ELLE Decor rozdala ceny designérům

Pro křišťálové těžítko s nápisem ELLE Decor International Design Awards, které soutěži na míru ušila Jitka Kamencová Skuhravá ze studia Lasvit, si během večera přišlo dvanáct nadějí českého užitého umění.

Ze čtyřiačtyřiceti kandidátů na Cenu čtenářů se nejvíc hlasů sešlo u šestadvacetiletého Borise Klimka. Pro jeho Poezii všedního dne, soubor neotřelých interiérových doplňků inspirovaných přírodními tvary a venkovem, hlasovalo přes třináct set čtenářů.

Zajímalo nás, co podle něj hlasující oslovilo. „Konceptuální přesah, vtipné prvky, jistá symbolika a dobrý nápad,“ přemýšlel oceněný designér, rodák ze slovenského Martina a absolvent pražské VŠUP. „Nerad dělám věci navíc, na efekt. Každý vtip musí být na předmětu opodstatněný, musí na něm mít své místo. Dobrá myšlenka, která má hlavu a patu, je pak automaticky pěkná, protože je blízká lidem,“ řekl.

A jak se mu líbila z designového hlediska zlatá koule, kterou mu ELLE Decor za jeho úspěchy věnovala? „Je to krásný jednoduchý kousek, tohle se nikdy neokouká,“ pověděl nám nadaný kluk v hořčicovém tričku. Jeho styl nás přivedl na myšlenku, jestli tolik jako na design dbá i na to, co má na sobě. „Jasně. Myslím, že na tom, jak vypadáte, záleží. A pokud máte nějaký vkus, tak se to promítne i v oblečení. Třeba si představte, že by k vám přišel nějaký návrhář doplňků a vypadal jako bezdomovec. To byste mu asi práci nesvěřili,“ uvažoval vítěz nad důležitostí vzhledu.

Na druhé místo dosáhly ve čtenářské anketě vázy z varného skla od Jana Padrnose, třetí stupínek obsadili Radim Babák a Ondřej Tobola ze studia Hippos design. Bývalí spolužáci z VŠUP dosáhli také na titul Designér roku udělovaný časopisem ELLE Decor a na vítězství v kategorii Kuchyně a doplňky. Zeptali jsme se sympatické dvojice, zda by podle nich měl být design spíš praktický, či krásný.

„Design není exkluzivní záležitost, ale něco, co je určené lidem k běžnému používání. Třeba IKEA má brilantní návrhy, vůbec na ni nedáme dopustit. Nebo Vitra. Jsou to řetězce s nápadem. Design má být masový,“ podělila se dvojice o svou filozofii. „Prakticky žijeme v Ikee. Společně s pár solitéry, které jsme navrhli sami,“ přiznali se pánové, které od sebe dělí devět let věku. A jak si tři získané křišťálové koule rozdělí? „Dáme je do společného studia. Hezky vystavíme. Nebo je budeme používat na ty všechny smlouvy, co nás teď po vítězství v ELLE Decor zaplaví,“ smála se sehraná dvojka designérů, kteří navrhli i interiéry Národní technické knihovny v Dejvicích, kde se udílení odehrávalo.

Prestižní ocenění se v Česku udělovala premiérově, ve světě však jejich tradice sahá do roku 2002. Vítězství v národním kole otevírá všem laureátům dveře do mezinárodního finále, jež vyvrcholí během jarního design weeku v Miláně.

Vítězové EDIDA 2010:

Mladý designérský talent roku 2010:Lucie Koldová
Designér roku: studio Hippos design
Povrch a podlahy: Organic, design Olgoj Chorchoj, výrobce Ardeco
Nábytek: Lampy Muffins, stůl a knihovna Stix, design Lucie Koldová a Dan Yeffet, výrobce Brokis
Kuchyně a doplňky: Vázy Cosmic a Petr a Petříček, Hippos design
Osvětlení: Světelné plastiky Icefalls pro 100% Design v Londýně, Blowballs a Blue Wave, design Jitka Kamencová Skuhravá, vyrábí Lasvit
Sedací nábytek: Houpací křeslo Koko, design Helena Dařbujánová, vyrábí Polstrin Design
Nádobí: Porcelán, Maestrokatastrof, vyrábí Qubus
Povrch stěny: Tapeta Neofolk, design Veronika Jiroušková, vyrábí Skins
Zahradní nábytek: Kolekce Icons, design Jan Plecháč

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24