Ale vraťme se na samý počátek celého projektu. Poslední proběhnuvší pražský Fashion Week představil nejen kolekce českých návrhářů, ale dal také šanci zazářit studentům oděvního designu v soutěži Mercedes Benz Talent 2015. Vítězné šaty byly dílem studentky UMPRUM – Ateliéru Design oděvu a obuvi, Kateřině Plamitzerové.
Model navržený Kateřinou se stal páteří charitativního záměru, který společně s magazínem Blue Paper daly dohromady fotografka Bet Orten a novinářka Veronika Ruppert.
Vítězné šaty přímo v opuštěné haly Pragovky pomaloval umělec Julius Reichel. Jelikož projekt podpořila i značka MAC, modelku Kateřinu Vítovou, která šaty na focení oblékla, líčil MAC senior artist Tom Sapin z Paříže.
Jak se umělci vzájemně ovlivňovali, z čeho čerpali inspiraci a jak probíhal tento malý happening, jehož výsledkem jsou šaty, které budou draženy na charitu?
Rozhovor s návrhářkou Kateřinou Plamitzerovou
Ina T: Tvoje šaty vyhrály v souteži Mercedes Benz Talent 2015, kde byl v porotě např. i Alessandro Buzzi, stylista italské mutace Vogue. Tvůj model vznikl přímo pro soutěž, třebaže téma jste zadané neměli. Co tě tedy k vytvoření šatů inspirovalo?
Kateřina: Když tvořím oděv, tak potřebuji najít příběh, který je z velké části osobní a je mým vyjádřením. V době, kdy probíhala soutěž, jsem se přestěhovala do malé vesnice a současně jsem se seznamovala s filmy Hajao Mijazaki, ve kterých jsem se dost našla. Měla jsem v hlavě typ dívky z Mijazakijo filmů. On má takovou univerzální hrdinku, která se objevuje v jeho filmech, ať už je to princezna Mononoke, Naušika či čarodějka Kiki. Je to vždy mladá, nezávislá dívka, která má vztah k přírodě a cíl, za který musí bojovat.
Ina T: Jak se tato inspirace projevila na střihu modelu?
Kateřina: Při samotné tvorbě oděvu si potřebuji najít prvek, kterého bych se chytila. Ovlivnila mě cesta do Japonska, kam jsme letěli s ateliérem (Design Oděvu a obuvi-UMPRUM). Domů jsem příteli přivezla japonský pánský oděv, který měl zajímavý detail. Jednalo se o specifické zpracování švu. Tento zmonumentizovaný prvek jsem nakonec použila i u svých šatů. Co se týče střihu, vycházela jsem z kruhu, který jsem měla od začátku v hlavě. Kápě má zase klasický střih písmene T, který tvoří základ folklorních kostýmů na celém světě. Objevuje se v kimonu i v české haleně.
Kateřina: Ta kolekce je v podstatě takovým pilotem mé diplomové práce na UMPRUM. Jmenuje se Nihon Lobendau. První slovo znamená Japonsko v původním jazyce a druhé slovo je název vesnice Lobendava, do které jsem se, jak jsem se zmínila, přestěhovala. Je to taková moje konfrontace dvou odlišných světů. V Mijazakiho filmech, které mě tolik ovlivnily, je silné ekologické a enviromentální poselství, vyskytuje se v nich post-apokalyptická atmosféra, která mě v tom zapomenutém šluknovském regionu obklopuje. Všichni se stěhují pryč a já se naopak stěhovala tam. Je to pro mě velmi inspirativní prostředí, které mě ovlivňuje v tvorbě.
Rozhovor s Juliusem Reichlem
Rozhovor s Tomem Sapinem (MAC senior artist)
Make-up: Tom Sapin senior artist MAC
Autorkou textu a rozhovoru je bloggerka Ina T., více o autorce na www.ina-t.com