Ve velkokavárně Cafe Louvre se scházela společenská elita už od jejího slavnostního otevření v roce 1902. Genius loci jedinečného místa setkávání ve svých zátiších vyjádřil mladý sklářský výtvarník František Jungvirt. Koncept vytvořil ke 30. výročí boje za svobodu a demokracii, jehož památník se nachází nedaleko Café Louvre, i jako poctu místu, které překonalo nejrůznější vrtochy české historie. Přímo v kavárně najdete Jungvirtova díla od 9. do 15. prosince v rámci prosincové přehlídky Czech Design Week, který proběhne od 12. do 15. prosince v pražském Kongresovém centru.
Autorské kolekce Františka Jungvirta jsou k dostání na webu a ve vybraných galeriích.
František Jungvirt pro ELLE exkluzivně vyzpovídal majitele Café Louvre, Sylvia Spohra i ředitele festivalu Czech Design Week Lukáše Pipka.
Jungvirt: Co si představíte pod slovem design?
Spohr: Krásný lidský výtvor.
Jakým designovým kouskem jste si poprvé udělal radost?
Spohr: To už bude hodně dávno, nejspíš to byly moje brýle, nebo nádherná tenisová raketa.
Na co jste pyšný ve spojení s Café Louvre?
Spohr: Ano, jsem pyšný, a to hned třikrát. Zaprvé na design kavárny od Kateřiny Doušové, který je už desítkami let prověřený, zadruhé na kolegy, spolupracovníky, zaměstnance, kteří odvádějí každý den skvělou práci. Na to, jak zvládají neustálou fyzickou a psychickou zátěž v naplněné kavárně. A zatřetí na ten náš obrovský fanklub. To, že máme tolik dlouhodobě věrných, českých zákazníků (hezky česky „štamgastů“).
Jaký významný host vás nejvíce překvapil?
Spohr: Máme hodně báječných hostů, mnoho úžasných historek, že těžko vybírat. Velmi rád vzpomínám na atmosféru v kavárně, když k nám občas zavítal jako host prezident Václav Havel. To posvátné ticho, radost lidí, že sedí ve stejné místnosti s prezidentem republiky. Později přišly i jiné hlavy našeho státu, premiéři, ale už nikdy to nebylo podobné.
Najdeme ve vašem jídelním lístku něco, na čem si hosté mohli pochutnat před sto lety?
Spohr: Zajisté, od snídaňových vajíček na mnoho způsobů a pečené slaniny přes sypané čaje a tureckou kávu v džezvě až po silné polévky, guláše, řízky, kuře na paprice atd. atd.
Proč jste se rozhodli podpořit Františka Jungvirta a proč Louvre?
Pipek: Spolupracovat s mladými mě vždy baví. Samozřejmě zde hrají roli také společné sympatie, pracovitost a podobný pohled na procesy tvorby. František se mi osvědčil již při realizaci kolekce váz Garden, které vytvořil pro Czech Design Store a jejichž vznik jsme podpořili. Další vydařené projekty byly potvrzením správné cesty společných nápadů a realizací.
Jaké jsou další projekty Czech Design Weeku v tomto roce?
Pipek: Czech Design Week není jen týden designu. Během roku pravidelně vyvážíme mladé designéry a značky do zahraničí. Příkladem je letošní Milan Design Week a Bologna Design Week, ale také spolupráce s London Design Fair a dalšími zahraničními partnery. Chápu, že není jednoduché, aby se mladý student designu sám prosadil, proto se snažíme pomoct. Mladé talenty představujeme v Česku i v zahraničí a musím říct, že se nám to daří a začínáme mít úspěchy.
Je český design známý ve světě?
Pipek: V zahraničí je český design čím dál populárnější. Jsou to právě mladí, nová generace českých designérů, kteří dělají zemi dobré jméno. A stále se máme na co odkazovat i z let minulých. Saudi Design Week a celý arabský svět stále slyší na výrobky pod označením „Made by Czechoslovakia“. Na to se volně po listopadu 1989 navázalo a třeba české sklo patří ve světě stále mezi absolutní špičku. Český design je plně srovnatelný s tím zahraničním.
Projekt vznikl za podpory Czech Design Week, Café Louvre a značky Moser
Autorkami fotografií jsou Katarína Hudačinová a Karolína Matušková
Autorem videa je Viťa Bilanyuk