Patrik Kriššák: Když se obraz stává kynetickým objektem

 

Slovenského umělce Patrika Kriššáka jsme navštívili v ateliéru na pražské Letné. V Praze se usadil po studiích na akademiích umění v Banské Bystrici a Ostravě. Jeho tvorba si pohrává s hranicemi klasického média malby, posouvá je a nebojí se experimentů. Způsob, kterým díla vytváří, je netradiční. Možnosti malby rozšířil o vlastní originální techniku, kdy barvy nanáší přímo z nádob na plátno. Tento postup mu umožnuje plně se zaměřit na materiální vlastnosti barvy, jako jsou její textura, hutnost či viskozita. Sklenice s barvou slouží jako nástroj, jež po sobě posunem po plátně zanechává grafickou stopu. 

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

„Vymyslel jsem vlastní techniku a sestrojil dřevěnou konstrukci, na niž obraz připevním, a ten se tak stává kinetickým objektem. Usnadňuje mi to práci při manipulaci s plátnem. Používám olejové barvy ředěné terpentýnem, na obraz přiložím sklenici s barvou, jejíž obsah se díky podtlaku nevylívá, a pak už se sklenicí přejíždím po obraze a vytvářím stopu. Díky tomuto principu mohu simultánně pracovat na dvou obrazech na jednou, když na jednom barva zasychá,“ vysvětluje Patrik Kriššák princip své malířské techniky. 

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Mohlo by se vám líbit

Ženy v umění #3: (Virtuální) realita Radky Bodzewicz

Snili jste někdy o tom být uvnitř obrazu? Zveme vás do světa, kde je to možné. Mladá umělkyně Radka Bodzewicz pomocí rozšířené reality svá díla oživuje a vy toho můžete být součástí. Představujeme vám další umělkyni z našeho cyklu „Ženy v umění".
elle.cz

Nepodceňuje ani přípravu a před samotným malováním si druhou stranu každého plátna vyplňuje kartonem, aby se na obraz po nanášení barvy neobtiskla struktura rámu. Výstup specifické techniky zdánlivě připomíná práci v grafických programech, avšak expresivnost tahu a fakt, že občas dochází k náhodným nepřesnostem, vyzdvihuje její analogové vyznění. Pro větší modelaci objemů do malby přidává barevný třpyt, který vyvolává dojem stínování.

Výrazné odstíny v různě širokých stopách tvoří neopakovatelné kompozice, prolínají se nebo uzavírají do nekonečných smyček, a navrací se tak k základní problematice tvaru a znakovitosti. Vizuální zkratka zobrazení jednotlivých motivů představuje nejen abstraktní tvary, ale skrývá v sobě i aktuální témata společenské kritiky. 

 

 

Tvorbu Patrika Kriššáka najdete na www.patrikkrissak.com, ig @patrikkrissak nebo ho po předchozí domluvě můžete navštívit v jeho ateliéru v Heřmanově ulici 43a na Praze 7.

Mohlo by se vám líbit

Ženy v umění #4: Umělkyně z historie

Mysleli jste si, že ženy začaly malovat až na přelomu 19. a 20. století? Že satří mistři byli pouze muži? Díky našemu výběru 11 velkých umělkyň z historie se přesvědčíte, že to není tak úplně pravda.
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24