodě – Zalando Sustainability Award
Cílem soutěže Zalando Sustainability Award je vzbudit zájem módních značek i o alternativní přístupy k designu a výrobě jejich artiklů. Díky tomu pak i oni přispějí k odpovědnějšímu módnímu průmyslu, který je méně škodlivý pro životní prostředí. Tato forma spolupráce je již čtvrtou edicí tříletého strategického partnerství mezi Zalandem a CPHFW. Jeho cílem je vytvořit odpovědnější módní průmysl a podpořit strategii do.MORE společnosti Zalando. Členka poroty Cecilie Thorsmark, generální ředitelka CPHFW, prozradila: „Pro mě jako členku poroty bylo vzrušující posuzovat tolik inovativních značek, které hledají a prosazují udržitelnější přístupy, a tím přispívají k odpovědnějšímu módnímu průmyslu.
Vyhlášením RANRA jako vítěze této edice se ukázalo, že dlouholeté a nepřetržité snažení této značky zkombinovat své úsilí o udržitelnost s inovativními nápady vede nejen k výjimečným návrhům, ale rovněž odhaluje experimentální přístup k jejich práci v oblasti udržitelnosti.“ Alice Marshall, ředitelka nákupu dámského oblečení ve společnosti Zalando a členka poroty Zalando Sustainability Award, poodhalila, jak bude partnerství Zalanda a nadějných designérů vypadat: „Těšíme se na spolupráci se značkou RANRA při tvorbě kapsulové kolekce, která bude zkoumat pokroky a inovace, jež zákazníci Zalando vyhledávají.“
Velká výzva, jak posunout módu dál
Nadšení samozřejmě neskrývali ani zakladatelé značky RANRA, Arnar Mar Jonsson a Luke Stevens, kteří v ocenění vidí velkou příležitost, jak se s pomocí věhlasného jména, které Zalando znamená, posunout dál. „Od počátku bylo naším cílem vytvořit značku, která bude mít vliv na to, jak se v současnosti v průmyslu vyrábí; zasahovat do stávajících výrobních metod nebo přizpůsobovat historické postupy, které nabízejí udržitelnější řešení problémů. Získání tohoto ocenění je obrovským krokem při dalším směrování této cesty,“ prozradila dvojice.
Podle poroty kolekce předvedená na kodaňském týdnu módy upoutala rovněž tím, že značka má lokální dodavatelský řetězec a nesnaží se produkci ošidit tím, že pořídí materiály u levnějších, masovějších poskytovatelů látek a dalšího oděvního materiálu či příslušenství. RANRA spoluprací se Zalandem získala i možnost dostat svoji tvorbu k více než 49 milionům zákazníkům na 25 evropských trzích, jež Zalando má. Kromě tohoto brandu ocenila porota práci i zbylých dvou finalistů, londýnského RÆBURN a pařížský MWORKS, které označila za inovátory v oblasti udržitelnosti s poznatkem, že jejich kolekce SS23 jsou velkou inspirací pro odvětví do budoucna.